Sparkvot 2023? (ev FIRE-intresserade)

Ja tänker att inkomster som skattas som kapitalinkomst räknas in där. T.ex ränteintäkter, utdelning från eget aktiebolag eller räntefördelning i enskild firma, men får väl rimligtvis även vara isk och där finns ju den allra största potentialen att tjäna mycket pengar utan att betala så mycket skatt

Eller det klart ni räknar kanske inte med värde tillväxt i sparandet? Isåfall får jag ta bort ca 2% från vardera siffra

Jag tror de flesta här räknar på nettolön och inget annst. Med eget företag kan man ju komplicera till det där ganska rejält. :sweat_smile:

2 gillningar

Jo det är nog sant, blir dock lite skevt i mitt fall att inte räkna med kapitalinkomster
Skulle landa på ca 100% då :joy:
Men ja eget företag gör det lite svårare att räkna på

Nettolön plus utdelning från AB efter skatt tycker jag är fine, så får man en representativ sparkvot som är jämförbar, om man jobbar med siffrorna på årsbasis eller tar ett genomsnitt.

Med den matten hade jag 70% sparkvot under åren fram till FIRE. Numera är den rätt så nollad.

@MrgnStundHaGuldiMund - Finns det möjlighet till edit på ditt inlägg, där du kanske kan förtydliga hur du räknar ut sparkvoten? D.v.s. är det på brutto- eller nettolönen. Ser att frågan också dyker upp i flödet, så tänker det kanske är lika bra att peta in det i frågeställningen?

För egen del, så hamnar vi på 75% sparkvot. Beräknat på nettolönen.

Mvh,

Fast du återinvesterade väl avkastningen från börsen (- skatt), så sparkvoten på den lär ju ligga över 50%?

Men, som du säger, så exkluderar nog de flesta återinvesterade kapitalinkomster i beräkningen.
Så även jag.

1 gillning

Ja, annars blir det ju beräkningen väldigt konstig under dåliga börsår med negativ totalinkomst (om man räknar med orealiserade förluster).

1 gillning