Hur gör man för att inte ta slut på sina aktier/pengar?

Hej, jag har lite funderingar kring hur det funkar med aktier och fonder när man ska sälja och ta ut pengarna.

Säg att du har 7 500 000 investerade i enbart aktier. Och detta ger i avkastning ca. 300 000kr varje år. Då har du ju ett visst antal aktier.

Och säg att du vill ta ut 5% av de 7 500 000 första året och sedan fortsätta på samma sätt justerat för inflation. Man vill ju leva på avkastningen, men om du varje år säljer ett antal aktier så kommer du ju tillslut ha slut på dem, men enligt vissa så ska dessa 7 500 000 räcka för evigt om du enbart lever på avkastningen, men hur gör man då för att leva på just avkastningen för att inte ta slut på sina pengar?
Jag fattar verkligen inte hur det funkar. Är det någon som kan förklara?

Tack på förhand för svar!

1 gillning

Någon kan säkert skriva en mer utförlig förklaring.
Men i korthet så blir det lite som ränta på ränta fast tvärt om.

Exempel på 100st, värda 1kr styck, 100kr totalt.
Tänken är då att man år 1 säljer av 5% dvs 5st och får ut 5kr kvarstår är 95aktier och 95kr
Under det kommande året så ökar dessa till att återigen vara värda 100kr.
Men nu när du skall sälja 5%, så blir det 5%av95st inte hundra…

Osv osv.

Dvs iom att värdet på de kvarvarande aktierna förväntas öka. Så bibbehåller du värdet men med mindre antal aktier. Så du säljer mindre antal år efter år för att få ut samma belopp

1 gillning

Om du har en aktieportfölj som genererar mer avkastning än 5% i genomsnitt per år, så kommer du kunna leva på den för evigt eftersom du bara tar ut 5%, är väl inte svårare än så. Eller hur menar du att aktierna tar slut? Säg att din aktierna i din portfölj är i snitt värda 100kr/styck, innebär att du har 750000st aktier, som över tid ökar i värde, och ökar värdet mer än 5% i genomsnitt per år så tar dom aldrig slut för du kommer sälja färre och färre hela tiden.

Kan tillägga att många företag väljer att göra aktiesplit när dom tycker aktien blir ”för” högt prissatt, som exempelvis Investor splittrade nyligen 1 aktie till 10…

2 gillningar

Som TS påstår så känns det väldigt avigt, att eftersom man bara kan sälja hela aktier så kommer man till slut att nå noll i antal. Är det inte därför som många aktier splitar sig när de blir för dyra? (Delar upp varje aktie som blir billigare istället).

Men det finns ju även alternativ för oss som tänker så @Jonatan_Eklof . Utdelningsaktier är ta mig f*n en gudagåva!

(Förlåt att jag skriver så luddigt, jag är lite för trött för att ha en fungerande hjärna just nu)

1 gillning

Du kan ta det lugnt. Du kommer att dö långt före att aktierna tar slut… Är du ändå orolig, köp fonder i stället.

2 gillningar

Alltså kommer dom ta slut men det kommer ta tid. Är det slutsatsen?

Nej. Så länge de ökar i värde snabbare eller lika snabbt som man tar säljer av, så tar de aldrig slut.

Exempel:

100 aktier till värde av 1000 kronor st. Ta ut 5%,och de ökar med %. Nu har du 95 aktier, men alla är värda lite mer. Detta fortsätter ett tag, tills du kommer till att en aktie är mer än 5%, dvs du har bara 20 st kvar, och de har ökat till 5 ggr värdet och är alltså värda 5000 kronor st. Då får man hoppas på att företaget gör en split, så löser det sig. I verkliga fall kommer man ha skitmånga aktier och aldrig hamna där. Alternativt lever man bara på utdelning så säljer du inget.

Om vi pratar fonder, så får man ju också dessutom räkna in att avkastning återinvesteras.

2 gillningar

Man kan hos Aktieinvest sälja delar av aktier, och säkert på andra ställen också. Då blir det väldigt enkelt att sälja 5% varje år.

Tack för alla fina svar men har bara en till liten fundering kring detta, säg att man vill leva på ett visst antal kr om året. Säljer man då av ett visst antal aktier en gång om året, eller bör man sälja av en gång i månaden?

Ska man räkna kapitalinkomstskatt och inflation?

Normalt är ett jämnare uttag bättre, precis som en jämnare ingång är bra. Men låt säga att detta varit i början mars 2020 och du just skulle plocka ut “månadspengen”. Då skulle jag tagit ett kvartal eller så istället eftersom allt precis är i “dykfasen”. :slight_smile:

Du ska ju plocka ut ca 4% dividerat med 12 månader i så fall om du vill hålla din FIRE-plan. Kanske är det inte smidigt om du har väldigt dyra aktier och kanske inte alls praktiskt öht beroende på vilka aktier vi prata om. Men att sälja 4% och sätta slantarna i t ex räntor istället under sista året är ju en väg, så blir det lättare att ta ut.

Stirra dig inte blind på enskilda aktiers styckpris och ha inte för snäva ramar i FIRE-planen.

