Jag har läst många inlägg om planerad uttagsstrategi, men väldigt få från personer som faktiskt lever på sina tillgångar och beskriver hur de gör i praktiken. Vilket upplägg fungerar bra, både praktiskt och mentalt?
Nu står jag inför att behöva påbörja uttag, pga minskande pensionsutbetalningar, och brottas med några frågeställningar:
Ska jag avsätta medel årligen på ett räntekonto eller utnyttja Lysas uttagsfunktion löpande (50/50)?
Ska jag försöka tajma börsens utveckling så att jag tar från räntor dåliga år och från aktier goda? Hur återbalanserar jag sedan i så fall, på vilka kriterier?
Nu inför år 1 har jag sålt aktier, eftersom jag ändå håller på med omplacering för att sänka min risk, motsvarande det jag behöver för ett år. Jag planerar att placera pengarna på tremånaders fasträntekonton, i ett rullande schema, så att det varje månad tillgängliggörs ett belopp för konsumtion. Hur gör ni som är i samma situation?
Jag säljer av mitt “överskott” på fonder så jag har extrpengar för att kunna göra extra saker och resa. Har alltså ungefär lika mycket pengar placerat i fonder hela tiden. Det blir inte ränta på ränta men det är min lösning. Har valt ganska stor spridning men inga räntefonder, ger för dålig utdelning. Min strategie har funkat bra hittills.
Nu har jag en lön att leva på men har månadsvisa utdelningar som är lika stora som en lön - dessa pytsar jag in med fingertoppskänsla i de placeringar som för tillfället bedöms vara mest attraktiva. Så att byta tecken på denna aktivitet kommer inte vara några problem för mig. Loggar in så ofta ändå så att trycka iväg en överföring är bara trevligt.
Ja, det var ju tilltalande enkelt. Jag har faktiskt tänkt den tanken, att fastställa ett belopp på exempelvis Lysa, där det inte svajar så mycket med 50/50 fördelning, och låta överskottet gå in på bankkontot. Jag har redan Lysa som buffert mellan räntespar och aktier, så det skulle ju passa bra.
Jag står också inför utdelningsfasen (FIRE) och min tanke är några årslöner på räntekonto som sedan fylls på från mina övriga investeringar. Tänker förenkla och ”säkra” mina investeringar typ bara KPA blandfond, Avanza Auto 4 eller lysa 60/40 från att ha en uppsjö olika fonder och aktier Ombalanserar sedan varje år så jag behåller mitt buffertkonto på samma summa.
Hade jag vågat hade Lysa varit mitt förstaval men eftersom summan är stor så fegar jag lite.
Jag kommer att behöva öka mina uttag allteftersom mina pensionsutbetalningar ebbar ut (till dess jag bara har livslånga kvar). Överhuvudtaget varierar mina uttag från månad till månad, beroende på vad jag hittar på för roliga grejer (jag är ju ändå i slutfasen så kostar på mig), så just nu noterar jag bara de uttag jag gör för att se var jag kommer att hamna på årsbasis.
Men nu har jag sett att Lysa har utmärkta alternativ för automatiska uttag (fast, procentuell respektive utbetalningsplan med måldatum), så jag funderar på att använda mig av dessa kommande år.
Jag har nu ett 75/25 Lysa ISK. Jag tänkte göra om det till 50/50 och köra uttagen därifrån. Så här alltså:
Det betyder att jag skippar ”hinken” med rena räntefonder mellan bankkonton och Lysa. Istället för att fundera på ombalansering räntor–aktier beroende på börsens utveckling, så sker uttagen löpande oavsett, så hoppas jag att det jämnar ut sig. Tajming ska ju inte löna sig.
MEN utan att ombalansera nr 2. Räntefonder. Går börsen ned (hinken Aktier och fonder minskar) så gör jag uttagen därifrån. Har börsen gått upp så gör jag uttagen från Lysa 50/50.
Dvs hinken med räntefonder existerar bara så länge den räcker till under initialskedet av mina uttagsår. När den är tömd övergår jag till uttag från Lysa 50/50 som tänkt.
Får vi en tokrusning på börsen ett enskilt år i framtiden kan man ju med fördel ändå fylla på det där dränerade räntekontot. Men i övrigt håller jag med. Primärt får det ta de stora smällarna längs vägen.