PLUS Mikrobolag Sverige Index

Hej! Funderar på att krydda portföljen med PLUS Mikrobolag Sverige Index. Är det en bra idé om man vill öka risken och den förväntade avkastningen? Med tanke på hur pressad denna fond är. När jag frågar ChatGPT säger den att de är PE 9x just nu som är väldigt lågt. Men om man håller den 10 år plus kanske de är en bra krydda? Vad tycker ni? Tacksam för svar o feedback! Mvh :blush:

Bättre att köpa bitcoin certifikat.
Detta är ju rent skräp

2 gillningar

Precis därför jag vill köpa den fonden nu. Småbolag o mikrobolag är fortfarande väldigt pressade av svenska lågkonjunkturen.

Bets kan man alltid ta. Men ha i åtanke att småbolagsfaktorn isolerat inte ger någon nämnvärd överavkastning. Det är
I kombination med andra faktorer som småbolagspremien brukar uppstå.

Mikrobolag är dessutom redan extremt små bolag. Det är därför inte så anmärkningsvärt att PLUS Mikrobolag underpresterat och lär fortsätta göra det i förhållande till risk.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0304405X18301326

1 gillning

Absolut. Jag tänker att de är något jag vill hålla 10 20 år framöver. Förstår att de inte är lika bra risk till avkastning som global index som nästan hela min portfölj är. Men den förväntade avkastningen är högre generellt på mindre bolag om jag fattat de rätt. Tänker nu är ett bra läge att gå in i en sådan fond när den ändå är väldigt pressad. Med 9 i PE tal. Köper för att aldrig sälja samma som global index fonderna jag har.

Stämmer det verkligen? Jag trodde det bara gällde små värdebolag, inte alla små bolag.

(och den studien gjordes för lääääänge sen, hur vet man att det fortfarande gäller?)

Eftersom att mindre bolag kommer med större risk än stora så vill pengarna som söker sig dit ha högre avkastning där. Till priset av högre volatilitet.

Väldigt förenkling. I så fall, varför stoppar du inte pengarna i en Kinafond? Eller Grekland. Eller Turkiet. Mer risk och lägre P/E än Plus Mikrobolag.

P/E är 13,18 Asset Allocation|Top 10 Holdings|PLUS Mikrobolag Sverige Index|ISIN:SE0010323634

Är det verkligen så? Skulle marknaden vara ute och cykla gällande prissättningen? Varför skulle dessa bolag ha större potential att slå sin vinstprognos än bolag med högre P/E?

Personligen känns de mycket bättre personligt att köpa en Sverigefond. (Inte av politiska skäl utan bara för att den ser ”fin” ut.
Jag är inte helt övertygad på just att den kommer slå global index över tid för att svenska småbolag är pressade just nu. (Man vet såklart inte hur framtiden blir)
Men generellt ska småbolag ha högre förväntad avkastning än stora.
Sen att de är en indexfond som byter ut sina innehav och är i teorin odödlig för att gå till 0 gör att jag överväger att lägga en del av mitt kapital i den.
Sen tänker jag att de måste vara en fördel att den kategorin är pressad just nu. Jämfört med t.ex global index.
Har jag fel? Jag argumenterar inte jag vill bara testa min tanke.

Några frågor:

Rent praktiskt, hur mycket kan ett bolag växa innan det slängs ut ur indexet och måste in i ett annat index? Från Mikro till Småbolag
Dvs om du håller i fonden i 10-20 år, hur stor del av resan får du vara med på om det går superbra för 2-3 bolag?

(Om jag nu vill hålla denna fonden o tror på att mikrobolag har högre förväntad avkastning än storbolag). Varför skulle jag då vilja äga dom när dom blir stora? Istället för att ta in nya mikrobolag som är mer riskfyllda och volatila. (Högre förväntad avkastning över tid.)

Den stora frågan är egentligen.
Har PLUS mikrobolag Sverige index högre förväntad avkastning än t.ex Avanza global? 30 år framåt. Vad är sanningen i detta?

Som @Saihtam skrev. Småbolagsfaktorn är en faktor… men den fungerar som bäst när den kombineras med andra faktorer.

Här är några artiklar för den som vill nörda lite:

Vad är isf storleken på ett “småbolag” i studier som gjorts? När fama french gjorde studien, var det på amerikanska bolag? ett amerikanskt småbolag, är de typ lika stora som svenska storbolag? Eller som bolag i PLUS Småbolag? Eller som bolag i PLUS Mikrobolag?