Lite nyfiken på hur ni resonerar kring sparkvot. Räknar ni in buffert/kontosparande i sparkvot?
Jag har alltid begränsat mig till att räkna investerat kapital (alltså inget som är kopplat till kontosparande) på börsen.
Lite nyfiken på hur ni resonerar kring sparkvot. Räknar ni in buffert/kontosparande i sparkvot?
Jag har alltid begränsat mig till att räkna investerat kapital (alltså inget som är kopplat till kontosparande) på börsen.
I mitt fall så finns inget sparande till buffert då den redan är lagom stor.
Jag brukar även förespråka att börja med buffert, innan den är färdig investeras inget på börsen.
Då blir sparkvoten allt sparande, oavsett om det för tillfället går till att bygga upp buffert (innan den är klar) eller investeras efter bufferten är fylld.
Jag räknar allt sparande, så att sparkvot + konsumtionskvot = 1 – det blir enklast så och det jämnar ändå ut sig i längden. Däremot räknar jag bara med inkomst av tjänst, ej inkomst av kapital som återinvesteras i pengamaskinen.
Men frågan som avgör hur man ska räkna ut sparkvoten borde väl vara vad man ska ha den till.
Jag är inte säker på att jag förstår dig rätt, men jag säger som nattugglan: Inget investerande förrän bufferten är fixad.
Menar du om bufferten räknas in i kapitalet som ska avkasta levnadsomkostnaderna? Nej, inte i min bok eftersom de är just en buffert. Lite på samma sätt som att ett hus eller en bostadsrätt som är ens hem är helt irrelevant om det är värt 500 000 eller 50 000 000 så länge det inte säljs. Boende kan på sin höjd utgöra katastroffond i händelse av UFO-invasion eller apokalypsens ankomst. 
Jag var mer nyfiken då jag sett vissa räkna in sitt kontosparande i sparkvot. I min värld är kontosparande till buffert eller typ renovering eller nästa års semester inte ”sparande” utan endast kortsiktig parkering av medel.
Jag satt och skissade på önskad sparkvot och undrade hur andra resonerat.
Jag fattar - då tänker vi lika. Allt man tänkt bränna eller riskerar att tvingas bränna under det närmaste året tycker jag inte ska räknas in i sparkvoten.
Räkna det som konsumerat när du konsumerar det och inte innan?
En renovering som ökar värdet på ens tillgångar skulle jag räkna som sparande/investering, men om det bara är underhåll borde det väl periodiseras som konsumtion, om det nu är så betydande belopp att det spelar roll. Att periodisera semesterutgifterna låter som onödigt finlir.
Jag räknar det som konsumerat först när resan betalas eller det som utlöser uttag från bufferten osv…
Om man reser utomlands fyra pers två ggr om året plus mat mm på resmålet så blir det rätt mkt pengar och för mig behöver det periodiseras iaf
.
Förstår vad du menar med värdehöjande effekten.
Har alltid ställt mig lite frågande till detta. Det betyder ju att om man har en olånad villa, och belånar den till 50% så att man får ökat inkomst av kapital så sjunker ju sparkvoten men den summa pengar man tjänar ökar.
Har personligen aldrig riktigt förstått mig på nyttan med sparkvot, men jag gissar på att det har att göra med min personlighet.
Jo, det var därför jag nämnde det, för att jag också ställer mig lite tveksam till det men att jag aldrig ser det ifrågasättas. Men bolånekostnaden skulle man kanske kunna betrakta som en del av pengamaskinen och undanta från sparkvoten.
Sparkvoten ger väl något slags hum om hur långt man har till ekonomiskt oberoende när man är i början av sin sparkarriär. Har man kommit lite längre kanske det är mer intressant med oberoendekvoten kapitalinkomst / utgifter och liknande.
Jag räknar enbart investerat kapital. Buffert, huskonto etc är enligt mig bara uppskjuten konsumtion.
Japp, det känns mest bokföringtekniskt. Det intressanta är ju att se hur långt pengarna räcker. Samtidigt får man ju då räkna in resorna bland utgifterna om dessa ska ske på regelbunden basis.
Men i ursprungsfrågan nämns buffert och för mig är buffert till för om nå’t oförutsett händer. Främst kanske om några dyrare vitvaror går sönder eller den nödvändiga bilen behöver ersättas.
Jag räknar hellre ut en “kostnadskvot” det som blir över blir sparkvoten.
Jag sparar så mycket som jag räknar med att kunna spara under månaden utifrån den uträknade “kostnadskvoten” direkt när jag får lön. Oftast stämmer det ganska bra men det brukar finnas lite, kanske 1000 kr, kvar på lönekontot när nästa lön kommer. Enstaka månader kan det fattas pengar på slutet, eftersom jag har sparat för mycket, men då är det okej att föra över pengar från bufferten.
Om jag ska räkna ut en sparkvot så inkluderar jag alla pengar jag inte konsumerar under en normal månad.
Gillade tänket med kostnadskvot…
Mycket enklare att räkna ut kostnadskvoten än sparkvoten.
De automatiska dragningar jag har i slutet av månaden är enkelt men sen tillkommer övrigt sparande som är olika månad för månad.
Jag räknar strikt på kapital som investerats på börsen. Det blir mest korrekt då tycker jag. Annars måste du ju räkna bort när du spenderar pengar från bufferten eller målsparande, vilket jag tror att väldigt få gör. Amorteringar kan gå in i sparkvoten också.
Exakt så och det är helt fel i min mening. Om man inte tar minus på sparkvoten när man spenderar de pengarna. Periodisering är en sak, långsiktigt sparande en annan.
Varför vill man veta sparkvoten? Vilken praktisk betydelse har det?
Sparar man inte bara så mycket man kan utan att göra alltför stora ingrepp i vardagen? Oavsett sparkvot.