20 år av stockpicking – dags att kapitulera inför index eller dubbla insatsen?

Hej Forumet!

Här kommer lite motbalans mot index-kåren och jag tar gärna mot era synpunkter.

Jag är ingenjör med en MBA i ryggen som under två decennier låtit mitt (kanske orimligt) stora intresse för siffror, teknik, och affärsanalys styra mitt kapital. Jag är strax över 40.

Min strategi har varit enkel, intressant, men också krävande: att hitta världens finaste bolag till ett rimligt pris.

Ofta är det relativt lätt att hitta dessa bolag med otroliga affärsmodeller och starka moat - men ofta till tyvärr helt orimliga värderingar.

Tidigare var jag en strikt värdeinvesterare, men med tiden har jag lärt mig att acceptera högre multiplar för bolag med mycket starka moat och/eller tillväxtsiffror.

Resultatet? Jag har slagit index med råge.

Portföljen har blivit stor. Och tar mycket tid i anspråk. Att köpa index känns själsligt dött, men med 100% av portföljen i enskilda aktier börjar jag fundera på balansen mellan intellektuell utmaning och livskvalitet. Trots att jag köpt bolag som familjen kan ha “for life” så kräver det en del analys, speciellt när nytt kapital ska in, eller när bolag förvävats och kapital frigjorts.

Det får en att fundera. Är min överavkastning skicklighet eller bara en lång period av tur? Högst troligt är det tur. Är det dags att kapitulera?

Ni som varit i samma sits – har ni gått över till index för att frigöra tid, eller är jakten på det perfekta bolaget och den perfekta portföljen en för stor del av er identitet för att släppa? Eller blev portföljen för stor över tid och tog för mycket tid i anspråk?