Stor summa på flera miljoner oinvesterad - vad ska jag göra?

Hej Sveriges bästa forum!

Jag är en portugisisk man på 48, ganska nyligen flyttat till Sverige pga mitt jobb (IT). Rikatillsammans har rekommenderats av flera av mina kolleger som sajt för alla frågor investering- och ekonomirelaterade.

Here we go. IT Ingenjör med över 20 års erfarenhet, jobbar för en stor international bolag med säte i Sthlm och tjänar cca. 55K Sek nettolön. Har hittils sparat ett antal miljoner som nu sitter och ruttnar bort på bankkontot pga min obeslutsamhet.

Några kollegor säger att åtminstone en del av pengar borde investeras i ett hus (som en “säker” investering) och resten på börsen, men jag har på sistone börjat luta mer och mer mot globala indexnära fonder, så som Länsförsäkringar global index (LGI). Mina mål är att

1. sätta pengrana i arbete och “låsa” dem i minst 5 år och
  2. inte riskera (alltför) mycket, men ändå maximera vinsten (if this is possible :smiley: )
  3. ha pengarna “spread out” så mycket som möjligt.

Med tanke på mina mål, borde jag:

1. Investera allt i LGI
  2. Investera 80% i LGI och resten i någon räntefond?
  3. Investera allt i Lysa
  4. eller spela väldigt försiktigt och skapa en all weather portfolio och nöja sig med cca. 5% årligen?

Slutligen, kära vänner, om det ändå blir LGI, är jag galen som förväntar mig en årlig avkastning på cca. 15% utifrån hur det ser ut nu (+/- 5%) eller jag är rent galen som låser in 8miljoner kronor i något som kan, i teori åtminstone, försvina över ett natt??

Snälla hjälp mig! :thinking: :grimacing:

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Jag tycker det låter som att Lysa och sedan svara på samtliga deras frågor så ärligt som möjligt och därefter acceptera det portföljförslag du får utav Lysa, vore kanon för dig.

Då kommer du få rätt fördelning mellan aktier och räntor utifrån din risktolerans, sparhorisont med mera. Du får dessutom en väldigt bred portfölj samt många smarta funktioner som automatisk ombalansering t.ex.

Du ska inte förvänta dig 15%! På lång sikt brukar man säga ungefär 7-8%. På 1 års sikt så är allt mellan minus 60% och plus 60% möjligt.

Köpa hus kan väl vara bra om du vill äga ett hus och bo i. Som investering däremot är det ingen garanti. Som passiv inkomst om du ska hyra ut så innebär det dessutom en massa arbete.

3 gillningar

Hej!

Grattis till ett rejält sparat kapital!

Det är stor skillnad mellan att ha allt i LGI och att ha en allvädersportfölj. Inget av dina alternativ behöver vara fel utan det handlar om ditt syfte med investeringarna. Din tidshorisont är på “minst”" 5 år.

Hur kom du fram till den tidshorisonten och vad är syftet/syftena med ditt sparande? Svaren på de frågorna gör det lättare att fundera över “hur” du ska investera pengarna.

8 miljoner är väldigt mycket pengar. Det behövs inte många procent upp eller ner innan det handlar om stora summor. Därför hade jag personligen velat ha en portfölj med låg volatilitet, men det är ju jag det. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Vad är bäst då? Tex 50 % i Länsförsäkringar global och 50% på sparkontot.
Eller lysa 50%/50%?

Välkommen till forumet @Tony_75!

Först och främst, grattis till en fantastiskt ekonomisk situation. Med ditt belopp och det som du skriver så skulle absolut rekommendera att träffa en finansiell rådgivare. Typ, direkt, redan på tisdag i nästa vecka.

Framförallt för att ha någon att bolla med men också att ha någon som kan hindra dig från att göra dumma nybörjarmisstag - som att inte ha pengarna investerade på rätt risknivå, hjälpa till att få rätt på förväntningar och framförallt hjälpa till med en finansiell plan i förhållande till dina mål. Det är inte ens säkert att du måste investera pengarna.

De två som jag främst skulle rekommendera i din situation är @HenrikTell eller @RicardNylund. Du kan läsa mer om dem på sidan ovan. Sedan om jag får göra reklam för min egen sak, så skulle jag som ett komplement överväga “RikaTillsammans-programmet 2024”.

Utifrån vilket perspektiv tänker du?

Det är inte en helt lätt fråga, det är ju bara kolla på dessa två diskussioner:

1 gillning

@MattiasA90

Tack! :grinning: Kloka råd, men låt mig fråga varför ska jag inte förvänta mig cca. 15% om LGI har bara i år växt cca. 20% och cca. 100% under de senaste 5 åren…? Jag skulle vekligen vilja att du - eller någon annan, kanske Jan - förklarar varför skulle det vara dumt att investera en större summa pengar i LGI. :thinking:

På tal om LGI - vad är skillnaden mellan LGI och LYSA? Båda är breda indexfonder och båda ombalanseras…??

Också, hur stor summa pengar - av disponibla 8 miljoner - skulle du, Mattias, investera i LGI?

Det är inte nödvändigtvis varken dumt eller bra att investera en så stor summa i LF global Index. Det beror på vad dina mål o.s.v. är. Alltså din personliga situation.

Däremot är 15% per år extremt hög avkastning och långt mycket högre än den historiskt årliga genomsnittliga avkastningen för marknadsviktat index. Därför bör du förvänta kanske hälften av den avkastningen som långsiktigt snitt.

5 år är i sammanhanget kort sikt.

