Kriga sig igenom alla börskracher sedan 1999 - ett räkneexempel

Skickar ut denna fundering till er som är duktiga på att räkna…

En genomsnittlig avkastning brukar ligga på ca 7%-9% över långa tidsperioder. För exemplets skull säger vi 8%.(den som vill göra exemplet mer verklighetstroget får gärna använda korrekta siffror från lämpligt index, typ svenska börsen)

Säg att jag 1999-01-01 hade 200tkr investerade i en indexfond. Jag månadssparar 2000kr i månaden och detta görs kontinuerligt fram tills dagens datum 2020-12-31. I varje korrigering/ krasch på mer än 20% från ATH så belånar jag mitt innehav med 20% av portföljens totala värde (det värde som finns kvar efter kraschen) och lyckas pricka den extra insättningen på absoluta botten.

Återbetalning av lånet göra alltid när index (samma index som du använt i räkneexemplet) slår ett nytt ATH efter varje kris och befintligt kapital används för återbetalningen.

Vilken årlig avkastning hade jag då haft istället för den historiska? Vad blir skillnaden i svenska kronor?

Med den här räknaren kan du göra mycket roliga historiska beräkningar på börsen. Tror du kan komma ganska nära din beskrivning med belåning med lite jobb i portofolio changes tab.

1 gillning