Fråga ang leva på avkastning?

Hej,

Har en lite dum nybörjarfråga,

Men säg att man har 10miljoner i fonder och räknar med 5% avkastning/år. Det blir ju 500k/året.

Men hur går man tillväga för att ta ut de pengarna? Säljer man alltså då 500k av sina fonder varje år eller hur blir det? Är väl inte utdelning på samma sak på aktier.

Min fråga är helt enkelt, för att leva på avkastningen från fonder/aktier, hur går man tillväga för att ta ut beloppet årligen? Sälja varje år?

Tackar!

1 gillning

Ja, har du pengarna i vanliga fonder så är det så du får göra. Det är ju inget magiskt med aktier kontra fonder. Utdelningar som företag gjort som ägs av fonden har fonden återinvesterat och köpt mer aktier för vilket ökat värdet på dina andelar. Om du nu vill ha pengar så får du helt enkelt sälja andelar. Exakt hur du gör det, en gång om året, månatligen, etc, är upp till dig.

Jag har valt att ha mina pengar i en kapitalförsäkring och från den har jag månadsutbetalning på 35k i månaden.(den 25e)
Då säljer försäkringsbolaget fonder motsvarande den summan jämnt fördelat från de olika fonderna jag har i min kapitalförsäkring.
Eventuella nya pengar jag får in från annat håll placerar jag i min kapitalförsäkring så den fylls på lite efterhand även framöver.

Det finns ett avsnitt om uttagsstrategier här i podden. Vore kul om de byggde vidare på det lite mer också.

Det blir lite dumt att betala extra skatt på detta viset pga insättningen?

Kan du inte ändra på det så att du sänker uttagen den månaden motsvarande istället?

Jo det kan jag säkert och kommer kanske göra så men detta är ett lätt och smidigt sätt som jag tror passar mig, men med det inte sagt att jag kommer hålla vid vid detta resten av livet. Men smidigt är det iaf :smiley:

2 gillningar

Hej, Billan!

Om du inte redan har bekantat dig med avsnittet, är en länk här om du har lust att kolla in det:

1 gillning

Jag har lite stålar placerade på lite olika ställen i lite olika tillgångsslag. Använder pengar från det som för tillfället är mest fördelaktigt att nalla på.

Man får se till helheten. Även om jag i teorin lever på direktavkastningen (jag använder den som ett mått på vad jag kan ta ut) så är det inte just dom pengarna som går till smör och bröd. Gungor och karuseller.

2 gillningar

Det enklaste är att du säljer när du behöver pengar. Varför göra det mer komplicerat än så? Men du får ju hålla koll så att du inte förbrukar mer än avkastningen.

2 gillningar

Menar du ackumulerad avkastning över tid ?
Det blir svårt att betala räkningar 2023 med avkastning om kapitalet har minskat 2022.

Sånt får man ju lösa löpande. Det är inte så lyckat att bakbinda sig själv med sina egna regler. Målsättningen är att leva på avkastningen. Kan man inte det ett år får man ju göra ett undantag förstås.

Jag skulle göra som jag gör med mitt sparande fast tvärt om.

Idag jobbar jag och har en okej lön. Lever snålt och skickar in allt som blir över i slutet av månaden på ISKt (fonder och aktier). Lite större utgifter klarar jag och sambon löpande men det innebär kanske att det inte blir något sparat på två månader.

Vid en FIRE skulle jag sälja för mina löpande behov någon gång i månaden. Lite de månader då vi inte behöver så mycket och mer om vi skall resa eller göra inköp.

Om börsen gått bra kommer vi unna oss lite mer och när den går dåligt kommer vi nog automatiskt gå in i lite snålläge.

Min strategi bygger på tron att tid på marknaden är bäst. Dvs ingen buffert som inte jobbar, eller räntebärande papper osv.

1 gillning

Nu har jag tittat på podden uttagsstrategier och blir både klokare och inte. Känner det bara tillkommer frågor så ber om ursäkt i förväg för att jag inte helt förstår men tacksam ni hjälper mig.

1. 4% regeln med inflation så är det 60% sannolikhet pengarna finns kvar efter 35 år. Dock kan man ju ta av sina undan sparade årslöner eller jobba de år det går neråt för att höja sannolikheten att pengar finns kvar. Dvs det räcker att ta ut summan man behöver i 30 år men efter dessa år är sannolikheten att de finns kvar pengar 61% minst och högre om man gör dom ovan ?

2. Hybridmodellen var komplicerad att räkna varje år men inte så komplicerad att det inte går om den nu är bäst. förstår dock inte helt vad man vinner på den om man redan har reserv pengar och tänker jobba åren det går dåligt och då inte ta något. Denna blir väl endast bra om man måste ta ett minsta belopp varje år för man inte tänker jobba eller har reserv då? Sannolikheten var större att de fanns kvar efter 30 år för den var 85% men denna procent kan man ju själv höja om man har reserv /jobbar. Så visserligen bra för kan alltid ta ett minsta belopp och ändå ha större chans pengarna finns kvar efter 30 år. Är denna ändå bättre än nr 1?

3. 4% av portföljens värde varje år men denna innebär att vissa år får du typ inget och det funkar inte. Men hjälper det att man de år det går bra sätter undan pengarna som är över det man behöver och kompletterar med dem de år man inte får så mycket ? Tex man måste ha 40000 och startar med 1000000 men vissa år kan man ta mer än 40000 och det är man kan ta mindre kompletterar man med pengarna man fick över? Om man gör som jag beskriver -liknar den mest nr 1 eller hybridmodellen ? Och hur tänker man med inflation här för jag behöver 40000 år 1 men efter 10 år hur vet jag vad 40000 motsvarar i summa då så man tar ut rätt ?

Sen är ju frågan med inflation för jag förstår det som han räknade 2% av start summan man behöver hela tiden ? Dvs 2% av 40000 är 800kr men år 2 för mig ska man räkna 2% av 40800 då eller fortfarande av 40000?

Sen har jag en fråga till som är om reserv pengarna . Ska man ha det på globens fonder med eller sparkonto. Tänker att dessa används aldrig förutom de år det går dåligt. Dvs man låter den huvudsakliga kapitalet återhämta sig när det är dåligt och tar inget av det men istället tar man av reserv pengarna då. Så reserv pengarna tar man de år det går dåligt men de år det går bra tar man ju inte av dem. Kan man ha dem på globala fonder då med eller på bankkonto ?

Sist: Jag vet fortfarande inte helt i praktiken hur man gör . Ska jag räkna ut vad 4% är i slutet av året och sälja det beloppet då? Jag kan ju inte sälja procenten för då blir det ju av hela och då blir det nr 3 istället för 1.
Läst om lysa och det har automatiskt och det är ju bra samtidigt är det en grej nu och om 20 år finns kanske inte lysa kvar och då är man beroende av det så bättre sälja Själv?
Om man behöver ett belopp som nr 1 ska msn ta det varje år eller månadsvis eller det är skit samma ? Fast om man gör det årsvis och ser det är minus kan man ju välja inte sälja utan jobba istället det året.