All-Time High på svenska börsen

Ja, förstås. Och det kan ju vända om en månad eller en halvtimme. Och då var det helt rätt beslut.

Det är bara det där när man precis gjort en större förändring och så slår det åt andra hållet. Rent psykologiskt.

“BIT I KUDDEN!”

Känslan är väl

14 gillningar

Stockholmsbörsen är världens högst avkastande börs de senaste 100 åren, enligt Mitelman på Dagens industri.

Tycker inte det rimmar så väl med din bild.

Skulle vara försiktig att prognostisera framtiden med 100 år gammal data. Speciellt när utvecklingen idag går klart snabbare än förr.

3 gillningar

Det samma gäller amerikanska börsen och alla andra börser med.

Nu är man glad att man har 35% i home bias
Av de 35% är 50% investor ( kurs: 11.21% i år ) och 50% lagercrantz (kurs: 14.55% i år)

4 gillningar

Exempelvis Sveriges och för all också Europas nästintill obefintliga AI-utveckling. Tvivlar starkt på att Sverige kommer överglänsa USA och världsbörsen.

Sverige är långt ifrån det innovationsland det en gång var och sett till nuvarande förutsättningar är vi på efterkälken, i gott sällskap med bland andra Tyskland.

1 gillning

Man ska också komma ihåg att Stockholmsbörsen inte är Sverige. En del innovativa svenska bolag, som Spotify och Klarna, väljer att notera sig utomlands.

I vilken bransch verkar Lagerkrantz?

Trots allt ett ganska rationellt beslut :+1:

3 gillningar

Å andra sidan har de tre i bilden också tävlat färdigt, så oavsett framtiden så är den missvisande. :nerd_face:

Tur då att Stockholmsbörsen största bolag Investor är storägare i Nasdaq :wink:

Det är en teknikkoncern, där verksamheten är utveckling och tillverkning av produkter för inbyggnadselektronik och elektroniska förbindningssystem.

Investor och lagercrantz är de enda som slagit svenskt index på 10 år, 15 år för investor.

3 gillningar

Vad menar du? Massvis med bolag har ju slagit index under den perioden.

Jag tror att han menar att aktien slagit index varje enskilt år, i 10år i rad.

Det är inte många aktier som gjort det. Tidningen DI brukar ha en artikel vilka aktier som har slagit index, i ett visst antal år i rad.

Den som nån gång köper importerade varor vars pris i grunden sätts i USD inser att… det jämnar ut sig. I längden. Och äta, dricka och en massa annat måste man ändå hela tiden

Men men, “home bias” handlar ju om psykologi, i princip bara det och inte mycket annat.

Javisst är det så… men frågan är hur mycket det är egentligen. Och så länge de muppar loss där borta kommer jag att göra mitt bästa för att undvika det.

Men ja, jag är inte dummare än att jag fattar att det rör många råvaror också… absolut.

Tveksamt. Eftersom allt baseras på historik, trots allt, så är det ju en viss rimlighet att stabila länder med bra företagsklimat gått bättre än andra.

Det var kul så länge det varade. Årets sämsta börsdag på Stockholmsbörsen idag.

3 gillningar

what goes up must come down.

This expression is often used to mean that after a great success, it will eventually fizzle and come back down to pre-success status .

Köpläge!
Brukar jag säga när det går ner. En strategi som bara fungerar när det är medvind och solen skiner är ingen strategi öht.

2 gillningar