Har dumpat ett gäng fonder för att förenkla mitt sparande. Är nu nere på 4 fonder. Har svårt att slita mig från Spiltan. Men kan inte motivera varför… Borde den finnas kvar i min portfölj eller säljas av? Har letat efter info, men är inte säker än. I övrigt känner jag väl mig rätt nöjd. Vet att 5-10% inte gör så stor skillnad och kan lika väl slänga in allt i Global. Men jag tycker fortfarande det är skoj att krångla till det lite
Spiltan består i princip bara av två investmentbolag idag, jag personligen tycker att det är en för hög exponering när man köper en fond för att få en bred exponering.
Nä, nåt pillande med sälj och köp igen är inte aktuellt. Men väljer jag att ha Spiltan kvar vill jag att det ska vara ett aktivt val, att jag vet varför. Där har jag för dålig kunskap.
Du verkar bara ha 5% i den om jag förstår rätt? Vill du ha den så behåll, ser inget fel med 5-10% spekulation är om fonden är ganska smal med majoriteten i två aktier. Fundera under året och ta ett nytt beslut nästa år?
Spiltan aktiefond investmentbolag är ju den mest populära fonden på Avanza och också den som historiskt alltid går bäst. Det är också min favoritfond, jag kör 30% i den och 70% i LF global index, funkat riktigt bra för mig i 15 år, kan verkligen rekommendera. Andra Sverigefonder har alltid underpresterat så länge jag har investerat, som PLUS alla bolag t.ex. den går alltid skitdåligt, även tillväxtmarknader går alltid skitdåligt.
Men kör det som känns bäst för dig, enligt forskningen är det ju bra med tillväxtmarknader men jag vägrar, då de fonderna alltid gått dåligt under hela mitt liv.
Här ser du tydligt hur dåligt det gått för t.ex. Avanza Zero (lik PLUS alla bolag som är en ganska ny fond) och tillväxtmarknader i 10 år ungefär. Orange är LF Tillväxt, lila är avanza zero, grön är LF global index och spiltan är den gula linjen.
Man får göra sin egna bedömning, ingen vet något om framtiden och tillväxtmarknader kan ju gå jättebra nu framgent, även om jag personligen inte tror det, håller mig till Spiltan och LF global index som alltid presterat riktigt bra under hela min investeringskarriär.
Avanze Zero är inte lik Plus alla bolag, Avanza Zero innehåller de 30största bolagen, Plus Alla bolag innehåller allt möjligt (dvs en väldigt bred fond) men med samma höga koncentration på de stora innehaven som Spiltan dock via innehav i bolagen direkt. I alla 3 får du hög koncentration mot samma koncerner eftersom det är så den svenska börsen ser ut.
Ja man gör ju som man vill, spiltan aktiefond investmentbolag har under mitt liv alltid överpresterat alla andra Sverigefonder så därför kör jag alltid den. Känns bara konstigt att välja någon annan när de alltid går sämre, oberoende av tidsperiod.
Men stopp ett tag här nu. Du kan inte investera i historisk avkastning. Den enda avkastning du kan få är framtida. Om du inte har en tidsmaskin.
Så du kan inte påsta att någon fond har bättre avkastning. Du kan bara påstå haft.
Sen måste du ta hänsyn till risk. Annars är det ju idiotiskt att investera ens i Spiltan fonden. Varför inte Bitcoin?
Eller varför har du ens en del i en global fond? Spiltan fonden har ju slått den med?
Det är en väldigt orättvis jämförelse att inte titta på faktisk risk. Avanza zero och Plus Alla bolag är annan risk, de har mycket mindre småbolagsexponering.
Ja man gör som man vill! Spiltan har alltid gett bättre avkastning så därför kör jag den. Alla andra i Sverige gillar också den då det är den mest köpta fonden på Avanza.
Sen vem som gissar rätt i framtiden vet jag inte, jag vet bara att Spiltan alltid varit min bästa fond, i över 10 år.
Måste hålla med @nightowl här. Lite raljant, men med din logik att helt strunta i den risk du tar, varför kör du inte endast Hexagon som har utklassat Spiltan de senaste 12 åren?
För att jag gillar indexfonder, äger inga aktier. Vill man investera i en indexfond med fokus på Sverige så har spiltan alltid presterat bäst, det är därför det är Sveriges mest köpta fond.
Jo, och varför gillar du inte enskilda aktier? (antar jag). För att de innebär för hög risk. På samma sätt som att Spiltan är högre risk än PLUS Allabolag. Men det är bra att du har hittat den rätta risknivån för dig
Under min investeringskarriär på 15 år har den presterat bäst som indexfond med fokus på Sverige, alltid, därför gillar jag den, andra i Sverige verkar också gilla den, då det är den mest köpta fonden någonsin i Sverige.