Tips på en bra utdelningsportfölj?

Halloj!

Jag har kört fonder i många år men gillar tanken på att köra en del (25%) utdelningsportfölj. Så jag har börjat köpa på mig lite stabila bolag som haft bra utdelning genom åren. Skulle jättegärna ta emot era åsikter på den här portföljen. Det är sorterat efter innehav, men kan säga att Investor står för 30% av portföljen, resten är ganska jämnt fördelat.

Investor B - 1,91%
SSAB B - 9,32%
Telia Company - 5,59%
Kinnevik B - 0,00%
Nordea Bank Abp - 6,80%
Samhällsbyggnadsbo. i Norden B - 2,09%
Tele2 B - 5,00%
SCA B - 1,27%
Volvo B - 3,54%
AAK - 1,45%
Atrium Ljungberg B - 2,50%
Avanza Bank Holding - 3,86%
Castellum - 3,16%
Latour B - 1,09%
Intrum - 5,31%
Axfood - 2,87%
JM - 4,35%
Alfa Laval - 1,87%
Vitec Software Group B - 0,35%
Atlas Copco B - 1,63%
Boliden - 2,39%
AstraZeneca - 2,17%
Coor Service Management Hold. - 3,07%
Electrolux B - 5,80%

Totalt genomsnitt 2,74%

Lite frågor:

1. Är det för låg direktavkastning? Ska man enbart satsa på att få upp DA-snittet i en sån här portfölj, eller finns det ett tillräckligt stort värde i att sprida sin risk också?

2. Har jag för många aktier? Jag läste om att kanske satsa på 10-15 st som mest.

3. Finns det nåt som är direkt redundant eller dåligt här? Kinnevik har ju slopat sin utdelning så dem har jag egentligen bara kvar sen tidigare. Bör jag lägga ner dem helt? SBB är inte heller något klassiskt stabilt bolag med lång historik, så även de går lite emot strömmen.

Tar gärna emot input på hur jag gör detta bättre, och vad jag ska tänka på. :slight_smile: Stort tack!

Är du medveten om skillnanderna och likheterna med fonder respektive utdelningsaktier?

Vad är ditt mål med att använda utdelningaaktier istället för fonder, eller varför inte en generell aktieportfölj snarare än att fokusera på utdelning?

Jag vet inte riktigt, antar att jag tycker att det är lite “tråkigt” med enbart fonder. Vill vara lite mer aktiv med mitt sparande, och gillar att få utdelning direkt på kontot med jämna mellanrum. Fattar givetvis att man tjänar mest på att återinvestera sin utdelning (vilket fonder automatiskt gör) men jag gillar ändå att få ett litet tillskott att återinvestera ELLER inte.

Och jag känner mig själv tillräckligt väl för att veta att jag inte skulle sälja en del av fonderna och ta det som avkastning varje år. :slight_smile:

1 gillning

Avanza Zero brukar ha över 3% i direktavkastning. Billigare, enklare och mindre risk att köra den istället och ta ut 3% i cash istället om du inte vill att det återinvesteras.
Alternativt Nordnet indexfond Sverige som ligger på typ 2,8%.

3 gillningar

Helt gratis och riktigt bra :+1:. Svårt att göra det bättre och billigare själv. Specielt Nordnet indexfond Sverige kannon bra val långsiktigt. :+1:. Du har 24 aktier i din portfölj som koster i courtage varje gång du återinvesterar eller köper/säljer aktier. Med Nordnet indexfond Sverige får du 100st aktier och helt gratis utmärkt för månadssparande och köpa när du vill. 100000 sek dagligen max köp.

Tittat på XACT Norden Högutdelande? Den ETF:en har närmare 5% utdelning.

(6,52 SEK utdelning per andel, nuvarande pris 137 SEK per andel)

1 gillning

Xact fonder har en ETF som investerar i nordiska högutdelande bolag, trillar in en slant med jämna mellanrum från den.

Du kan läsa mer om den på https://www.xact.se/Products?marketType=Aktiemarknad

Tyvärr är de inte gratis och så mycket jag vet kostar det 0.30% i avg :thinking: ? Det blir inte billigt långsiktigt :+1:.

I sammanhanget är ju 0.3% avgift ganska lite. Man får även en bredare exponering jämfört med Avanza Zero.

Inte mycket bredare än Nordnet indexfond Sverige. Sedan kan man kombinera Nordnet indexfond Finland och Norge som kostar gratis + växlings avg 0.25%.

Även den här blir billigare än xact.

Om du trots ovanstående vill fortsätta så kan du kolla upp bloggen som drivs av petrusko och en annan som heter Kronan Till Miljonen.

De brukar skriva om vilka utdelningsaktier de köper.

Så vad är målet med utdelningsportföljen?

Ha roligt?

Få automatisk löpande avsäljning i form av utdelning?

Är du beredd att betala i sämre totalavkastning även om du hade tagit ut pengar varje år från t.ex. fonder eller en bred aktieportfölj?

1 gillning
  1. Jag brukar leta efter bolag med 5-7 % DA. Det finns en hel del som delar ut mer men det är ofta förknippat med en del risk. I min DA portfölj ligger jag för närvarande omkring 6% i snitt.

2. Du får ju bättre spridning med lite fler men det handlar ju om hur mycket kapital du har och hur mycket tid du vill lägga på att ta hand om portföljen.

3. Fundera på om du skall ta in lite fler utländska innehav. Du är antagligen redan väldigt exponerad mot den svenska kronan om du har lön och pension i Sverige. Kika på Telenor och BASF. Boliden kan vara bra att ha som lite hedge. Brukar gå upp när det andra går ner. Tyvärr har kanske det tåget gått just nu men det blir nog fina köplagen framöver.

1 gillning

Hur fick du avgiften överstruken till 0,00 % ? :slight_smile:

Det är upp till 50000 sek spar investerat kapital på Avanza då både avg och courtage är gratis. Det blir automatisk så inget jag gör själv :+1:

1 gillning

Nattugglan har en poäng här.

Jag förstår att det kan kännas väldigt konkret att ”få regelbunden avkastning” i form av utdelningar, men totalavkastningen av en indexfond kan de facto vara bättre än utdelningar+kursutveckling av dividend aristocrats.

Det fina med utdelningsbolag är att de kan ha lägre drawdown och i vissa fall ha negativa korrelation med tillväxtaktier, alltså när tillväxt kraschar flyr vissa till utdelning. Utdelningen under svackor gör även att man kan köpa billigare, vilket ökar totalavkastningen långsiktigt.

3 gillningar

Det fina med breda indexfonder är att den inkluderae både och. Och mer därtill!

2 gillningar

Hmm, lite omotiverande att så många förkastar utdelningsportfölj. Endast en person på 17 svar, som faktiskt svarat på frågorna.

Jag kanske är ute och cyklar här, men jag är inte riktigt ute efter att min-maxa (jag har breda indexfonder på 70% av mitt sparande). Tycker bara att det vore kul med utdelning direkt på kontot för en viss del, och undrar vilken strategi man ska köra. :slight_smile:

3 gillningar

Det är så det blir på öppna forum där man inte betalar för att få hjälp.

Då hjälper folk en på det sätt de själva betraktar som det som ger mest hjälp. Tror man att någon är påväg att göra ett misstag kommer man påpeka det.

Vad är egentligen ditt mål?

Ha roligt eller tjäna pengar?

Om det finns en motsättning mellan dessa, hur mycket vill du offra av den ena till förmån för den andra?

1 gillning