Sparkvot innehåller vaddå?

Det underlättar för att räkna ut hur snart man kan nå finansiell frihet.

Jag tänker likadant. Jag räknar att allt som inte konsumeras är sparande. Således är sparande till buffert (om den nu inte skulle vara full!), och målsparande till nästa års semester etc är också sparande. Till och med pengar som kommer in på lönekontot och blir kvar där är sparande (för de har inte konsumerats, även om de inte flyttats någonstans!). Det är ju inte mer eller mindre sparande beroende på vilket konto det hamnar på resonerar jag. En krona sparat på lönekontot, sparkontot, eller Avanza är en sparad krona.

Men med det sagt så är ju uttag från ett sparande (oavsett om det är uttag från lönekontot, sparkontot, en buffert, eller avanza) ett negativt sparande. På så sätt är sparkvoten på månadsbasis lite ryckig. Jag har högre sparkvot vanliga månader och lägre sparkvot under sommaren (då jag gör mer på semestern) eller månader som torktumlaren råkar gå sönder, men på helåret eller rullande 12 månader ligger det där det ska. Ännu bättre blir graferna om man kikar på det på t.ex. kvartalsvis över fem år eller så för det blir mindre ryckigt och alla periodiseringar av utgifter bör ha jämnat ut sig på den tiden.

Man vill veta hur mycket man i praktiken sparar i förhållande till ens inkomst. Det visar dels hur mycket marginal man har i sin ekonomi, om man sparar så mycket man vill / har satt upp som mål eller bara jämföra sig med andra som sparar (och fler personer än genomsnittet i landet är på forumet är nog intresserade av just det i och med det stora intresset för sparande). Ibland pratas det från olika banker, och i pensionssammanhang, att man bör spara t.ex. 10% av sin inkomst. Alltså en sparkvot på 10%.

1 gillning

Kan man inte ganska enkelt räkna ut det ändå. Du vet ju hur mycket du sparar och vad du kostar per år i drift.

Jag är inte motståndare till att räkna ut sin sparkvot men jag har svårt för att se poängen.

Måste man ha en siffra på det? Ser man inte det på kontot?

Hur som helst är det viktigt att ha koll på pengar in och pengar ut. Det är grunden.

Jag tycker sparkvot är ett kanonbra mått. Vinstmarginal, typ. Det tar hänsyn till alla inkomster/utgifter och summerar “hur bra det går” i ett snyggt nyckeltal.

Det berättar hur många månader man måste jobba för att sedan klara sig en månad utan jobb/lön. Eller år, om man så vill.

Tack för detta tips! :pray: Blev genast betydligt trevligare läsning. Vår sparkvot ökade därmed från 7% till 28% i genomsnitt i år, vilket ju ser betydligt trevligare ut. Då kanske jag kvalar in att få vara med på detta forum trots allt… :joy: