Hej,
Jag kontaktar er för att få insikt, råd och ett kanske ett bollplank för min situation. För några veckor sedan fick jag reda på att jag skulle ärva en del pengar utan min vetskap. Helt fantastiskt men väckte också mycket funderingar framåt. Hur ska jag ta nästa steg?
NUVARANDE SITUATION
-
30 år
-
Sambo och en son
-
Villa i Göteborg med 30% belåning
-
Lön innan skatt: 38tkr
-
Månadssparande:
- 3tkr i auto 6 Avanza (antaligen inte det bästa men det är något) (Snitt 10% 2020) (värde 100tkr)
- Ca 2tkr i aktier (har haft ett OK 2020 som många andra med runt 28% ökning) (värde 70tkr)
- 2tkr pensionspar
-
Buffert: 50tkr
-
Arv 1,3 miljoner.
- Ej investerade utan dom ligger och förlorar egentligen värde pga inflation.
BAKGRUND
- Jobbar inom IT
- Bedriver en mindre aktieportfölj (50tkr) som jag tycker är mer av en hobby (Hade inte vågat använda arvet mot enskilda aktier. Där vet jag för lite.)
- Medel riskbenägen person om jag skulle förklara mig själv, inte så att jag lägger all in, utan sprider mina risker i den anda jag kan.
- Aktier och fonder har varit ett intresse i mindre än ett år, jag är nybörjade på hög nivå.
MÅL
- Försöka nå en god avkastning utan att känna kravet att aktivt bedriva daytrading.
Krav
- Inte för höga avgifter (tänka smart)
- En hållbarstrategi med riskfördelning
- Risknivån inte för låg, men heller inte skyhög.
FRÅGESTÄLLNINGAR
- Hur hade ni gjort med ett liknade belopp?
- Vilken strategi hade ni i så fall valt?
- Har ni några förslag om potentiella upplägg? Specifik fondupplägg?
- Allt på en gång? Eller portionera ut pengarna under längre tid?
- Och har ni några allmänna råd så som böcker, utbildningar eller influencers som man hade kunnat analysera marknaden? Speciellt inom fonder.
Grundfrågan är egentligen: Vad hade ni gjort i min situation?
Jag vill även passa på att tacka er på forumet (Lusläst under dom senaste veckorna) samt för blogg/podden Rika tillsammans som jag har följt under 2020.
Fantastiskt community och podd.
Varma hälsningar en nybörjade med nya möjligheter i livet.