Kanelbullens dag, bästa börsdagen sedan maj 2022

Hej!

Jag är ganska ny här på forumet. Jag läste idag på tror det var Expressen att börsen idag 4 oktober var bästa börsdagen sedan i maj 2022. Både svenska börsen och amerikanska verkar gå bra idag om jag förstod rätt.

Kan någon förklara för mig som inte är så insatt varför det ökade så mycket just idag? och om ni tror att det är en tillfällig uppgång eller om det kanske vänder nu? :slight_smile:

OBS rubriken är till för att man ska läsa mitt inlägg, min avsikt är inte att göra sig rolig på någons bekostnad

1 gillning

Svaret du söker finns nog här!

3 gillningar

Är bakom premium så jag kan tyvärr inte läsa

Jag tror inte någon vet till hundra procent, det brukar vara en serie av olika händelser som triggar, höjer och sänker. Gissningsvis är den ukrainska Lyman-historien exempelvis en faktor.

3 gillningar

Ja okej, ja det låter logiskt att det är flera faktorer som påverkar…

Ja, så kan det nog vara

Lika bra det, för det var mest för att göra narr av frågeställningen… men här är väl en mer seriös kommentar på uppstudsen, men det korta svaret är att “ingen vet”. Ekonomi/börsen är ingen vetenskap utan snarare en paranoid, manodepressiv, borderline patient som styrs av gruppsykologi och samtidigt panikar på minsta omvärldshändelse, men som samtidigt, över lång tid, långsamt men säkert växer sig fetare och fetare.
https://twitter.com/Investeraren/status/1577280136063627266?s=20&t=diZwNp5BFdl_0ARPdR6r7w

Hej Jag funderade lite grann över samma fenomen.
Kan det vara att Storbritannien beslutade sig för att skippa det hårt kritiserade förslaget om sänkta skatter?

1 gillning

Börsen lever ibland i sin egna lilla värld.

Jag funderar ofta över vad som egentligen betingade både fallet och tjurrusningen i mitten av mars 2020, då OMXSPI gick från tex 505 → 478 → 513 på tre raka handelsdagar :sweat_smile:

”Rättfärdigade” verkligen de enskilda dagarnas nyheter sådana rörelser? Eller är bara börsen en volatil, mystisk entitet? :slight_smile: Det som kommer ner måste komma upp och vice versa… Det blir som en spänd båge?

2 gillningar

Hej! Intressant tanke, ja det skulle kanske varit en faktor :slight_smile:

Tack för din kommentar, väldigt intressant :slight_smile:

Som nästan allt handlar om på senaste tiden, räntorna.

De långa marknadsräntorna föll, det gillar marknaden så börsen stack upp.

1 gillning

Tack för ditt svar :slight_smile:

Det är massor med folk, företag och institutioner som handlar på börserna varje dag med väldigt olika motiv och intressen.

Generellt sett stiger börsen när fler köper mer än färre som säljer mindre.

Börsen hade fallit en längre tid och den befann sig nära den tidigare lägsta nivån i år (som var i somras).

Att många handlade aktier igår berodde nog på att många ville passa på att handla så billigt som möjligt, om börsen sedan stiger igen.

Trenden kanske vänder upp inom några månader eller ett halvår.
+Inflationen är hög, men sjunker.
+Ukraina kanske vinner (återuppbyggande ger bra ekonomi).
-Vintern och energipriser är största risken.

1 gillning

Tack så mycket för ditt svar och utförliga kommentar!

Idag är börsen sur, samma anledning som varför börsen varit glad de senaste dagarna, men tvärt om.

Marknadsräntorna stiger idag.

image

Utzoomat på 6 månader:

image

1 gillning

Eller för att alla bullar har tagit slut igår då faller blod sockret till normala nivåer igen :grin::wink::face_with_hand_over_mouth: .

2 gillningar