Inflation är inräknad i FIRE-siffrorna normalt (det är därför man brukar räkna med 4% och inte 7% som börsen snittat på sistone) och inkomstskatt av kapital är inte aktuellt i fallet med ISK.

Hoppsan, nu snackar jag visst om saker som jag inte har så bra koll på. Förlåt, och tack för att du rättade mig. :slight_smile:

Sånna praktiska saker kan jag inte uttala mig om. :slight_smile: Jag ville bara svara på matematiken bakom, för det var en rolig problemställning.

Men ett tillägg snabbt är att om man förväntar sig att företagen vi äger kommer öka och öka i värde, så är det iaf sant att man får en mindre och mindre del av företaget, om man säljer av så att man har lika mycket pengar investerade. Man får en mindre proportionell del av en större kaka, helt enkelt.

Om man bara säljer av fonder motsvarande utdelning som skett i aktieinnehavet bör man däremot ha kvar ungefär samma storlek på aktieinnehavet, så länge det inte har skett något annat kring aktierna som jag inte håller koll på.

Se det inte som en rättning utan hellre som information! :slight_smile:

1 gillning

Om du handlar med aktier så kan det vara jobbigt att varje månad ta beslut om vad du ska sälja av för att få din månadsinkomst. Ett sätt är att investera i en fond som har en månadsutbetalningsfunktion, t.ex. Lysa.

Vill du tvunget ha egna aktier istället för en fond kan du sälja av aktier en gång per år och lägga över dem i Lysa för att göra månadsutbetalningar. Då kan du greja med dina aktier och samtidigt ha marknadsexponering med din “årslön” som du satt in på Lysa.

Eller så säljer du av motsvarande en årslön en gång per år och sätter på ett bankkonto om du är rädd att börsen ska gå ner så att du tappar en del av kapitalet (tillfälligt).

Det går att lösa på många sätt :slight_smile:

Om det skulle vara så att du sitter med aktier som kostar extremt mycket (som t.ex. Birkshire Hathaway) så kan det bli knepigt att sälja av små poster eftersom en aktie kostar 439665 USD… Då får du helt enkelt sälja den (för du har antagligen bara en eller två) och köpa andra aktier som kostar mindre per aktie. I fallet Berkshire så går det att köpa deras B-aktie som kostar 292 USD. Då kan du sedan sälja av 10 aktier i månaden för ditt månatliga behov av cash.

Se denna tråd

Tack för ett bra svar, funkar det på samma sätt ifall man hade haft alla sina pengar investerade i fonder istället?

Måste ditt uttag likna en lön med samma summa utbetald varje månad? Varför inte ta ut pengar efterhand som du behöver dem och låta resten stå kvar. Ditt uttagsutrymme är allt som överstiger det ursprungliga kapitalet. Men det innebär ju inte att du måste ta ut så mycket.

Vill du tulla på det ursprungliga kapitalet kan du tillåta att det minskar med lämpligt belopp varje år. Vill du kompensera för inflation ökar du beloppet varje år.

Jag har själv aldrig haft en fast summa in varje månad utan har alltid levt med framförhållning och buffert. Det är kanske annorlunda för den som alltid haft fast månadslön,

Menar du med uttagen? Ja.

Jag tillåter mig en liknelse:
Har du bakat med levande jästkultur eller surdeg nå’n gång? Man “matar” en liten jästdeg regelbundet (detta är tillväxten) och sedan tar man en del av degen och blandar med mjöl etc och får bröd (detta är levnadskostnaderna). Under tiden växer surdegen till sin forna storlek och nästa gång du ska baka bröd är degen lika stor som sist. Du bakar och äter (lever) och surdegen matar du med vad den behöver o s v.

Precis som med surdeg/jästdeg är problemet om förutsättningarna för jäsning (tillväxt) uteblir. För kallt (lågkonjunktur), för varmt (regeringskris/statskupp), inget näringstillskott för jästsvampen (konkurser eller kräftgång på börsen). Därför förväntas man inte baka mer bröd än man behöver, så hinner surdegen återhämta sig till nästa brödbak.

Samma sak är det med fonder som mer liknar deg i det sammanhanget. De matas förhoppningsvis i jämnare takt och även om det ibland är lite sommarvarmare i köket och ibland öppnar någon för korsdrag så fortsätter jäsningen någorlunda väl hela tiden. Skaffa större deg om du äter mycket bröd. Baka scones om du inte orkar vänta på jäsning…

:smiley:

1 gillning

Först och främst, väldigt fin liknelse! Det är bara en sak med just fonder som jag inte riktigt förstår. Med aktier så har du ju “hela” aktier som du säljer. Du säljer t.ex. 1 aktie för 100kr, men med fonder så säljer du ju andelar och du kan ju t.ex. sälja 0.1% av det totala värdet av en fond vilket kanske inte ens blir en hel andel. Hur bör man då tänka om man t.ex. vill ta ut 4,5 % av det totala värdet av alla fonder varje år?

För du kommer ju troligtvis ha ett väldigt udda tal av andelar i en fond. Jag har t.ex. 0,33st andelar i en fond just nu. Hur bör jag göra ifall jag har t.ex. 7 miljoner i totalt värde i alla de fonder jag har och vill sälja och ta ut säg 4,5% varje år?