Känns alltid jäkligt bra!
To the moon!
Vi nådde väl ATH redan i torsdags, för första gången på över tre år, men det är ju alltid kul när det fortsätter. ![]()
Det syns i Sverige fonderna att det händer grejjer, har 3 home country bias fonder o dem skjuter iväg ![]()
Hur var det nu, Home bias var 100% hittepå?
Riskjusterat, möjligen. Men jag har inte brytt mig om sådant på ett tag. Då är det extra kul när det börjar betala sig. ![]()
Eftersom kronan gör samma resa är det dessutom en bra hedge mot USA och global som trots uppgång tappar i SEK.
DAGS FÖR 100% SVERIGE, GLOBAL/USA BOJKOTTAR VI
![]()
Du behöver inte Avanza Zero om du har PLUS Allabolag Sverige Index.
Exakt finns alltid en bättre tuva att hoppa till ![]()
Vilken tur att jag har överviktat Sverige med 5%
Portföljen skjuter i höjden…
Men jag är inte bitter.
Grattis till alla som köpte! Ni gjorde rätt val!
Har bara 10% Sverige men ja ska aldrig ge upp på Sverige!
Home bias är att övervikta sin hemmarknad baserat på att du är delägare i företaget där du jobbar, har särskilda skattefördelar när du investerar i ditt hemland eller baserat på känslor som nationalism. Så nej, home bias är inte påhittat. Sen kan ju inte allas hemländer slå index samtidigt, det faller ju på sin egna logik.
När man märker på omgivningen att det blir jobbigt att hålla, prat om att man ska skifta över till 100% globalfonder eller liknande så vet man att det är läge att just fortsätta hålla.
Är det inte lite väl tidigt att börja hurra? Det har ju bara gått några veckor in på 2025… Vem vet hur året slutar. Eller säljer ni nu och viktar tillbaka till marknadsvikt?
Jag hade nog faktiskt viktat tillbaka. Tvåsiffrigt i februari är riktigt bra och man kan vara nöjd med vinsten. I Sverige växer träden inte upp i himlen.
Tack! 39% and rising… ![]()
Äsch, låt oss glädjas i stunden. Jag styrde ju över redan i september 2023, så jag har lite att jobba ikapp. Bråka inte med mina siffror. ![]()
Totalflopp för mig tyvärr. Jag bestämde mig för att sluta ha flera spridda fonder, och fokusera allt i DNB Global. Dels för att jag inte ville ha en ren USA-fond längre, dels för att jag kände att en svensk fond kan bli än mer svajig framöver.
Sålde därför en halv miljon Spiltan Investment i början av förra veckan…
Men sånt är livet. Det ger och det tar.
Spiltan investmentbolag; jamen då fick du iaf vara med på en rejäl uppgång de första 6/7 veckorna i år.
Det är väl precis vad träden i Sverige gör.
Vi skapar svenska bolag som blir globala.
Stockholmsbörsen är en av världens högst avkastande börser och lär så förbli, såvida inget drastiskt sker, typ som att Ryssland kommer och tar över.