Hej gott folk. Först vill jag erkänna att man är bara en G betygare i matte. Därför jag behöver hjälp med detta.
Har ett separat sparande där tanken är att all vinst ska användas. Typ när där är 10 000 kr vinst. Ta ut det och nolla avkastningen.
Men slog mig precis att på det sättet blir det ju inte 105% på 5 år lf global. Så min fråga är till de som kan. Hur räknar man ut avkastning på 105% om man ska utesluta ränta på ränta effekten ?
Jag förstår nog inte hur du menar. Hur mycket har du på kontot och vad är din gräns för när det är lagom att ta ut? Avkastningen blir ju vad den blir och ränta på ränta funkar ju i de flesta fall från dag ett, så vad är syftet?
Om vi leker med att du har 100k och vill ta ut 10k när du når 110k totalt, då är det ju bara att ta ut när du nått dit och då har det avkastat 10% under den tid som gått. Pratar vi börsen så går den ju både upp och ner och är det avkastningen i sig du är ute efter så kvittar väl procentsatserna?
Jag menar att imed jag tar ut vid typ 10% plus. Så blir det ju ej samma avkastning på 5 år som visas i lf global diagram på 5 år. Eftersom jag teoretiska tar ut varje vinst vid 10%. Därför jag undrar om det går att räkna ut avkastning utan att lägga till ränta på ränta effekten som visas på fondens diagram. I detta fallet att lf global ligger på 105% efter 5 år. Men vad är siffran om vinsten ej återinvesteras
Men det är ju en löpande tid och fonder innehåller ju redan återinvesteringar. Men visst, du kan ju räkna på hela kalenderår, ta ut vid nyår och upprepa. Då behöver du ju bara notera avkastningen varje årsskifte och har siffror att jobba med.
Men jag undrar fortfarande över syftet. Är det för att beräkna vad du kan leva på utan att krympa ursprungsbeloppet så finns det ju tankar bakom t ex 4%-regeln som åtminstone är besläktat med det du är ute efter.
Detsamma gäller ju utdelningsaktier som fungerar så också (åtminstone delvis). Det brukar ju också vara några procent årligen.
Om du ska göra på det här sättet så kommer ju följande att vara sant:
Du sätter in [ditt ursprungsbelopp] Värdet på fondandelarna stiger
Du tar ut all vinst och kvar är [ditt ursprungsbelopp] Värdet på fondandelarna stiger
Du tar ut all vinst och kvar är [ditt ursprungsbelopp]
Hur lång tid det tar mellan dina uttag beror ju på börsens utveckling och vid vilken tidpunkt du väljer att ”hämta hem vinsten”.
I teorin kan det ta 20 år om börsen backar 90% precis efter du tagit ut vinsten från föregående period.
Nä tanken är och äntligen leva och inte bara sitta på pengarna som med mitt fire mål konto. Har bara varit fire jakt i snart 15 år. Dags och fokusera på mig.
Sedan vet jag att man inte ska investera pengar man vill använda. Men i min situation, även om man behöver vänta ut en nedgång, är det snabbare än ett vanligt sparkonto.
Ps
Har buffert så är inte de pengar som jag investerar.
Förstår inte riktigt vad du menar 20 år vid 90% nedgång. Råkade själv ut för 50% nedgång på en fasthetsfond som jag flyttade till en global. Minus 3 nu sedan dess på knappt 3 år.
Om du investerar i en fond som avkastar 105% under en viss period och du tar ut vinst vid varje 10% uppgång så tar du ut pengar n gånger, där 1.1^n=2.05; n=2.05/ln1.1, som är 7.5 ungefär. Så du tar ut 75% (7.5x10%) av originalbeloppet under denna period (och har originalbeloppet på kontot).
Värt att tillägga att +105% på 5 år är en väldigt bra avkastning som förmodligen kommer inte i varje 5-årsperiod i framtiden.
Du kanske förvirrade mig lite… Din rubrik på tråden besvarades av @OBWN men jag försökte förenkla lite genom att svara på texten i ditt inlägg. Om du hela tiden vill ta ut vinst från ett bestämt belopp så spelar det ju ingen roll hur mycket som var avkastning med eller utan ränta-på-ränta. Du tar helt enkelt bara ut allt över det initiala beloppet och väntar på att det växer en gång till
Men jag missuppfattade säkert vad du ville göra/veta så jag ställer mig i skamvrån
Hehe ja det är sant. Mest att man var nyfiken på om det gick räkna ut. Finns ränta på ränta appar. Men inget för det bakvänd.
Sedan kom jag precis på att man brukar säga att när bas ränta stigit 70-80% så har det stigit 100% med ränta på ränta. Så svaret var ju 105 blev ungefär 70-75% utan ränta på ränta vid varje 100% ökning. Dvs man missar dubbla värdet om fonden ökar 400% om man konstant tar ut vinsten. Ren gissning nu från min sida
Rättelse. När det stigit utan ränta på ränta effekten mellan 69-70% har det stigit 100% ungefär med ränta på ränta. Dvs med ökning på 400 % förlora man mer än hälften av värdet jämfört med att låta det stå.
Kanske bättre och ta ut vid satta mål istället. Typ 80 000 för nytt kök
Du är medveten om att de flesta fonder innehåller utdelande bolag och att denna utdelning återinvesteras också? Det är lite samma sak med ditt upplägg.
Och som @Demmagog är inne på så kan ju börsen backa under långa tider också.
Nytt exempel: Jag har en del pengar på fasträntekonton som ger ~2% årligen. I nuläget får jag all ränta som utbetalning och ursprungsbeloppet är kvar på kontot. Då vet jag ju att det är 2% årligen. Men börsen fungerar ju inte så, så att värka fram avkastningsprocenten utan att ha facit i hand blir konstigt. Och vad har du då för nytta av den?
Det jag menar är att den plan du har är ju vettig, men då skulle jag snegla på Trinitystudien istället för det är mer relevant än att räkna ut vad år 2025-2050 ger i avkastning utan ränta på ränta, när det är 2026 pengarna ska användas.
Fast det där vet du bara utifrån snittavkastningen och en given period. Lever du då samtidigt av medlen så kvittar siffrorna. Du nämner ju själv FIRE-ambitionerna och att du ska nyttja avkastningen. Vad händer ett år då börsen backar 30%? Hur räknar du den räntan på räntan? Den finns ju inte med i din schablon ovan.
Hmm. Är det möjligtvis så att du krånglar till det i onödan?
Alltså
Bra tänkt. Det här är alltså ditt syfte.
Ok, så du har tänkt ta ut vinst från ett investerat kapital. Då är det här svaret du söker:
För att göra det mega-enkelt kan du ju starta ett nytt ISK, flytta dit valfri summa och så fort den är X över summan du satte in så kan du ta ut det beloppet. Då har du kvar din valfria summa och spelet börjar om på nytt.
…Eller vill du börja räkna baklänges på historisk avkastning och ta ut vinst från ett belopp som idag är investerat? Då tror jag du har rätt svar här: