Hur räkna genomsnittlig avkastning

Hej, i ‘ränta på ränta’-kalkylatorn (och på flera andra ställen på nätet) ser man att man kan räkna med en genomsnittlig årlig avkastning på 6-8 %. Jag undrar bara hur man har fått fram denna genomsnittliga avkastning? Ett exempel på kapital under 3 år:

År 1: 100 kr, börsen upp 50 % -> 150 kr
År 2: 150 kr, börsen ner 50 % -> 75 kr
År 3: 75 kr, börsen upp 50 % -> 112,5 kr

Dvs, under dessa 3 år har mitt kapital ökat med 12,5 %. Men om jag räknar genomsnitt för dessa 3 år så får jag (+50-50+50)/3 som blir ungefär 16,7 %.

Min fråga är helt enkelt: Hur räknar man ut den genomsnittliga avkastningen under X antal år för att få det rätt, dvs hur får man fram siffran 12,5 % i mitt exempel ovan? Och hur har man räknat för att få fram de 6-8 % som används i kalkylatorn?

Hej!

En matematisk formel för att räkna ut genomsnittlig avkastning har vi här: http://skillingbanco.blogspot.com/2007/10/formel-fr-genomsnittlig-avkastning.html

Den genomsnittliga avkastning som används bl.a. här men även på andra ställen baserar sig på börsens historik. “Exempelvis har börsen givit just 8% i genomsnitt mellan 2000-2017, en period präglad av två stora börsnedgångar. Sedan ger inte varje år 8%. Samma period har pendlat mellan att ge -40% till +50% i årsavkastning.”

Mer om genomsnittlig avkastning kan du även läsa här:

Hälsningar
Elin

Hej jag undrar över avkastningen räknar man ut hela börsen tänk om det gäller enstaka fonder som ger 80% i avkastning per år hur blir det då?

Mvh Mario

Hej har du 80% avkastning per år så har du 1,8^10= 35704% avkastning på tio år. 714093% avkastning på 20 år.

Det innebär att du har över 1 miljon kr om du investerar 3000 kr, efter tio år. Och över 300 miljoner kr efter tjugo år.

Efter 30 år så är du miljardär med över 136 miljarder kronor.

Efter 40 år så har du 48 755 miljarder kronor på kontot. Eller ca. 10 gånger hela Sveriges ekonomi år 2019 i BNP.

Fråga hej svaret på det här mailet

Hej har du 80% avkastning per år så har du 1,8^10= 35704% avkastning på tio år. 714093% avkastning på 20 år.

Det innebär att du har över 1 miljon kr om du investerar 3000 kr, efter tio år. Och över 300 miljoner kr efter tjugo år.

Efter 30 år så är du miljardär med över 136 miljarder kronor.

Efter 40 år så har du 48 755 miljarder kronor på kontot. Eller ca. 10 gånger hela Sveriges ekonomi år 2019 i BNP.

Är att i verkligheten är normgenomsnittet väl 8% i avkastning per år så det blir väl inte som du skriver i verkligheten eller?

Nä precis, det är väl runt 8% man får räkna med innan avgifter och ISK skatt, så runt 7% eller så om man tittar på historisk avkastning.

80% per år, så dubblas ungefär kontovärdet varje år medans med 7-8% tar det tio år. Länsförsäkringar global indexnära är den bästa fonden för den följer globalt index med mycket historik och låg avgift. Lycka till.

länsförsäkringar index fonder har bara gått upp ca 150% på max medan swedbank robur nyteknik har gått upp ca 1000 på max lite över t.om. hur kommer det sig att den du nämnde var bra?

Hej g’ller 8% hela börsen eller bara enstaka fonder annars ligger det bra till med enstaka fonder som går upp 80% på 1 år.

Om du antar att du inte kan tajma marknaden (för om du kunde skulle du vara eller kommer vara den rikaste personen i världen) genom att sälja och köpa vid speciella lägen.

Så innebär det att du kommer med på både uppgångar och nedgångar. Robur Ny Teknik förlorade 560%enheter i dotcomkraschen och det tog över 14 år att återhämta förlusten.

