Snöbollseffekten - hur stor är din boll?

Uppmaning - räkna ut följande:

Värdeutveckling senaste 12mån [SEK] / Värdeutveckling sedan start [SEK]

Fyll i omröstningen.

Något säger mig att en sund snöboll kommer ha en storlek mellan 1-1/pi (68%) och 1-1/e (63%)

Förväntar mig rejäla mothugg :slight_smile:

• 0-10%

• <10-25%
  • <25-30%
  • <30-50%
  • <50-70%
  • <70-90%
  • <90 - %
0 röster
1 gillning

Beror väldigt mycket på när starten var.

Om starten var för ett år sedan blir det 100%. Förhoppningsvis blir det väldigt mycket lägre om starten var för länge sedan.

Jag fick drygt 15%. Min start var för ungefär 30 år sedan.

6 gillningar

Förstår inte heller hur man skulle kunna säga vad som är en “sund” värdeutveckling baserat på den uträkningen. Väljer att inte fylla i ett svar men mitt värde blev 51,7%, vad säger det?

2 gillningar

Hela uträkningen kräver väl att man slaviskt skött sitt kalkylark för att vet vad som är insättning respektive utveckling, hur ombalanseringar är gjorda etc?

Eller så är jag bara söndagstrött. :yawning_face:

Jag tror att “värdeutveckling” är inklusive nysparande?

Hos min bank tror jag inte att nysparandet ingår i värdeutvecklingen.

Jag menar i omröstningen. Det är bara så jag får den att betyda något vettigt. Fast jag kanske tänker fel. :thinking:

Okeeej… :thinking:

Det blir superkonstiga siffror oavsett tycker jag. Nysparandets del krymper med stora portföljer, ombalansering till räntor inför uttag ställer till det, uttag under uttagsperiod ställer till det, en period utan nysparande efter en period med Güntherliv spökar, extremt risktagande i perioder, portföljens storlek i relation till månadslön påverkar riskviljan etc.

Nej, jag tror inte det… Men visst, jag har svarat. Det är inte i närheten av några 60% iaf. :smiley:

1 gillning

Avanza skall det bara vara att slå om % till KR och sedan Täljare/Nämnare.

Transaktioner skall vara kompenserade för. Se bild:

Visst gör det. Får klura på hur man kan normalisera den effekten.

Bakgrund 1:
image

Bakgrund 2:
image

1 gillning

Och det som jag sparat hos LF, SAVR, SHB, Ikano, Skandiabanken, Skånska banken och SE-banken genom åren då? :thinking: :joy:

Jag tror det är lättare att räkna på exempelvis fem års sparande och på ett enda institut än över en hel livstid.

Men, menar du att alla borde ha tredubblat sin förmögenhet det senaste året? Det låter så på din första post.

(rättning: Jag avsåg här 2/3 och inte dubbelt. :see_no_evil: )

2 gillningar

Ni får ta det med er personliga kontakt :slight_smile:

Låt säga att du avkastat totalt 300kr på tio år varav 200kr det senaste året.
Detta ger 2/3. 66%

Min ekvation kan aldrig bli större än 100% ty X/ (X+delta) kommer alltid vara mindre än 1

Sparande som inte generat avkastning kommer såklart inte påverka uträkningen eftersom det är endast beloppet på värdeutvecklingen som beräknas. Inte värdet av absolutbeloppet.

Tryck in en miljard på nollränta och se vad som händer.

Japp, jag skrev fel, jag menade 2/3, men då kan jag lugnt säga att merparten växt under alla tidigare år, trots väldigt bra utveckling det senaste. :joy:

Omöjligt att svara på.
Har gått från 30000 1998 till total nettoförmögenhet på över 10m.
Vad som kommer från inkomst och vad som kommer från värdeutveckling är omöjligt att räkna på. Dessutom har jag haft kanske fem olika banker under perioden.

1 gillning

Om jag investerade 200 som först sjönk till 50, men senaste året dubblats till 100 får jag väl 50/-100 i formeln?

1 gillning