Ränta på ränta-kalkylator

hej såg att det fanns en kalkulator ränta på ränta
jag undrar bara om ena året går minus
andra året går jag plus räknar ett medel på dessa när man räknar avkasning på året
på ränta på ränta kalkulatorn

Om A är summan du satte in och B är summan som är kvar efter ett antal år (C) kan du skriva in följande på wolframalpha.com:

A*x^C=B

x blir då snittavkastningen uttryckt som en faktor, det vill säga om x=1 så har snittavkastningen varit 0 %, alltså är A=B. Om x=1,05 så är snittavkastningen +5 % och om x=0,97 % så är snittavkastningen -3 %.

det ser ut som svår matte hur skriver jag det i exel

I cell A1 skriver du in hur mycket du satte in från början.

I cell B1 skriver du in vad värdet är idag.

I cell C1 skriver du in hur många år pengarna varit investerade.

I cell D1 skriver du: =((B1/A1)^(1/C1)-1)*100

Då får du snittavkastningen per år i procent

2 gillningar

Om du satte in 10000 och det efter 5 år är värt 15000 så blir det: ((15000/10000)^(1/5)-1)*100 = 8,4 % ungefär.

när jag skriver formeln så får jag sant i d1

det är fixat nu fick skriva formeln flera gånger
är det likadant när man månadspara i fonder för då i slutet av året ligger det en sunmma som man har lagt in under året
sen har fonderna gått bra då är värdet mera

en sak till kan du förklara vad formeln gör ser att det finns ett ^ vad betyder det

(^) betyder upphöjt med, exempel; 5^2=25

varför har man det i denna formel

Om du har 8 % avkastning på ett år och har satt in 10000 så blir det efter ett år:

10000/*1,08 =10800

Ska du multiplicera flera gånger funkar upphöjt till (^) för multiplikation precis som multiplikation funkar för plus/summa. Dvs 1,08*1,08=1,08^2 osv.

När du ska räkna baklänges, dvs få reda vad någonting som du vet är upphöjt, får du ta roten ur. Det vill säga, 5^2= 25. 25^(1/2)=5. Det blir omvänt.

Det finns bra videos på matteboken.se på både procent och upphöjt till.

1 gillning

ok då vet ja får kolla på lite på videos
sen trodde jag att man bara tog ett medel över summorna

om jag lägger in 12000 på ett år och på 2% i 10 år totalvärdet blev 134025 så blir det 27,29 i avkassnining kan det stämma
jag provade ränta på ränta kalkulatorn som finns att ladda ner

eller tänker jag fel tack för hjälpen så länge

Har du satt in pengar under tiden blir det knepigare att räkna. Inte bekant med vilken ränta-på-ränta-kalkylator du hittat men möjligt att den kan räkna med det.

En sorts medelvärde tar du, bara inte det enkla, aritmetiska medelvärdet utan det geometriska.

Nja, 21,9% avkastning ska det bli, med 2% varje år i 10 år.

1 gillning

den här kolla jag på
man pratar ju om årlig avkastning på fonder då pratar man om 8% i snitt på fonder jag vill ju veta vilken avkasning jag har är det din formel eller är det ränta på ränta mallen

hur får du fram det

Jag har kanske missat något – men varför inte pröva räknesnurran med titeln “Räkna ut årsavkastningen om beloppen är kända” på den här länken?