1 gillning

@Rimma

Hej Rimma. 5 år valde jag för att jag inte behöver disponera över pengarna under de närmaste åren. As simple as that. Sen att det blev just 5 och inte, typ, 7, 8 eller 10 har mycket att göra över att jag lästa om att just 5 är en rimplig tidshorisont…Eller…vad tycker du/ni :blush:

Inga av dessa alternativ är fel. Alla val är bättre än det du har idag. :smiley:

1 gillning

Jag tycker inte det är dumt att investera i LF global. Investera så mycket som du känner att du kan avvara på lång sikt.

Men jag tycker det är fel att anta att den kommer avkasta 15% framöver bara för att den har gjort det historiskt för tillfället. Historisk avkastning har nämligen inget med framtida avkastning att göra.

Skillnaden mellan Lysa och LF global är att LF “bara” investerar i utvecklade länder och runt 1500 aktier. Endast mellanstora och stora bolag.

Lysa är mycket bredare med flera tusen mer aktier samt småbolag, tillväxtmarknader, home bias med mera. En helt annan produkt helt enkelt.

1 gillning

@janbolmeson

Tack Jan! :slightly_smiling_face:

Bra råd, ska fundera på det definitivt!

Men Jan, kan du vara snäll och förklara ditt resonemang bakom: “(…) Det är inte ens säkert att du måste investera pengarna.” :thinking: Alltså, är inte självaste poäng med börsen, jobben, livet i stort och inte minst många diskusioner och rekommendationer här på RT att pengar ska “sättas i arbete” och inte låtas “ruttna” på ett bankkonto? Kanke tycker du att det är alldeles för riskabelt att investera hela summan på börsen i dessa turbulenta tider…eller? Hur tänkte du? Vad annars ska jag göra med 8 miljoner? Är MattiasA90 rätt att rekommendera att jag låter LYSA sköta jobbet?

Dina tankar om LGI utifrån mina mål?? :slightly_smiling_face: :blush:

Stort tack för dina svar! :blush:

2 gillningar

@angaudlinn

Tack! Om det stod mellan en finansiell rådgivare - så som Jan föreslog - och LGI (eller LYSA för den delen), vad skulle du välja? varför? Men framförallt, hur skulle du fördela andel aktie vs. räntefonder om jag valde LYSA?

@Nightowl

Tack!

KAnkse du har rätt i att 5 årsperspektiv är för kort för att man ska kunna bilda en trovärdig uppfattning om hur saker funkar…men, men…kollar på historisk utveckling av LGI så ser det otroligt bra ut, eller hur? Så på lång sikt - oavsett hur börsen ska prestera i närmaste tid - skulle jag gå med vinsten, oavsett hur “stor” eller “små” den må vara? Eller? Vad tycker du Nightowl? :slightly_smiling_face:

Med 8 miljoner hade jag jobbat halvtid, köpt en bil samt köpt det boende jag velat ha, troligen en större lgh i Malmö, där jag redan bor- men i mindre HR.

Hade lagt 5 000 000 på Avanza, i globala indexfonder, lite Sverige, lite investmentbolag, kanske någon räntefond.

Ca 1 000 000 hade jag lagt på boendeköp och bilköp.

Hade köpt några fina klockor (omega, Grand Seiko, Tudor) samt uppdaterat delar av mitt hifi-systern för typ 300 000-500 000 totalt.

Resten hade jag lagt på räntekonto på Avanza, 3,7% ränta i nuläget.

Som du förstår är det helt och hållet dina mål som bestämmer här. Med 8 000 000 kan du i princip göra exakt vad du vill. Pengar är inte längre ett problem för dig. Grattis till en fantastiskt situation! :tada:

2 gillningar

Själv kör jag i stort sett 100% LF Global och inga räntor. Jag tillhör f ö FIRE-folket så jag har lite annan vinkel på slantarna. :sweat_smile:

1 gillning

Kan skriva mer sedan (ute med dottern) - poängen med pengar är att det är en resurs för att göra livet rikare. Jag ifrågasätter lite att du behöver få ut så långt på riskskalan. Därav att jag rekommenderar en finansiell rådgivare som du kan titta på det tillsammans med.

En av mina viktigaste råd är också:

Har du vunnit spelet, sluta spela.

Eller,

Det är korkat att investera pengar man behöver för att tjäna pengar man inte behöver.

3 gillningar

@angaudlinn

Ok, haha nu förstår jag! :metal: :clap:

Det är också ett av mina mål, om typ 3-4 år :slightly_smiling_face:

Får jag fråga dig Angaudlinn om du har alla dina pengar investerade i LF Global eller en större del?

Hej!

Det jag menade med mina frågor var att du ska fundera över syftena med investeringarna och vad du vill använda pengarna till. Istället för att fundera över detaljer som fondval och exakt tidshorisont, kan det vara bra att zooma ut perspektivet och fundera över mer övergripande livsmål innan du gör något med pengarna. Detta för att undvika risken att du gör något förhastat som du ångrar sedan. 8 miljoner innebär stora möjligheter som medel att förverkliga mål i livet. Dessa mål är så klart individuella. När du har något eller några av dessa mål klara för dig, är det lättare att fundera över tidshorisont och investeringsstrategier.

1 gillning

@Pobben :smiling_face_with_three_hearts:

tack mannen! Du låter/skriver precis som mina vänner kvar i Lissabon när jag frågar de om råd haha…klockor jag flera stycken så åtminstone där har jag inget att “oroa” mig för haha

Men, får jag fråga varför just räntekonto på Avanza? :slight_smile: Egen erfaranehet eller?

@janbolmeson

Ja, absolut, skriv gärna mer Jan! :slightly_smiling_face: Dina råd och rekommendationer är ju guldvärda :blush: