Vad är din sparkvot?
![]()
(Sparkvot = Månadssparande/Inkomst per månad efter skatt)
- 0%
- 10%
- 20%
- 30%
- 40%
- 50%
- 60%
- 70%
- 80%
- 90%
Vad är din sparkvot?
![]()
(Sparkvot = Månadssparande/Inkomst per månad efter skatt)
Varierar lite från månad till månad men ca 40% i snitt. Ibland upp mot 50, ibland under 35.
Lite svårt att säga faktiskt då vi har separat ekonomi. Jag sparar personligt ca 30% per månad men då tillkommer det gemensamma sparandet som varierar en hel del från månad till månad.
Varierar lite. Senaste månaden blev det ca 30%. Men vi har lite varierande inkomster så ibland sparar vi mindre, ibland inget, ibland mycket.
Det här med sparkvot är krångligt. Om jag sparar 30% av lönen i 7 månader och därefter spenderar 90% av det jag sparat… vad var då min sparkvot under perioden? Var den 30%?
Ska bara sånt som sparas ”länge” räknas?
Ska amortering på lån inkluderas?
Bläh.
Vi utgick från hur vi vill bo om några år och räknade på det, det var det absolut minsta man fick spara per månad. Det blev 10/mån var, sen är min sambo bättre och sparar typ 18/mån medans jag inte lyckats höja, vill inte avkalla på livskvalitet och tacka nej till aw, resturanger, resor osv. Sen tjänar hon mer så blir ju lättare då.
Ja det är ett trubbigt sätt att “mäta” eller jämföra eftersom det beror på så många olika faktorer.
Jämför mig enbart med mig själv och har haft ungefär samma sparkvot rätt länge nu.
Ca 70% för ett år sedan. 0% nu.
Jag räknar bara det långsiktiga sparandet. Inte buffertspar, inte sparandet till lyxkonsumtion, inte sparandet till kontantinsats på bostad eller till ny bil.
-∞% väl?
Nu utgår jag från kommande höst när båda arbetar igen och min föräldraledighet är slut, då har vi bara gemensamma räkningar på barn, hus och matbudget, sen gör båda vad man vill med resten av sin inkomst.
Men gissar 30-40% som kan läggas på portföljen.
Njae, jag får väl ändå räkna de cirka två-tre ytterst generösa hundralapparna jag får från STIM varje år som inkomst? De drar ju skatt iaf. ![]()
Är det inte skattefritt under ett visst belopp? ![]()
Jo, så i år blir det totalfest! ![]()
Min poäng är att det är en inkomst och att jag inte sparar den. Jag bränner hela summan helt utan reflektion och som en ansvarlös tonåring. ![]()
“Så mycket som möjligt, utan att behöva räkna varje krona när maten skall handlas”. Så brukar jag tänka, föll denna månaden så knapert som tusan sista veckan. Men det ligger närmare 20%, denna månaden 25%.
I år så blir det första gången jag kan spara ca 60% då årlig löneökning går till sparande. Sedan misstänker jag att snittet kommer bli något lägre pga oförutsägbara händelser. Allt placeras i indexfonder.
20% sparande och 10% extraamortering, så jag kryssade för 30%…
Ibland kommer det in några tusenlappar extra och då läggs de på amortering, vi vill bli av med lånet tills vi är pensionärer…
Som alltid utmaningar att jämföra då spara betyder olika för olika personer här på forumet. Kryssade i 50 % då det är snittet över senaste åren inkl amorteringar för oss. Blir nog lite lägre framöver då vi flyttat och växt i familjen ![]()
Inget privat månadssparande eftersom jag tar ut en lön som ungefär motsvarar utgifterna, sparar däremot utdelningen ur företaget en gång per år vilken varierar mellan 300k och 1,5m.
Inge aktivt sparande då, men de blir överskott på kontot varje månad…
Vi sparat i genomsnitt 50%.