Sparkvot 2023? (ev FIRE-intresserade)

Grovt räknat över 60%.

Dock får jag en fet smäll nu i januari då värmepumpen byts ut och det kostar mig uppåt 140k. Så det var väl bra att man fick ihop en fin buffert under 2023.
:person_facepalming:

2 gillningar

25% sparande, 25% (nödvändiga) fasta utgifter och 50% för livets goda, så vi har att ta av om det skulle behövas.

Har inga planer på att öka sparkvoten. Ser hellre att vi går ner i arbetstid i så fall.

1 gillning

65 %. Känns bra!

Knappt 25%.

Ca 50-56%, vet dock inte hur man ska räkna den årliga bonusen som ligger låst i 3år och sen ska skattas som inkomst av tjänst när man vill ta del av den…?

Blir 50% om jag bara räknar nysparande från lön/inkomst av tjänst

Ca 75% blev det.

(Att jag inte kan ange exakt är för att överföringarna är för röriga mellan tre olika ISK och ett som dessutom är avslutat. Men det här är allt stående + de extrainsättningar jag hittade.)

4 gillningar

Ca 55%% av nettoinkomst till lånsiktigt sparande, inräknat uppskjuten konsumtion t.ex resor och nöjen samt annat ospecificerat kring 70%.

Den räknas väl som netto inkomst när du tar ut den då, dvs om tre år eller när det nu är?

Jag brukar skilja på årlig kompensation och årlig inkomst när det gäller liknande bonusar med tidslåsning, sparkvoten räknas mot (netto) inkomst.

Kanske dum fråga, men är sparkvot helt enkelt hur mycket (i procent) man kan spara av sin lön.
Tex om man tjänar 30.000 och har utgifter för 15.000, så blir sparkvoten 50%?
Eller?

Njae, det du tjänar efter skatt ska du räkna på. Det är inte helt tydligt om det är brutto eller netto i ditt exempel.

1 gillning

Väldigt bra!

Jag tycker egentligen vi ligger väldigt bra redan på 55% utan några aktiva uppoffringar, men med viss inbyggd snålhet :nerd_face:

1 gillning

Då är det 50%! Den ligger investerad så vill inte plocka ut den och skatta för att sen investera den igen.

Kommer antagligen öka något i år, har studerat heltid under hösten så har bara arbetat typ 70-80%.

Ser ut att ha blivit 40% vilket jag inte är helt nöjd med, hade hoppats på runt 50%.

Trollar faktiskt inte. Dasspapper är en onödig produkt som inte används i stora delar av världen. Jag hadde faktiskt lite svårt att börja med dasspapper igen efter första asien resan för 20 år sen, men det gick över.

Off topic så var jag lite road av dasspappershyllan första veckorna av covidkrisen

Sen absolut. jag är nybörjare och kanske lite överentusiastisk. Tenderar att överkonsumera nya intressen. Kanske ligger det en bokstavskombination i bakrunden men jag brukar ha kul ett tag i alla fall… Har bara sparat i perioder tidigare och alldrig max. men det är kul att nå mål och klura på sett att nå dit och det kräver ett visst mått av fantasi & flexibiltiet om man verkligen skall försöka. Inget sett att leva men kul under en period “hur långt kan man gå igentligen” för mig är svaret 78% men jag har lite idéer…

Då är jag med på banan igen :sweat_smile: tack

1 gillning

Sparkvot under vinterhalvåret: ca 50%, under sommarhalvåret: ca 15% :laughing:
Totalt ungefär 30-35% 2023 men ska nå minst 40% under 2024. Främst genom att minska restaurangbesök och uteserveringar.

1 gillning

Vi ligger på 40% som lägst

Hade kunnat ligga högre, men vi har valt att ”leva” lite mer i vardagen också :blush:

Nästan. Inte kan, utan hur mycket man faktiskt sparar :wink:

Jag kan spara 100%, om jag använder alla pengarna nästa månad och sparar 100% av en nya lönen.

Jag borde bli politiker med det siffer-iet :joy:

1 gillning

Landade på ca 69% av nettoinkomsterna.
Ett spännande mål jag haft som jag inte vetat om det var möjligt var 50% av bruttoinkomsten, men i år klarade jag det för första gången med ca 53% sparkvot räknat på inkomster före skatt 2023

Det som gör det mer spännande att räkna på brutto är att det blir inte lättare och lättare ju högre lön man har (jo upp till brytgränsen) att få en hög procent dock gör kapitalinkomster det lite lättare.

Jag fattar nog inte hur du menar. Avser du utdelningsaktier el dyl? För ska jag räkna avkastning så jobbade isf börsen hårdare än jag 2023, så då är det svårt att nå över 50% brutto. :thinking: