Nu när året har avrundats kan ni dela med er resultaten för 2023! Hur hög sparkvot kom ni upp i? Är bu nöjda med era resultat? Jag har själv räknat ut att jag kom upp i 41% vilket är lite blygsamt med drömmen om FIRE och fuck you-money. Egentligen lite missnöjd då målet är 50% men det var första försöket kring maximera sparkvoten.
Målet för 2024 är minst 45% (med drömmen om 50% såklart)
Vi landade på 49 % vilket vi är nöjda med då inkomsterna var lägre pga föräldraledighet. Vi har legat runt 50 % sen 2020 vilket blir rätt mycket pengar i aktiefonder på sikt.
På grund av oväntade händelser sprack min plan med 33% sparande. Kom väl upp i 25% ungefär, men med tanke på omständigheterna är jag nöjd med utfallet.
Målet för 2024 är fortsatt 33%, vilket är en nivå jag tycker är rimlig för mitt liv.
Jag tog mig upp på 75% tjänstgöringsgrad under året som gick, efter en lång sjukskrivning. Förhoppningen är att kunna jobba 75% och ha sjukpenning för sista 25%. Ev sjukersättning ifall det beviljas (vilket isf innebär lägre belopp än sjukpenning).
Kanske att jag borde unna mig mer, men siktar på att ligga kring 40% sparkvot vilket jag klarade de månader jag jobbade 75%. Har dock blivit många infektioner nu när jag kommit tillbaka till jobb (förskola) och sjukdagar har varit oundvikligt.
Jag har bara hållt på o spara i tre månader än så länge men siktar på 80% första 6 månaderna.
ca 35k brutto lön.
Bor i mindre hus med låga kostnader 50% belåning. 1.29% i ränta fram till sommarn. ligger nog på ca 78% sparkvot än så länge. De sista procenten är extremt svåra och kräver enormt mycket planering, dasspapper o sånt är ett minne blott. Bredbandet är uppsagt. Ca 10-12 grader inomhus. Skulle nog helt ärligt vara lättare o byta jobb eller be chefen om en lax extra i månaden. Extremt ineffektiv tidsallokering ärligt talat men gillar utmaningen.
Sen är det så att hur man än ser det så är det fusk på flera sett. Jag köpte exempelvis fyra 25kg säckar med tvättmedel i sommras när jag råkade snubbla över dem till rätt pris. Underhåll på fastighet kostar även om det kanske inte gör det under 2024.
Sparkvoten efter sommaren som kommer beror helt på vart räntan bär.
Tänkte köra detta en begränsad tid, vill nå en mille på börsen så fort som möjligt. Gärna två men så länge klarar varken jag eller fastigheten av det. Går nog ner till 50% sparkvot 2025.
Sen kan det hända att det skiter sig helt för kompisen som är snickare är nästan utan jobb så det kan hända att han får snickra lite hemma hos mig…
Vi landade på cirka 17%. Mycket föräldraledighet gör det svårare att spara. Vi är i en situation där bara boendet, el mm står för 55% av inkomsterna.
Vi vill bo i hus/parhus och det är svårt för oss som medelinkomst-hushåll att spara mycket under föräldraledigheten. Har under året fått respekt för vilka summor det kostar bara att äga ett större boende (speciellt i form av villa, radhus).
Så snart vi båda arbetar igen så tror jag vi kan spara upp till 25%.
Sparkvoten för oss landade på 30% 2023.
Det är den lägsta sedan vi startade vårt sparande 2018. Som högst har den legat på 56%. Våra löner och sysselsättningsgrader har gått upp under åren men sparandet i %-enheter minskar. Men det känns helt okej. Barnen växer och vi har insett att det är nu vi lever och att det är nu vi ska lägga pengar på upplevelser m.m. En sparkvot på 30% känns bra, särskilt eftersom vi med denna inte känner oss begränsade på något sätt.
Håller helt med, det finns en gräns där man i princip inte vinner något på att optimera mer.
De enda sätten jag skulle kunna spara ytterligare betydande belopp på är om jag sålde boendet, flyttade till annan ort och inte hade bil.
Skulle jag spara några procent mer än jag gör nu och inte gjorde dessa stora livsförändringar så skulle jag börja ha det rätt kasst.
Vid en viss nivå på sparkvot blir det nog viktigare att fokusera på inkomstsidan än utgiftssidan då det ger större effekt än att optimera bort ytterligare 1% i kostnader. Som dessutom verkligen kan sänka livskvaliteten.
Här landade det på ett snitt på 37% utslaget på mig och partner.
Var rätt övertygad om att det skulle vara högre innan jag “gjorde siffrorna”, men det är ej inräknat amortering eller löneväxling så kanske trycker upp en del.