Har du en källa på att det är den mest köpta fonden någonsin i Sverige?
15 år är ganska kort tid i sammanhanget…
Har du en källa på att det är den mest köpta fonden någonsin i Sverige?
15 år är ganska kort tid i sammanhanget…
Håller med om att 15 år är kort tid, ta era egna beslut angående framtiden. Men under mina 15 år på börsen så har spiltan alltid varit bästa indexfonden med fokus på Sverige.
Nu tar du lite för mycket. Av de fem största innehaven är fyra investmentbolag. Dessa fyra står för 60 procent av innehaven.
Det övriga bolaget är Hexagon och detta och övriga bolag i portföljen är inte så pjåkiga de heller.
Jag förstår inte vad du vill säga med bilden?
Den visar inte att Spiltanfonden är den mest köpta fonden i Sverige. Än mindre någonsin. Bara Avanzas statistik om vilken fond som har flest ägare hos dem…
Sista 3åren är Zero bättre än Spiltan. Min killgissning är att stora bolag presterar bättre i oroliga tider.
Ja du. att jämföra risken i Hexagon med Spiltan Investmentbolagsfond var väl att ta i. Vitsen med investmentbolag är väl att man sprider risken. 60 procent av innehaven i Investmentbolagsfonden är ju investmentbolag.
Det var bara för att övertydligt visa att det är olika risk, vilket @Rewzen själv bekräftade med att säga att “hen inte gillar aktier”.
Håller inte med om “alltid”.
Jag har lyckats köpa på mig Spiltan samtidigt som jag köpt Plus Sverige och tyvärr har Spiltan presterat sämre ![]()
Dock inte lika illa som TM fonden.
När köpte du då?
Köpte samtidigt i båda vid ett par tillfällen 2021 och 2022.
Jag äger i princip enbart indexfonder, men någon sans och balans får det väl ändå vara i resonemangen.
Visst, en tidigare god avkastning ger ingen garanti att en fond skall fortsätta på samma sätt. Samtidigt bör historiken ändå ge lite hum om framtida risk.
Två exempel. En fond har backat i fem år och en annan fond har slagit index i fem år. Båda fonderna har kvar sina förvaltare. Vilken fond väljer du, om du tvingas göra ett val?
Vilket fotbollslag vinner Allsvenskan 2024? Om du tvingas till ett vad, vilket blir ditt val om du tvingas välja mellan Västerås och Malmö FF? Om man tolkar vissa inlägg så har båda samma chans…
Rent konkret. Klart största innehavet i Spiltan Investmentbolagsfond är Investor som har innehav i ett stort antal starka svenska bolag. Industrivärden med deras sex innehav i sex välmående börsbolag är inte så pjåkigt det heller.
Övriga bolag är inte kattskit de heller.
Somliga indexkramare tror att alla fonder som inte är indexfonder har samma risknivå. Ingenting kan vara mer felaktigt. Obs! Jag är själv en indexkramare, men har tack och lov förmågan att ha åtminstone lite vidgade vyer.
Den som har backat. Statistiskt en fördel. Lägre värderade bolag med något större sannolikhet.
Helt felaktigt jämförelse. Den missar konceptet att förväntan på bra framtida prestation ökar priset vilket direkt försämrar avkastning. Höga P/E → låg avkastning.
Du tolkar alltså fel med detta. Frågan är istället om du behöver betta pengar hos ett bettingbolag på antingen en spridning mellan Västerås och Malmö FF eller bara Malmö FF. Vilket är bäst?
Bettingbolaget get ju olika odds, vilket motsvaras av olika pris nu.
Klart du ska behålla den ![]()
Det är verkligen ingen skit
Nja. Om du åker till Solvalla, satsar du på den häst som förlorat 5 lopp i rad eller den som vunnit 5 lopp i rad?
Titta på Didner och Gerges fond. Den har ju underpresterat hur länge som helst. Den har inte blivit bättre under årens lopp.
Beror helt på oddsen… det är ju helt omöjligt att veta vilken som är bäst att satsa på utan att veta oddsen.
Nja, som gammal hästägare håller jag inte med dig. Om en favorit ger 1.5 gånger pengarna och en häst som har kommit sist 5 gånger i rad ger 50 gånger pengarna så är valet lätt…
I praktiken är det så att fondsparande är något väldigt långsiktigt. Detta gör att satsa något med hög risk innebär att mycket av ens livs besparingar kan försvinna oerhört fort. Det är ju därför vi gillar indexfonder.
Eller vilka fonder med hög risk tycker du att man skall satsa på? I min värld skall man inte chansa alls. Även om Spiltans Investmentbolagsfond har lite högre risk än index så kan den inte jämföras med enskilda aktier eller bitcoin.
Spiltanfonden är några få procent av mitt innehav, så jag sover gott om natten.
Fast så ser inte oddsen ut i fondvärlden. Index är kapitalviktat snitt och är positivt. Så först måste vi normalisera mot index.
Vi kan anpassa analogin med hästarna så att vi istället har odds som är satta så spelbolaget förlorar pengar. Det skulle innebär att satsa en del på alla hästar skulle ge mer pengar tillbaka än man startade med. Vi kan för exemplets skulle säga att man får tillbaka 120 kr för varje hundralapp satsad fördelad på alla hästar. Detta skulle då motsvara index.
Hästen som har vunnit 5 gånger i rad ger säg 1,5 gånger pengarna. Det skulle motsvara en nischfond.
Väljer du 1,2 gånger pengarna helt säkert eller en viss sannolikhet för ett 1,5 gånger pengarna?
Det är en korrekt analogi med Solvalla.
Så även om det är 75% chans att den häst som vunnit 5 gånger i rad vinner en sjätte gång så är det en statistisk förlust att satsa på den hästen jämfört med att satsa lika på alla hästarna.
Alltså även om det är den mest sannolika vinnaren med marginal (75% chans) så är det ett sämre val att betta på den enligt oddsen.
Valet mellan dessa två år helt omöjligt att göra bra om du inte vet oddsen.
För att göra det ännu krångligare. Även om du vet oddsen så avgör din förmögenhet hur mycket du kan satsa.
Inte råd att förlora en krona, pengar på banken. Råd att förlora lite: indexfonder. Råd att förlora lite mer, Spiltan eller motsvarande. Råd att förlora mycket, en nishad fond.
För 30 år sedan hade jag i stort sett inte råd att förlora en krona. Nu tog jag det med jämnmod år 2022 när mina fonder backade ett sexsiffrigt belopp.
Nej. Det är statistiskt helt olönsamt att satsa på Spiltanfonden enligt den justerade analogin med hästar. Det är gambling, inte att investera.
Helt oberoende av hur mycket eller lite pengar du har. Enligt den uppdaterade analogin så är det inte relevant att en viss häst har vunnit massor tidigare (implicerar högre sannolikhet för nästa vinst i relation till konkurrensen). Även om sannolikheten är högre så räcker inte det för att avkastningen per risk ska bli bättre.
Skillnaden är att spela på två olika lotterier. Index där lotterna har ett väntevärde på 1.2 gånger pengarna, nischfonden kanske 1.1 gånger pengarna. Det är alltså bara dåligt.