Jag slänger ut mig ett begrepp jag kallar the switch. Kanske inte det bästa begreppet för vad jag menar men jag hittade inget definierat begrepp.
Jag tänker mig att begreppet helt enkelt är när ens nettoinkomst av kapital överstiger ens nettoinkomst av lönearbete i en ihållande period. Dvs. inte att man säljer ett hus med vinst ett år eller liknande.
Om man utgår från att man får 7% nettoavkastning per år får man exempelvis vid 5 miljoner kr i kapital 29 166 kr i månaden netto vilket då skulle motsvara en bruttolön på ca 45 000 kr beroende på kommunalskatt. Jag skulle dock se definitionen på detta vis:
Man når The Switch när: Avkastningen netto på kapital > (nettoinkomst av tjänst - nettoutgifter för tjänstens förvärvande)
Som exempelvis om du har ett barn på dagis heltid och det kostar 3% av din bruttoinkomst får du räkna det som en nettoutgift för tjänstens förvärvande (förutsatt att kostnaden försvinner om du lever helt på kapital, dvs. du vill inte ha barnet på dagis ändå). Ett annat typiskt exempel på kostnad för tjänstens förvärvande är transportkostnader för att ta sig till ett jobb.
Så har ni nått “The switch” eller har ni några planer på att nå det? Man kan diskutera både en hypotetisk switch med 7% avkastning per år eller att man faktiskt har nått det rent empiriskt.
Nej inte samma sak. Om du har 40 000 kr i nettoinkomst men du tänker att du kan och vill leva på 20 000 kr i månaden når du ju FIRE när ditt kapital avkastar 20 000 kr i månaden medan i begreppet jag pratar om behöver det avkasta 40 000 kr
Ja, jag tänket faktiskt nämna det där och det var min första tanke först med begreppet
Problemet är att den Switch jag pratar om ofta kanske sammanfaller med den Switch du länkar! Jag valde inte mina ord väl för det där var min första association med… men kom inte på något bättre
Mja men det handlar väl egentligen bara om vilken typ av FIRE man vill göra tänker jag, finns ju både fat, lean, latte Kan nog bli onödigt förvirrande om man introducerar ytterligare begrepp men jag kanske är ute och cyklar
Tycker inte det är något konstigt att räkna med sjukersättning. Det är ju en ersättning som sker utan arbetsinsats precis som en passiv kapitalinkomst.
Sedan kan ju regler mm ändras men samma sak kan ju även hända med t ex beskattningen på kapital så det är en osäkerhet man får leva med.
Jag tycker begreppet är intressant för att just “arbete” ger inte en ränta-på-ränta effekt.
Startar man med 100 kr och får 7% avkastning per år har man helt enkelt 196,72 kr efter 10 år. På 10 år är det alltså en löneutveckling på 96% (Netto!). på 20 år blir det 386,97 kr dvs. en löneutveckling på 386% netto.
Det är frågan hur vanlig en sådan löneutveckling är. Man får ju tänka på att gå från 30 000 kr innan skatt till 90 000 kr innan skatt inte är samma sak som att ha 200% kapitalutveckling pga. beskattningen av arbete. Sedan finns det förmodligen för de flesta många merkostnader som tillkommer av skattade nettopengar för att höja sin bruttolön rejält.
Med din definition av The Switch har jag nått den och sedan kan man ju som sagt diskutera hur beräkningen ska ske. Men jag tycker den tillför mest i och med det här tillägget:
Jag har pratat om just det här en del förr och nu aktualiseras det igen, inte minst då jag planerar att sälja bilen och inte ersätta den. Vissa yrken (inte det jag hade i samma uträckning) kräver en viss typ av kläder, kanske ska inofficiella kuggar smörjas via gemensamma uteluncher, barnpassningskostnaden nämner du och eventuella hundpassare ska in under samma paraply.
Inför min FIRE följde jag årligen upp utgifterna och försåg sedan vissa poster med små asterisker som motsvarade det som var “arbetsberoende”. Öppnar jag det dokumentet idag ser jag primärt två saker:
bil, bilservice, fordonsskatt, bilförsäkring
a-kassa
Man kan sedan tillägga mer såsom p-avgifter, garage- eller parkeringskostnad vid hemmet, fackföreningsavgift och i ännu mer “gritty detail” klämkäcka insamlingar till kollegors födelsedagar och deras nyfödda barn och tusen andra mindre småutgifter längs vägen. Står det en godisautomati ett hörn på jobbet så kolla hur många snickers det inte köps längre… men nu är jag långt ute i marginalen känner jag.
Tycker inte du svävar ut! Tror många snarare missar biten att det kostar att arbeta.
Ju mer jag funderar på sådana här saker ju mer förstår jag också hur värdefullt passiva kapitalinkomster är i och med att de är helt plats- och tidsoberoende.
En annan aspekt är att man kan vara rik (ha ett bra cashflow) men ändå utnyttja många av samhällets trygghetssystem utan att ha någon tjänsteinkomst men bara kapitalinkomst.
En annan liten bonus som jag och @melwa nuddade vid igår: Public service-avgiften.
Utöver denna är det värt att nämna eventuellt medlemsskap i ett trossamfund samt begravningsavgiften (som gäller alla). Alla dessa saker är baserade på löneinkomsten.
Inte där än o kommer aldrig nå det. . .men just NU ligger avkastningen för jan 2025 högre än min nettolön. . vilket är lite kul men knappast vanligt för mig
Hmm det är så? Jag funderade faktiskt att gå ut kyrkan men sen började jag fundera på vad det faktiskt kostar om man har noll i inkomst i FIRE om nått år
Du som har en beskattningsbar förvärvsinkomst som är lägre än 124 930 kronor per år betalar i stället 1 procent av inkomsten. Beskattningsbar förvärvsinkomst är din inkomst av tjänst eller näringsverksamhet efter avdrag. Som beskattningsbar förvärvsinkomst räknas till exempel lön, pension och sjukersättning men inte inkomst av kapital.
Så är det. Jag tittade på mitt senaste slutskattebesked nu och PS-avgift, medlemsskap och begravningsavgift är det ganska många tusenlappar vi pratar om. Då bor jag ändå i en församling med låg medlemsavgift.
Vad som är mindre tydligt för mig (men som jag rotar i nu) är om skattereduktionen för produktion av förnybar el endast sker på tjänteinkomstsidan eller på hela inkomsten (ink ISK-skatten).