Hej Forumet!
Här kommer lite motbalans mot index-kåren och jag tar gärna mot era synpunkter.
Jag är ingenjör med en MBA i ryggen som under två decennier låtit mitt (kanske orimligt) stora intresse för siffror, teknik, och affärsanalys styra mitt kapital. Jag är strax över 40.
Min strategi har varit enkel, intressant, men också krävande: att hitta världens finaste bolag till ett rimligt pris.
Ofta är det relativt lätt att hitta dessa bolag med otroliga affärsmodeller och starka moat - men ofta till tyvärr helt orimliga värderingar.
Tidigare var jag en strikt värdeinvesterare, men med tiden har jag lärt mig att acceptera högre multiplar för bolag med mycket starka moat och/eller tillväxtsiffror.
Resultatet? Jag har slagit index med råge.
Portföljen har blivit stor. Och tar mycket tid i anspråk. Att köpa index känns själsligt dött, men med 100% av portföljen i enskilda aktier börjar jag fundera på balansen mellan intellektuell utmaning och livskvalitet. Trots att jag köpt bolag som familjen kan ha “for life” så kräver det en del analys, speciellt när nytt kapital ska in, eller när bolag förvävats och kapital frigjorts.
Det får en att fundera. Är min överavkastning skicklighet eller bara en lång period av tur? Högst troligt är det tur. Är det dags att kapitulera?
Ni som varit i samma sits – har ni gått över till index för att frigöra tid, eller är jakten på det perfekta bolaget och den perfekta portföljen en för stor del av er identitet för att släppa? Eller blev portföljen för stor över tid och tog för mycket tid i anspråk?
Jag är också nyfiken att höra om jag är ensam om att se systemfelen i index-investering? Att köpa en korg där tunga komponenter som Nvidia och Tesla värderas på rena spekulationer känns för mig rätt främmande. Vi befinner oss i ett läge där passivt kapital styr marknaden på ett sätt som inte är långsiktigt hållbart, och det är just här den aktiva investeraren kanske har sin största edge?
Sanningen är ju att om du investerar som alla andra, får du också resultat som alla andra. Din relativa köpkraft står stilla. För att verkligen bryta loss och skapa en förmögenhet som sticker ut krävs något annat - högre belåning, annan allokering, högre löneutveckling, mindre omkostnader. Nån uppoffring. Jag är nyfiken på hur index-förespråkarna motiverar att de väljer bort chansen till överavkastning för att istället ‘flyta med’ strömmen?
Väl mött från MrMoat