hej skull behöva lite hjälp dom börjar höja sparräntan på bankerna
då tänke ja att jag skulle räkna ut räntan
så jag tog starbelopp gånger räntan och får ett värde när jag går ut på nätet och söker på räkna ut ränta så visar dom fel värde eller räknar jag fel
Om ditt belopp är t.ex. 10 000 kronor och räntan på ett år är 1 procent kan du räkna på två sätt. Räknar du 10 000 x 0.01 får du 100 kronor, d.v.s räntan har genererat 100 kronor före skatt. Du kan också räkna 10 000 x 1.01 och får då 10 100, d.v.s det totala beloppet efter att det räntan har genererat lagts till det ursprungliga beloppet.
Hur räknar du?
2% ränta ger 2 kr för varje hundralapp.
10 000 kr ger 200 kr, på årsbasis. Glöm ej skatt på 30%.
skatten är väll bara på de ökade beloppet sen skriver jag i exel 1% så tar jag starbelopp *1%
är det skatt på 200
tar man inte vinsten *30%
Du betalar bara skatt på vinsten. För att det ska bli räknat som 1% ska du gånga med 0.01 alternativt med 1 om du vill få totalbeloppet efter räntan. Vad får du för resultat när du räknar ?
jag får som du 10000 *2%=200 så då räknar jag rätt
skatten är då 30% av 200 eller? 200*30%=60=140 efter skatt
kolla in denna
här är en till
https://financer.com/sv/kalkylator/ranta-pa-ranta/#Rkna_ut_rnta_p_ett_sparkonto_och_lt_dina_sparpengar_vxa
Varför söker du räknehjälp på nätet när du vet hur man ska göra?
för att jag inte visste om jag räknade rätt och dom som fanns på nätet blev det andra siffror
Det där är ju en kalkylator som räknar fram effektiv ränta på lån, du kan inte använda den för att räkna fram räntevinst på ett sparkonto.
ok då vet jag
Och kalkylatorn i din andra länk verkar fungera riktigt dåligt, skatten ändrar sig till 20 % om man väljer en skattesats över 20 %, så jag skulle inte lita på den kalkyatorn.
Du skulle ha litat på din egna förmåga att göra rätt!
Som @EricG redan skrivit är kalkylatorerna i länkarna inte lämpade att använda för ditt ändamål. Du verkade vara på rätt spår på egen hand. Om du ändå vill ha en kalkylator för att beräkna utveckling på sparkonto med ränta verkar följande fungera någorlunda om du vill beräkna årsvis: