Hej tack för svar!
Men i podden räknar han med 2% varje år verkar det som och han verkar alltid räkna 2% utifrån startsumman och inte från förra årets uttag .
Se bilden i podden. Det borde år 3 bli 41616kr och inte 41600 annars.
Gör man en analys framåt i tiden så måste man ju använda någon siffra (historiskt genomsnitt, eller slumpmässig simulering med historiska data). När du sedan faktiskt genomför vet du ju vad inflationen blev och använder den/påverkas av den.
Alla siffrorna är avrundade till närmsta hundratal i bilden (och/eller lider av slarvfel då 964800 är fel också), det är därför du inte ser 41616
Aha! Nu är jag med.
Tack !
Lutar åt att sälja ett fast belopp (ej procent av kapital ) varje år + inflation och tänka det finns i 30 år framåt. Förhoppningsvis finns lite kvar ändå sen och om inte har man haft 30 bra år och sen är man ändå för gammal .
( + har 2 års utgifter på sparkonto och jobbar de år det är nedgång och låter kapitalet vara eller i alla fall inte ta lika mycket. )
Enligt podden och det sista han säger så verkar det ändå finnas goda chanser på att pengarna finns kvar x2 efter 30 år.
Du kanske missat denna räknesnurra
Med väldig stor sannolikhet kommer din väska att vara värt mycket mer om 30 år eftersom du jobbar en del dom dåliga åren och då tar du ut mindre än ursprungsplanen.
Du kommer antagligen också att märka långt innan hur det går. De tio första åren bestämmer det mesta av resten. Har dessa år gått dåligt så vet du att det kommer att bli rätt lite pengar kvar. Går de tio första bra så kan du räkna med att få en hel del över. Då har du fortfarande tid på dig att korrigera.
Jag tycker att det låter lite onödigt konservativt. Det är både hängslen, livrem och slipsen fastknäppt i byxan. Så du behöver nog inte oroa dig för annat än att du kanske sparat för mycket eller jobbat i onödan. Men att vara överdrivet konservativ kan vara värt det för vissa på grund av att man sover bättre om man slipper oroa sig.
Ofta när folk talar om sådana siffror talar de dock om nominella kronor. Med 2% inflation är pengarna värda ungefär hälften så mycket efter 30 år. Men att ha lika mycket kvar som när man började är såklart toppen. Det är dock långt ifrån garanterat (men med dina extra säkerhetsåtgärder har du nog rätt goda chanser).
Tack för era åsikter.
Ja såklart är värdet på eventuellt kvarvarande pengar om 30 år inte värda dubbelt utan då lika mycket som när jag började men det för mig är bara ett plus.
Jag kommer även ha en bostad som får bli mitt arv -då behövs inte pengarna om de ni skulle vara kvar .
Tack igen och trevlig helg !
Kul forum !