Formel för flera års beräkning i procent?

Hur ser formeln ut för att räkna ut utveckling av en summa som växer med fem procent varje år i snitt i tex. tre, fem eller tio år?

Om frågan är “hur mycket kommer 100kr investerat idag vara värt om 10 år om vi antar att den går upp 5% per år?” så blir det:

100 * 1.05^10

Tack, precis vad jag menade. Irriterande att jag inte kommer ihåg.

Finns det en formel som visar för flera år också? Alltså år 1,2,3 etc.

Finns det kanske någon bra sida där man lär ut vanliga formler som används inom just sparande, finans, börsen etc?

Värdena i formeln är:
Startkapital * (1+(årlig uppgång i procent/100) ^ antal år = värde efter de åren.

Om du vill ha ut summan för varje år kan du göra en formel i Excel eller sheets där du för år 1 tar startkapital * procentsats (t.ex. 1.05). För år två, tre, osv tar du föregående års värde * procentsatsen.

Vet ingen speciell sida för formler. Har bara googlat på hur man omvandlar en uppgång på t.ex. 150% på 5 år till genomsnittlig procentuell uppgång per år.

Tack för svaren.

Märkte när jag laborerade med beräkningen att att om en summa ökar med fem % per år i fem år blir det ju inte detsamma som att säga att summan ökade med 25 % (5x5) på fem år. Någon som kan förklara varför.

Så om värdet ökar med fem % per år, hur kan jag ställa upp det i en formel för att räkna ut hur mycket den totala procentuella ökningen är efter fem år.

Och likadant baklänges, om värdet har ökat med en viss procent efter fem år, hur ställer jag upp formeln för att räkna ut ökningen i snitt per år?

Kanske kunde du, Jan, skapa ett nålat inlägg med vanliga formler inom detta område att använda och leka med.

Har du sett den här länken? Där har Jan en kalkylator och han har även beskrivit lite matematik bakom ränta-på-ränta. Börja där.
https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/

** Total Förändring **
x = förändring i procent / 100
y = antal år

Total förändring = ( (1 + x ) ^ y ) -1
Multiplicera med 100 för att få i procent

** Förändring per år **
x = total förändring i procent /100
y = antal år

Snittförändring = ( (1 + x ) ^ (1 / y) ) -1
Multiplicera med 100 för att få i procent

Med reservation för ev. felskrivningar :slight_smile:

Anledningen till att det inte blir 5 x 5 % = 25 % är för att du varje år får 5 % avkastning på hela det nuvarande kapitalet, inklusive de 5 % du tjänade föregående år (i.e ränta på ränta).

Istället blir det alltså mer (närmare 28 %) som du nämner!