Januari 2023 bästa början för börsen på 13 år enligt DI

Gäller inte det på många andra arbetsplatser också ?

3 gillningar

Detta trots att i princip alla var säkra på en nedgång under hösten. Det ger ännu en gång bevis på hur svårt det är att tajma marknaden. Jag är glad att jag för en gångs skull inte försökte tajma utan bara köpte som vanligt (eller mer än vanligt). Men det är första gången jag lyckas med det ska jag tillägga.

Det som oroar mig är att om allt studsar upp igen nu så har vi kanske den stora dippen framför oss fortfarande. Jag hade hellre haft det avklarat nu när det ändå var på gång.

3 gillningar

Marknaden är som marknaden varit under hela den här björnmarknaden, springer på varje minsta positiv signal. Hur var det nu, i våras trodde man på räntesänkningar och nya all time high-kurser innan jul. Blev ju inte så mycket med det.
Nu kom det lite data om jobben i USA, som marknaden just nu tolkar som en bra signal och nu springer på idén om att FED inte alls kommer hålla räntan på samma nivå under hela året som FED sagt, utan marknaden på minsta lilla detalj börjar tro på räntesänkningar under året.

2 gillningar

Runt 10% inflation.
För att ha samma värde på aktie/fond krävs samma uppgång för att hamna på ±0.

Lätt att kolla (pris +%) när valutan är (-%)

Vad kostade en lunch för 4 år sedan?
Vad kostar den idag?

Samma mat, inte samma värde i kr.

1 gillning

Skryt varning :innocent:

Gjorde två större extraköp i Plus Alla bolag under förra året (i storleksordningen rätt så många Månadsspar). Tycker jag prickade bra. Den första dubbelt så stor som den andra.

bild

:smiley:

1 gillning

Mitt råd är att skippa börsrubrikerna. Helt ointressant om januari är bästa januari på 100 år, om du inte hade tänkt sälja nu. Det kan bokstavliga stå “nattsvart dag på börsen” en dag och “glädjeyra på börsen” dagen efter när den rör sig 2 procentenheter åt ena eller andra hållet. Dumheter.

För 2023 och Sveriges del bör man kanske inte räkna med någon massiv uppgång eftersom Sverige förväntas ha sämsta ekonomiska tillväxten i EU. Fast om det är inprisat och inflationen sjunker och räntehöjningarna vänder till någon liten sänkning så kan det förstås ändras.

Rubriksättare är motsvarigheten till restaurangernas inkastare på turistorter.

Jag blev lite nyfiken när jag såg att börsen tuggat ikapp sju månader på två veckor. Konstaterade att mitt börsvärde är där det var för ett år sedan, men att det då ju fått hjälp av gångna årets insättningar.

Men nog blir man ändå lite glad, det går inte att förneka. :sweat_smile:

1 gillning

Inkastare på turistorter är rubriksättare på semester :joy:

2 gillningar