Amerikanska finansanalytiker tror att börsen 2023 kan ge “alltifrån en uppgång på 10 procent till ett börsfall på 17 procent”.
Rätt mycket talar för fortsatt nedgång: Ryssland och oljan, kvardröjande effekter av pandemin och kanske ryska atombomber, nya virusvarianter, kinesisk handelskonflikt etc. Vad talar för det ljusare scenariot?
Höjda centralbanksräntor 2022 slår igenom hos konsumenternas köpkraft 2023, och därmed på företagens vinster.
Lågkonjunktur och högre arbetslöshet är min gissning för 2023.
Frågan är hur mycket av detta som redan är diskonterat i aktiekurserna, eller om marknaden tror på mjuklandning.
Min gissning är att börsen går ner första halvåret 2023 och upp under hösten 2023.
-5% på helåret.
Något ner under våren -5%. Uppbrott i Ukraina under sommaren ger upp 10% sedan ner under hösten när Konjunturen gör sig närvarande i rapporterna. Slutar på -15% helåret.
S&P500 bottnar någonstans mellan -20% till -40% under sommaren 2023, från 1:e jan 2023 räknat (inte från all time high). Sedan vänder det sakta upp och stannar mellan -5% till -25% vid årsskiftet 2023/2024, från jan 2023 räknat.
OMX30 är 23% upp från när den bottnade 29 september, dock fortfarande 10% ner sen ATH, men vi är på rätt väg och det känns trevligt.
”Just keep buying” gör att jag ligger på bra plus senaste året.
Jag tänker tyvärr lite också så att det låter lite för bra (så det håller nog inte i sig så länge är jag rädd)- Men jag hoppas att det är vändningen som har kommit men sån tur tror jag nog inte att vi har
Glöm inte att många vill tjäna pengar på dessa uppgångar trots att de tror på en fortsatt nedgång. Sedan finns det de som tror på stark uppgång till nya ATH.
Båda dessa parter vill inte missa tåget så efterfrågan stiger så kurserna stiger. Vid en tidpunkt kommer den första gruppen vilja ta hem vinsten, då de egentligen tror på nedgång. Då minskas efterfrågan och utbudet blir större, stor risk för att kurserna sjunker.
Eftersom det är kul att hajpa så konstaterar jag att Stockholmsbörsen nu tuggat ikapp 1½ månad till och nu är tillbaka på samma nivå som 25 april 2022.
Ja, det kommer att vända neråt igen och allt det där, men jag blir mer och mer övertygad om en utplanande makrotrend, som jag tuggat om sedan i mitten på hösten.