Varför brukar man säga att börsen ger en avkastning på genomsnitt 7 procent per år när globala indexfonder gett 270 procent avkastning dom senaste 10 åren?
Därför att börsen existerat mer än dessa 10 år och det har funnits flera 10 års perioder där det inte alls varit lika bra utveckling som just denna 10 årsperiod.
Dessutom är en betydande del av den avkastningen tack vare försvagad SEK.
Märk även att 270% på 10 år motsvarar en årlig avkastning på 10.44% (och inte 17 eller 27 som man snabbt kan tro)
Nej, 14% (verkar som att du räknat på 2.7^{1/10} istället för (1+2.7)^{1/10})
Brukar inte även de 7% ha tagit hänsyn till inflation? Har för mig jag läst det, men hittar det inte nu.
Jag räknade inte själv utan använde en onlinekalkylator, ex denna: CAGR calculator - Calculate Compound Annual Growth Rate Online
Ja, och den ger 13.98%
Oj, vad gjorde jag fel?
Använd din strategi för att räkna ut cagr om du har 100% på två år, notera uppenbara felet och korrigera på lämpligt vis . Off-by-one…
Oj vilket störande svar… Min “strategi” var att knappa in 100 i startvärde och 270 i slutvärde över 10 perioder. Jag är ödmjuk och har inga problem att medge fel men allt behöver inte vara en lektion…
Tänkte mer att det är roligare att inse själv med ett aha än att bara bli tillsagd vad man ska skriva, ber om ursäkt om det blev fel intryck.
Inga problem, men du får gärna bryta det intrycket genom att förklara vad jag gjorde fel i kalkylatorn.
Om du börjar med 100kr och har 100% avkastningar slutar du med 200kr. På samma sätt, om du börjar med 100kr och har 270% avkastning slutar du med 370kr
Enklare kalkylator för att få rätt svar