Jag undrar om någon orkar förklara hur man räknar uppgång och utveckling över tid.
Hypotetiskt exempel:
Säg att jag sätter in 10 000 kr/mån i 10 års tid.
Det totala insatta beloppet är 1 200 000 kr.
Värdet har gått upp med 100% (wohoo) och det totala värdet är därför 2 400 000 kr.
Hur uttrycker man det? Har investeringen som helhet ökat i värde med 10%/år trots att de sist insatta pengarna kanske t o m har sjunkit med flera procent och de först insatta slantarna stigit med 1000%?
Man utgår ju ibland ifrån att pengar som ligger investerade med en avkastning på omkring 7% i snitt dubblas efter 10år pga ränta på ränta.
Investerar man varje månad i 10 år så har ju inte alla pengar varit investerade i 10 år heller så då blir avkastningen mindre i detta fallet.
Men det är aldrig en självklarhet att det dubblas på 10 år.
Var man investerad under 70-talet mot index (som också var en period med hög inflation) så var avkastningen ungefär 1% per år i snitt under det årtiondet.
Uträkningen du ber om verkar extremt komplicerad haha! Men om det är samma fond exempelvis så är ju alla pengar i ”samma korg”.
Menar du att man har enskilda aktier så visar sig ju skillnaden på avkastningen väldigt tydligt.
Jättebra fråga!
På ett sätt har dina pengar ökat 100% totalt sett. Eftersom du satt in 1 200 000 och nu har 2 400 000 kr. Det är det mest användbara måttet tycker jag.
Någon mer kunnig får gärna rätta mig, men jag tror att det är aningen avancerat att räkna ut. Till och med omöjligt att göra det exakt matematiskt. Det finns dock numeriska (tänk ungefärliga) metoder.
Det korta svaret är:
Gå in på wolframalpha.com och skriv in dina siffror i ekvationen (som jag förklarar nedan) såhär:
För att göra beräkningen är det lättast att göra per år, men det fungerar analogt om du vill göra per månad. Om du gör per månad kommer du dock få räntan per månad. Då får du ta månadsräntan upphöjt till 12 för att få ut den årliga räntan. Både den månatliga och den årliga räntan kommer att vara den genomsnittliga räntan givet de värden du anger på parametrarna nedan.
Du kan göra så här om du gör en konstant insättning per år:
Insättning per månad: a = 10 000 * 12 = 120 000
Antal år du sparar: n = 10
Enligt det du skriver kommer din slutgiltiga summa vara: S = 2 400 000
Här är formeln du behöver applicera (kallas geometrisk serie):
S = a*(1 - r^n) / (1 - r)
Detta är en ekvation som inte går att lösa exakt för r, men det går att approximera gott nog!