Förstår inte heller hur man skulle kunna säga vad som är en “sund” värdeutveckling baserat på den uträkningen. Väljer att inte fylla i ett svar men mitt värde blev 51,7%, vad säger det?
Hela uträkningen kräver väl att man slaviskt skött sitt kalkylark för att vet vad som är insättning respektive utveckling, hur ombalanseringar är gjorda etc?
Det blir superkonstiga siffror oavsett tycker jag. Nysparandets del krymper med stora portföljer, ombalansering till räntor inför uttag ställer till det, uttag under uttagsperiod ställer till det, en period utan nysparande efter en period med Güntherliv spökar, extremt risktagande i perioder, portföljens storlek i relation till månadslön påverkar riskviljan etc.
Nej, jag tror inte det… Men visst, jag har svarat. Det är inte i närheten av några 60% iaf.
Sparande som inte generat avkastning kommer såklart inte påverka uträkningen eftersom det är endast beloppet på värdeutvecklingen som beräknas. Inte värdet av absolutbeloppet.
Tryck in en miljard på nollränta och se vad som händer.
Omöjligt att svara på.
Har gått från 30000 1998 till total nettoförmögenhet på över 10m.
Vad som kommer från inkomst och vad som kommer från värdeutveckling är omöjligt att räkna på. Dessutom har jag haft kanske fem olika banker under perioden.