Investerade du i Robur Ny teknik ungefär på toppen, juli 2000, så skulle det ta till coronakraschen m.m. som den började överprestera index. Alltså du skulle få äga en underpresterande fond i 20 år efter att du investerat och fonden kraschat.

Dvs först investerade du t.ex. 100 kr på toppen, förlorade i princip allt så du hade 10 kr kvar, därefter skulle du få vänta i fonden i 17 år medans index presterade bättre tills nu.

Är det här toppen? Vem vet.

Se graf. Hade du investerat INNAN dotcom uppgången och kraschen hade du haft de här tusen procent vi snackar om. Eller så hade du behövt investera när den låg på 10 kr av 100 kr. Varför inte kolla om man investerade vid värsta läge istället för bästa?

Mvh

Läs gärna även det här - skillnaden mellan att investera i aktier och att spela på aktier (eller aktiefonder).

Spel på aktier är en hobby som kostar pengar

https://www.smaspararguiden.se/budord/spel-pa-aktier-ar-en-hobby-som-kostar-pengar/

För att diskutera frågan som faktiskt ställdes så tycker jag ofta det är otydligt hur genomsnittlig avkastning har beräknats, på samma sätt som det är otydligt hur mycket annat beräknas i finansbranschen. Min gissning på varför det är på det sättet är att de flesta i finansbranschen är dåliga på att räkna, helt enkelt. De som var bra på matte i skolan valde naturvetenskapliga programmet på gymnasiet, i alla fall på min tid.

Resultatet blir ju helt olika beroende på om man räknar rätt eller fel, vilket gör det missvisande. I ditt exempel ser ju den genomsnittliga avkastningen riktigt fin ut om man tar snittet för de tre åren, medan om man gör det sätt jag tycker är rätt får fram den genomsnittliga avkastningen till 4 %.

Detta beräknas genom att ta 1,125^(1/3) = 1,04…

1,125 eftersom det är 12,5 % avkastning.
Upphöjt i 1/3 eftersom det är tre år, om det vore 10 år skulle man ta upphöjt med 1/10.

Bakvänt bli då 1,041,041,04 = ca 1,125

Sedan finns det förstås mycket att vinna på att presentera missvisande eller falska siffror också, t.ex. att jämföra sig med index utan avkastning, för att få den egna fonden att verka bättre än vad den är.

Hej jag undrar hur mycket avkastningen skule bli på ett år på swedbank robur nyteknik A om man köper och säljer varige dag när det går upp och ner.

Exmepelvis om den går upp 10% på en dag och går ner 15 nästa men någon dag går upp 20 eller går upp på 2 dagar 11% borde man inte få mer än 8% i avkastning per år då och sen om man kan kombinerar det med flera fonder samtidigt för att sprida ut risken alltså.

Kan man bli rik på det sättet?

Sen undrar jag var man kan se dagliga förändringar på fonder som exempelvis lågriskfonder och swedbank nyteknik A hos Avanza eller i en annan hemsida?

Mvh Mario

Teoretiskt sett kan du givetvis bli rik på det.
Precis som att du skulle bli kanonrik på nolltid genom att satsa pengar på fotbollsmatcher om du spelade på rätt lag varje match.
I verkligheten så kommer du prestera sämre om du försöker hoppa in och ut hela tiden än om du ligger investerad hela tiden.

Att lyckas pricka rätt varje gång (eller ens en majoritet av gångerna) kommer inte gå. Fonder vet du dessutom inte ens till vilket pris du köper eller säljer dem när du lägger ordern. Så det kommer absolut inte lyckas.

Hej jag var kanske otydlig i förra inlägget. Men jag undrar om man kan tjäna mer på att köpa och sälja varje dag fonder än att ha de kvar liggandes och vad avkastningen skulle bli då än om den är uträknat som 8% per år i normalfallet genomsnittligt. Sen undrar jag vad resultatet skulle bli om man skulle göra samma sak fast om man sprider ut i olika fonder? Sen undrar jag hur säker denna metod är https://tradingportalen.com/del-1-introduktion-till-pair-trading/ och om vilka smarta köp och sälj varje dag fondprogram finns?

Ah där ser man, tanken var att göra SEO spaminlägg, och snylta på Jans m.m. arbete.