Plus Mikrobolag

Hej,
Funderar på att ta in Plus Mikrobolag som en liten del av min portfölj men så läste jag på Småspararguiden att de fått in tips på att de borde granska ägarna till Plus fonder. Vad är era åsikter om detta fondbolag, är det säkert att placera hos dem eller ska man välja något annat?

1 gillning

Oklart vad det är för slags tips. Någon som vill börja gräva?

Måste vara ett rätt så seriöst och troligt tips eftersom de skriver det.

1 gillning

Håller med, men samtidigt tycker jag det är olämpligt att Småspararguiden skriver så i februari och sedan låter det passera månader utan att publicera någon ytterligare information.

10 gillningar

Känns inte helt seriöst att skriva så.

Vi har fått in tips om att vi borde granska ägarna till bolaget bakom plusfonderna, men vi har tyvärr inte hunnit göra det än.

Varför överhuvudtaget skriva någonting alls, vem som helst kan ju skicka in ett sådant tips.

7 gillningar

Ja, märklig sak att skriva utan att följa upp…

Jag funderar mest på om det är vanskligt att köpa något som gått upp så extremt mycket det senaste året? Verkar som att alla svenska småbolagsfonder har haft en explosionsartad utveckling- finns inte då också en högre risk för att de är övervärderade och kan sjunka dramatiskt i en eventuell nedgång?

Om du tittar på bolagen som ingår i indexet så är det billigare utifrån Multipel-synpunkt med småbolag än storbolagen i skrivande stund :slight_smile:

16,6 i P/E för PLUS Mikrobolag Sverige Index vs 19,51 i P/E för PLUS Alla Bolag Sverige Index.
0,92 i P/S för PLUS Mikrobolag Sverige Index vs 2,07 i P/S för PLUS Alla Bolag Sverige Index.
1,92 i P/B för PLUS Mikrobolag Sverige Index vs 2,33 i P/B för PLUS Alla Bolag Sverige Index.
8,58 i P/CF för PLUS Mikrobolag Sverige Index vs 13,29 i P/CF för PLUS Alla Bolag Sverige Index.

6 gillningar

Hmmm… Jag är inte tillräckligt insatt i vad de där förkortningarna står för, men om jag fattat rätt så är väl PE värderingen i förhållande till omsättning, eller? Innebär det i så fall att småbolagen gjort mer vinst än storbolagen och därför blir PE lägre trots att uppgången varit större?

Hej Maria,

P/E är Price to Earnings, så i förhållande till vinsten. P/S är i förhållande till omsättning :slight_smile: Det handlar helt enkelt om att priset i snitt i förhållande till bolagens fundamenta i snitt, ser billigare ut bland småbolagen idag. Går inte på rak arm från det talet säga att småbolagen gjort mer vinst en storbolagen, och speciellt inte utan att förtydliga om det gäller i förhållande till deras storlek etc.

1 gillning

Ok, tack för förklaringen :blush:.

Men som det är just nu kanske det kan finnas naturliga förklaringar till höga siffror på dessa mått? Jag tänker på att företagen inte kunnat öka sin vinst så mycket pga pandemin och att vinsterna kan komma ikapp värderingarna när vinster kan börja öka mer igen? Så då kanske det inte är så övervärderat som det ser ut, egentligen?

Eller har värderingarna dragit iväg så långt att det kan bedömas som orimligt att vinster ska komma ikapp värderingar? Omöjligt att veta förstås, men någon mer insatt kanske kan bedöma om det verkar helt orimligt att marknadens värderingar ska hinnas ikapp av ökade vinster på lite sikt…

Nja, många bolag som har rapporterat ovanligt höga marginaler från Corona-effekten (stora besparingsprogram, folk som jobbat hemma, inbromsade investeringar & R&D). Värderingarna har varit högre bland storbolagen ett bra tag nu,trots högre vinsttillväxt bland småbolagen :slight_smile:

Det kommer och går i vågor det där, av alla “faktorer” så är småbolagsfaktorn den som har lägst andel tid i överavkastning historiskt,och det är ganska långa perioder/trender över om stora eller små bolag presterar bäst

I så fall skulle det väl innebära att allt (oavsett stor- eller småbolag) är så övervärderat att man inte borde ha pengar på börsen alls… Då är väl det enda som kan hända att det sjunker rätt ordentligt, om vinsterna inte kan komma ikapp värderingarna på väldigt länge…

Det är inte säkert, det kan alltid bli dyrare! Men jag tycker att det är värt att beakta, se över sina risknivåer etc. Dyrt på börsen, extremt många ipo:er, många nya gamblers på börsen (se SVTs inlägg).

Känns ju spontant som att när det sägs att allt är lika övervärderat som innan IT- kraschen så borde det på sikt bara kunna antingen krascha ihop eller att det knappt blir någon värdeökning alls på massor med år. Det skulle väl vara om allt bara fortsätter att vara övervärderat även i framtiden. Kanske inte måste vara proportionerligt mellan vinst och värdering, folk kanske kommer fortsätta vilja investera mycket… Det är väl enda logiken isf?

Försöker förstå hur börsen funkar, det finns vissa saker jag inte greppat riktigt än…

Värt att tänka på är vad pengarna annars skulle användas till,om det är besparingar. Tror du börsen kan slå 2% i avkastning? Rent naivt gör den ju det även med dessa höga värderingar. P/E 30 motsvarar unger 3%, plus att företagets inkomster kan växa.

Förväntade avkastningen från dessa värderingar är låg ja, men tänk på att det är riktigt svårt att tajma,speciellt utifrån rätt långa värderingscykler. Och som Drakflygaren skrev, “There is no alternative”

Jag vet inte, saknar helt förmåga att bedöma det.

På hur lång sikt menar du? 2% just nu är väl helt ok, men om börsen kanske inte står såhär högt förrän om tio år igen har man ju ingen avkastning alls, utslaget på en tioårsperiod.

Ja, det är sant! Vad jag menar är värdepapprena i sig. Så här tänker jag: Säg att jag köper en Telia-aktie till nuvarande pris på 36 kronor, och jag tror att de kommer att fortsätta att kunna ge en utdelning på strax under 2 kronor per år över en överskådlig framtid, med en årlig avkastning på lite över 5%. Då behöver jag inte tänka så mycket på hur värdepappret i sig utvecklas utifrån marknadens nycker, utan det räcker med att jag förstår att över tid så kommer jag att tjäna mer pengar på det här, än om jag tjänar 1-2% på räntepapper. Om Telia då tappar värde i takt med sina utdelningar, så är det ju bara att fortsätta invester i Telia. Till slut kommer du ha en riktig pengamaskin, så länge ingenting ändras i Telia som företag.

Men visst, om räntan ändras snabbt, eller om Telia blir tvungna att sänka sina utdelningar pga bristande lönsamhet, då ändras förutsättningarna för den investeringen snabbt.

Jag tänker mest på indexfonder. Utifrån min tanke (visserligen baserad på en väldigt begränsad kunskap om börsen) så verkar det inte troligt att världsindex kommer att bara fortsätta stiga från det här läget. Kanske lite till men det ser så högt ut nu att jag börjar tro att sedan måste det antingen ligga still länge eller sjunka ordentligt för att sedan stiga, eller en kombination av båda. Jag kan ju ha fel förstås, men har lite svårt att tro att något annat skulle vara rimligt.