Januari 2023 bästa början för börsen på 13 år enligt DI

Hej!

Jag såg den här artikeln från DI Börsens superstart – bästa sedan 2009 (jag kan dock inte läsa för jag prenumerar inte).

Det står iaf att början på börsen 2023 har varit den bästa sedan 2009! I skrivande stund är börsen på + 1,86% (OMXPI) och OMX30 + 2,02% (det är ju jättemycket!!)

Jag vet att det inte går att säga något ännu om börsen men spontant så känns det ju riktigt bra! Börsen har enligt mig verkligen gått upp jättemycket med start 1 januari 2023.

Vad tror ni att det beror på? Kan någon försöka förklara för en nybörjare som mig :slight_smile:

Mycket av börsrörelserna 2022 var beroende på förväntade och verkliga förändringar av centralbankernas räntor.
Vikande inflationstakt i viktiga länder ger marknaden hopp om mindre räntehöjningar 2023.
Jag är fortfarande skeptisk och ser lågkonjunktur, men vi får se.

1 gillning

Det betyder inte mer än att aktiemarknaden baserat på informationen och ändring av sentiment sedan 1 januari har bestämt sig för att prisa in 6% högre aktiekurser i Sverige

TLDR; https://youtu.be/QJHUbtR0yI8

1 gillning

Det var ett tufft föregående år och marknaden kanske hade prisat in för mycket domedag.
Nej men svårt att säga en speciell händelse varför.

1 gillning

Tack för din kommentar och hjälp! :slight_smile: Okej, jag förstår, det låter logiskt i och med att FED bland annat (om jag förstått rätt) tror att de långsamt kan börja minska sin höga höjningar av sina räntor

Tack för din kommentar och hjälp! :slight_smile: Okej, vad innebär det i praktiken? Förstår inte riktigt :slight_smile:

Börsen går upp och ner, ibland ganska mycket på kort tid. Dessa kortsiktiga förändringar beror på miljontals faktorer, tankar och överväganden hos tusentals investerare. Ingen kan förstå dessa svängningar men många, inte minst ekonomijournalister, hittar gärna på förklaringar.

2 gillningar

Tack för din kommentar och hjälp! :slight_smile: Ah, jag förstår, ja så skulle det ju kunna vara att eftersom 2022 varit i stort sett väldigt dåligt så utgår man ifrån att 2023 i början åtminstone också skulle börja jättedåligt.

Några få dagar på börsen är mest bara brus.

4 gillningar

Tack för din kommentar! :slight_smile: Ja, nej det har du rätt i! Jag tyckte att det var intressant att (om jag minns och förstått rätt) så har börsen gått plus nu varje dag sedan januari började (även om det inte är jättemånga dagar än så länge såklart)

Tack för din kommentar! Ja, förstår att du har rätt i det… För mig är det svårt att inte bli glad när det slutat på plus varje dag även om det bara är några dagar än så länge. Men det ger mig hopp om att 2023 ska bli bra (jag vet att de flesta inte tror det men hoppas kan man ju)

”Räntemarknaden räknar och börsen känner”

Vad som betalas för företagens vinster med multiplar på 10-20x kan snabbt ändras 6% upp eller ner beroende på sentiment och ny information.

De hypotetiska vinsterna ligger så långt fram i tiden. Dyra aktier kan bli dyrare och billiga aktier kan bli billigare.

1 gillning

Tack jag tror jag hänger med :slight_smile:

Det är inte lätt att göra. Börsen är både rationell och irrationell samtidigt.

Man får också ha i åtanke att de största börsuppgångarna brukar ske i lågkonjunkturer/depressioner.

Titta bara på amerikanska S&P 500 under 30-talets depression. Fascinerande uppgångar till och från! https://www.macrotrends.net/2324/sp-500-historical-chart-data

1 gillning

Juste, ja det har jag nog hört förut att börsen är. Det är intressant tycker jag!

Juste, ja det känns bekant!

Botten nåddes den 29 september sen dess har det varit en ordentlig uppgång av OMX30.

2 gillningar

De är duktiga på att förklara det som har skett men mindre duktiga på det som kommer att ske. På det viset är ekonomijournalist ett av de lättaste jobben.

3 gillningar

Jag tycker nog att det verkar ganska svårt att vara ekonomijournalist. Även om man kan (och förväntas) hitta på saker helt fritt så finns det ramar. Man ska producera klick och låta övertygande samtidigt som man hjälper till med att sälja finansiella produkter.

Man måste också övertyga sig själv om att man gör något meningsfullt. Om man inte är helt moraliskt korrupt förstås. :slight_smile:

Många artiklar är av typen “fonder du skulle ägt 2022” och “fjolårets bästa aktier”. En tänkbar förklaring till varför det blev som det blev och sen kan man ta tunnelbanan hem efter ett gott dagsverke. Tänkbara förklaringar kan vara allt möjligt för inget går ju ändå att bevisa.

1 gillning

Marknaden har kanske återfått hopp baserat på inflationssiffror och att bolagen inte verkar gå så mycket sämre? Fram till årsrapporterna kommer in där vi ser vikande orderingång på bred front med efterföljande besparingsprogram hos bolagen som går dåligt?

1 gillning