Årsränta på sparkonto

hej kollade runt lite på sparkonton som jag såg att sparräntan räknas ut på året och inte månadsvis vilket skulle vara bättre nu har jag hittat collektor bank https://www.collector.se/ vad har ni för tips om denna bank eller tänker jag fel
ser nu collektor att dom inte månadsvis ränta därimot har brocc det jag tar gärna emot tips

mvh/micke

Månadsutbetalning av sparräntan spelar sån liten roll att det inte är lönt att bry sig om. Effektiv ränta vid t.ex 2,5% sparränta är 2,53%. Det betyder alltså mer att hitta en bank där räntan är bland dom högre och inte ändrar sig ofta.
compricer.se är det ganska enkelt att jämföra sparkonton.

Sen är det ju förstås så att sparräntor nästan alltid är lägre än inflationen, särskilt med tanke på avkastningsskatten på 30%. Sparkonton passar bäst till riskfri buffert. Jag tycker inte att man ska använda dem till spekulation för att man inte tror på aktiemarknaden.

2 gillningar

Mitt tips är att strunta i om räntan betalas ut per månad eller per år, och istället helt enkelt välja det konto som erbjuder högst ränta utan onödiga begränsningar. Många gånger är bundna alternativ intressanta, både räntemässigt och för att slippa bry sig om ränteändringar. Använd jämförelselistor på Compricer eller Konsumenternas. Just nu kan t ex 3,1% på 6 månader (Hoist) vara en bra utgångspunkt.

2 gillningar

ok tack för era svar skall kolla på hoist

Det gör ingen skillnad om räntan betalas ut varje månad, år, eller dag. Du får samma pengar ändå, förutom skatten som du får betala tidigare om du har månadsränta.