Börsen 2023 plus eller minus?

Amerikanska finansanalytiker tror att börsen 2023 kan ge “alltifrån en uppgång på 10 procent till ett börsfall på 17 procent”.

Rätt mycket talar för fortsatt nedgång: Ryssland och oljan, kvardröjande effekter av pandemin och kanske ryska atombomber, nya virusvarianter, kinesisk handelskonflikt etc. Vad talar för det ljusare scenariot?

Förra förutsägelsen gick ju lagom åt helvete (fast vi har iofs fyra veckor kvar) så jag slänger in en modig: +20% den här gången.

Folk är trötta på Putin, elpriserna, restriktioner, bostadsbrist, Kinatjafs etc. Här ska handlas! :wink:

10 gillningar

Höjda centralbanksräntor 2022 slår igenom hos konsumenternas köpkraft 2023, och därmed på företagens vinster.
Lågkonjunktur och högre arbetslöshet är min gissning för 2023.
Frågan är hur mycket av detta som redan är diskonterat i aktiekurserna, eller om marknaden tror på mjuklandning.

Min gissning är att börsen går ner första halvåret 2023 och upp under hösten 2023.
-5% på helåret.

1 gillning

Något ner under våren -5%. Uppbrott i Ukraina under sommaren ger upp 10% sedan ner under hösten när Konjunturen gör sig närvarande i rapporterna. Slutar på -15% helåret.

Den svenska börsen kommer <nästa år> sluta någonstans i intervallet -7,5 % och +26,5 % med 68 % sannolikhet.

7 gillningar

Dags att ta fram spåkulan.

S&P500 bottnar någonstans mellan -20% till -40% under sommaren 2023, från 1:e jan 2023 räknat (inte från all time high). Sedan vänder det sakta upp och stannar mellan -5% till -25% vid årsskiftet 2023/2024, från jan 2023 räknat.

1 gillning

Det har iaf börjat bra :+1:t2:

2 gillningar

Precis vad jag skulle skriva nu. De senaste sju månadernas nedgång är nu inhämtad. :partying_face:

2 gillningar

Jag drar till med en vild gissning på 20% plus för ett brett index som typ MSCI World.

1 gillning

Åh är det så fantastiskt? :smiley:

I vilken valuta? :stuck_out_tongue:

OMX30 är 23% upp från när den bottnade 29 september, dock fortfarande 10% ner sen ATH, men vi är på rätt väg och det känns trevligt.
”Just keep buying” gör att jag ligger på bra plus senaste året. :wink:

3 gillningar

Svenska kronor :slight_smile:

2 gillningar

Ja, Stockholmsbörsen är ikapp månadsskiftet maj-juni ungefär. :slight_smile:
(Så nu får vi väl räkna med några dagar på andra hållet…)

Så kul är det inte här, men det går ju på rätt håll iaf. :sweat_smile:

2 gillningar

Den här uppgången är lite för brant stigande för att jag ska tro på den. Ingen annan som tänker så?

3 gillningar

Jag tänker tyvärr lite också så att det låter lite för bra (så det håller nog inte i sig så länge är jag rädd)- Men jag hoppas att det är vändningen som har kommit men sån tur tror jag nog inte att vi har

1 gillning

Glöm inte att många vill tjäna pengar på dessa uppgångar trots att de tror på en fortsatt nedgång. Sedan finns det de som tror på stark uppgång till nya ATH.
Båda dessa parter vill inte missa tåget så efterfrågan stiger så kurserna stiger. Vid en tidpunkt kommer den första gruppen vilja ta hem vinsten, då de egentligen tror på nedgång. Då minskas efterfrågan och utbudet blir större, stor risk för att kurserna sjunker.

2 gillningar

Tack för din kommentar! Jag som nybörjare lärde mig mycket :slight_smile:

1 gillning

Shiller PE gick över 29 igår för S&P500.

Man kan ju dra en linje hur lång tid i historien börsen legat på sådana nivåer, och då tror många på att detta är botten och det ska upp från det här.

I en värld av högre räntor, minskat barnafödande, minskad globalisering etc, vad motiverar detta realistiskt?

Eftersom det är kul att hajpa så konstaterar jag att Stockholmsbörsen nu tuggat ikapp 1½ månad till och nu är tillbaka på samma nivå som 25 april 2022.

Ja, det kommer att vända neråt igen och allt det där, men jag blir mer och mer övertygad om en utplanande makrotrend, som jag tuggat om sedan i mitten på hösten.

4 gillningar