Globalportfölj med en liten faktor-tilt

Hej. Först och främst vill jag nämna att jag är 19 och därav en mycket lång sparhorisont. Den senaste tiden har jag snöat in på faktorinvestering och framförallt värde och småbolag. Många svårigheter uppstår dock eftersom inga fonder på Avanza ger en särskilt bra exponering mot just värde och småbolag. Utöver det att amerikanska etf:er inte kan handlas i Sverige vilket gör utbudet något begränsat. I vilket fall har jag skapat en koncept portfölj med en viss övervikt mot value. Ända fonden som uteslöts ur min ursprungliga portfölj var HB global småbolag. Gärna feedback på det också!

Länsförsäkringar global indexnära 50%

Plus Allabolag Sverige Index 15%

Plus Mikrobolag 5% Tveksam om denna

Avanza Emerging Markets 10%

SPDR MSCI USA Small Cap value weighted UCITS ETF 10%

Ishares Edge MSCI WLD ValFactor UCITS ETF USD A 10%

Är medveten om att min modell möjligtvis är något konservativ ur en strikt ”faktorsynpukt” . Men överlag hur ser det ut? Missar jag något viktigt, eller är fördelningen skev? Självklart är detta ett komplext ämne, och det finns inget rätt och fel. Men vill veta om jag är helt ute och cyklar :slight_smile:

Jag tycker det ser ganska bra ut givet dina förutsättningar och antaganden. Sedan att jag är skeptisk till faktorer, det kommer i ett avsnitt om två veckor. :grin:

1 gillning

Kan ge en liten hint från avsnittet vi spelade in igår:

Conclusion:

• First, although these are labelled premiums, they are frequently negative

• At best, factor investing is a long-term strategy. Second, over time, the ranking of the factors varies a great deal.

• Third, and relatedly, although the rankings within a year for the two countries are often similar, that is not always the case. For example, in 2017, low volatility did best in the USA but worst in the UK.

• Fourth, it is not obvious which factors are destined to do well. There can be a successful run of years, but it is hard to know if it will persist.

• An interval of 13 years is simply too brief to underpin judgements about the longer-term premiums from a particular factor.

:joy:

2 gillningar

Äsch… Så det var bra att jag inte använde faktorer som bevis på att marknaden är ineffektiv? :stuck_out_tongue:

Jag ser fram emot avsnittet väldigt mycket! Jag som precis skulle investera lite i SPP Multifactor. Först finns bubblor inte, och nu detta. Är ingenting heligt?

2 gillningar

Sorry. Tänkte inte ens på det. Helt rätt. :laughing:

Lovar att gå lägga mig snart så att vi kan ha något att hålla fast vid. Känner mig lite som nedan just nu…

9 gillningar

“skeptisk till faktorer”… Tycker Jan svär i sin egen kyrka nu😂 Men det är bra,man ska vara skeptisk. Läste nyss en bra studie som argumenterade för att faktorerna INTE är riskpremier utan felprissättningar, där ett av huvudargumenten var att överavkastningen hos tex värde och momentum var högre bland småbolag, även efter man tagit hänsyn till size.Vilket tyder på att det kan handla om felprissättningar🤔 Det bör göra det lättare att misstänka att dem kan försvinna. Själv investerar jag väldigt koncentrerat i min faktor-del (20 bolag), för jag är mindre intresserad av faktorn, och mer intresserad av vad dem uttrycker. Små, billiga, bra bolag i en uppgående trend.

1 gillning

Välkommen Leo King.
Jag tycker att alla portföljer som består av en bas med minst 50% globalindexfond är bra. Kul och uppfriskande att folk lägger upp sina olika tiltningar, tankar och teorier här. Så länge de övriga 50 % är diversierade, bygger på olika synsätt eller tankar om tillståndet i världen så tycker jag att det är intressant att ta del av. Så där av en mot fråga.

Varför är du tveksam till Plus mikrobolag när du i övrigt verkar tro på småbolag. Tittar man på innehaven i många småbolagsfonder och ser att Husqvarna är ett de vanligare innehaven och då inser man att små i detta sammanhang inte är så smått. Vad är alternativet att istället placera dessa 5% ?

Tack för svar!

Rörande Mikro menade jag endast att jag var tveksam på fonden i sig. Möjligtvis en småbolagsfond som Plus småbolag eller något kanske var bättre. Sen har du en bra poäng i att småbolagsfonder kanske inte riktigt är lika små som namnet utrycker. Kanske smartare att bara köra en bred Sverigefond.

Skulle också vilja poängtera att mitt syfte inte är att försöka sopa banan med index. Men mer att få en portfölj kan gå ganska jämt på lång sikt. Värdeaktier verkar exempelvis gå bättre än tillväxt vid inflation och lågkonjunktur. Om det kommer fortsätta i framtiden är omöjligt att veta. Men känns som en rimlig diversifieringsåtgärd.