Leva på kapitalet

Hej!
Jag är helt nybörjare och har lite frågor.
Att spara ser inte jag som det stora problemet -det har jag koll på men mitt problem är hur jag ska tänka när jag sparar klart och ska börja använda pengarna.

1. Om man har sitt kapital på global indexfond och säljer av 4% varje år +inflationen -räcker det då livet ut fast man tar ut även vid nedgång ? Jag har läst att det räcker i 25 år men då kan man ju lika väl ha pengarna på vanligt bankkonto och ta 4% varje år så blir det också 25 år. Måste ju finnas en poäng att ha de på börsen ?
  2. Är det någon skillnad att istället ha de på utdelnings aktier? Tänker för att man blir beroende av enskilda och de kan stoppa utdelning plus man måste ha mer koll för vissa delar ut månadsvis och andra årsvis.

Jag letar alltså efter ett sätt att ta ut pengar utan att de tar slut -även vid nedgång gör pengarna finansierar ju mitt liv då.

Finns ingen poäng att spara om man inte kan börja använda och leva av pengarna.

Med vänlig hälsning, Stina h

Båda dessa är fel. De räcker till hög sannolikhet (>95%) i minst 30 år. Du kan inte räkna med att de räcker livet ut. Detta kallas för SWR på utrikiska (Safe Withdrawal Rate). Om du vill ha pengar som räcker för evigt utan att minska så kallas det ibland PWR (Perpetual Withdrawal Rate) och har ansetts ligga på runt 3,5%.

Alla dessa siffror kan modifieras lite beroende på vilken studie, vilken fördelning av aktier+räntor, vilken marknad (USA eller världen), men det är typ där vi hamnar. De klassiska studien som gav upphov till tumregeln gjordes på amerikanska aktier och med … 40% räntor? Eller 50%? Minns inte. Men den utgick från att man börjar behöva pengarna när man är 65 och lever tills man är 95. Har man tre spänn kvar efter 30 år så räknades det som en framgång.