Hur stor skall bufferten vara när man är FIRE med varierande hobbyinkomst ? Har ni samma fördelning på aktier, räntor och sparkonto?

Hej !
Jag är i FIRE fas och är 57 år.
Jag undrar om jag har jag för mycket i buffert som är 12 % av min totala investeringsportfölj. Är det någon som kan svara på hur mycket man skall ha i buffert ? Jag har minst ca 7000 efter skatt som kommer in varje månad från hobbyjobb

3 gillningar

Sorry men omöjligt att säga baserat på de data du ger

Kan du omsätta det i hur många år räcker cashen (cash / ditt årsbehov) så är det kanske lättare.

Finns väldigt olika åsikter om detta.

• De som säger skit i buffert och kör in allt på börsen. Över lång tid sägs det bli bäst.
  • Men så är det ju även en emotionell sida, att man vill sova gott och inte behöva sälja med ”förlust” pga av en börskrasch (förlust = upplevd pga raset). En del säger 1-2 årsbehov i cash. Enligt Stay Rich portföljen så är det 5 år (då man kan härda ut en lång djup krasch).

Allt hänger på vad du själv tycker du behöver och hur länge du tycker att cash ska kunna täcka i dåliga tider.

Vi är i liknande fas och kör 2 hela årsbehov ungefär. I dåliga tider kan vi stretcha det till 3 år ungefär genom att hålla igen.

Hoppas det gav lite input i alla fall :grimacing::grinning:

6 gillningar

Tack för ditt svar. Jag är ganska osäker, fast jag kan idag ta ut 3% resten av livet och klara alla mina utgifter och Livsnjutning. Samtidigt som jag hela tiden flyttar upp målen till nya högre mål. Har familj och två barn som jag också vill trygga.

4 gillningar

Du menar 3% SWR av kapitalet (safe withdrawal rate)? Ja det är ju ganska konservativt och bör ju funka bra.

Så då menar du 12% av portföljen år buffert/cash och du behöver 3% av portföljen per år. I så fall tolkar jag det som 4 årsbehov. Det är ju inte lite utan ganska rejält tilltaget skulle jag säga.

Ja det är lätt att flytta målet. Välkänt fenomen. Been there. Done that. Got the t-shirt :joy:

Jag tror ärligt talat inte att det handlar om pengarna utan att det är mer en emotionell grej. Prata med fru och barn såklart hur de känner.

Jag och min fru har dragit på det ett antal år. ”Lite till skadar inte” typ. Men senaste året kom vi till en punkt där vi mer började fundera på ”hur länge har vi kvar” och ”vad vill vi hinna med” före vi blir för gamla och trötta. Då plötsligt kändes 1-2 år till som ”nä för fasen, inte fler av våra bra år”.

Så jag tror mer att det handla om att ”landa” i det. Att känna lockelsen av att göra allt annat är större än rädslan för att pengarna skulle ta slut.

Bästa rådet är att prata, prata, prata om det. Man blir ofta klokare på hur man känner när man säger det. Och i en familj påverkas ju alla. Det är väl mitt tips :slight_smile:

Ändå härliga tankar!

11 gillningar

Hur långt är ett snöre?

1 gillning

Jag har ställt samma frågor som Ni har gjort tillsammans :hugs:. Och kommit fram till precis som Ni har gjort. Problemet är att jag och min fru och barn inte är synkade. Min fru är 10 år yngre och vill jobba som vanligt och barnen går fortfarande i grundskolan. Och jag blir mer och mer stressad för jag vill inte göra av med fler år av väntan. Rädslan är att jag kommer att vänta tills jag blir trött och för gammal. Sedan så dör jag utan att ha hunnit utnyttja det som har varit mitt livsverk av sparande och hårt arbete.

4 gillningar

Är skuldfri och i FIRE sedan 5 år. Försörjer 3 personer på utdelningar och ränteinkomster med en stående buffert på ungefär 2 års utgifter, vilken jag ännu inte behövt röra. Har slutat att budgetera utan spenderar glatt pengar på vad jag vill och håller numera endast ett öga på det totala kapitalet som fortfarande sakta tickar uppåt men om det skulle börja falla så vet jag att jag måste dra i spenderbromsarna. Om man är skuldfri blir allt så mycket enklare.

4 gillningar

Ja, du. Då hade jag gjort slag i saken. Du säger det själv.

Eftersom du inte nämner summor, så är det förmodligen så att du och din familj klarar sig. Med råge.

2 gillningar

Men de är med på att du vill sluta jobba?

Min fru är också bra mycket yngre, och vi valde en mellanväg. Dels pga lite oro över pengarna (emotionellt inte logiskt). Dels för hon ville göra lite mer jobbmässigt. Så jag gick ner på 50% för 5 år sedan. Då har jag fått mer av min frihet och sedan går vi samtidigt senare i år. Känns som det funkat bra för oss.

Mina föräldrar la av lite tidigare pga slitigt arbetsliv och sjukdom, för att få ut något av det de ändå byggt upp. Jag som yngsta syskonet gick på högstadiet då. Kommer ihåg samtalet vid köksbordet att de skulle lägga av. Jag tyckte det var toppen. De hade pratat om det rätt länge så det var ingen överraskning för mig.

Visst är det bra att vara medveten om att det är ett slut någonstans där borta men man kan inte oroa ihjäl sig för att man ska dö. Blir ju lite kontraproduktivt :joy: Men jag förstår din känsla. Samtidigt har man som snitt nästan 30 år kvar från 55 års åldern med medel-tur så att säga. Tar man hand om sig så kan man hålla takten upp rätt länge. Vi har vänner och bekanta som är en bit över 80 och kör på rätt bra, samma aom för en 15-20 år sedan. Så jag tänker att gå lite tidigare och ta hand om sig istället för att slita mer på kropp/knopp i ett jobb också kan förlänga livet.

Jag är tillbaka på mitt grundtips - prata, prata, prata - först med frun så ni är överens om en plan och sedan med barnen så de också blir med på det.

Hoppas mina anekdoter ovan kan ha gett dig lite idéer

8 gillningar

Beror på hur hårt du sträcker ut det.

3 gillningar

Tack, snälla behövde dina input.
Ja, alla är med på att jag slutar och behåller hobbyuppdrag.
Tar en snackrunda till med min fru.

4 gillningar

Det spelar egentligen ingen roll, så länge pengarna finns måste man få bestämma det själv.

1 gillning

Tveksam till det inom en familj. Men visst hårdrar man det så är det ju så, fast kommunikation tycker jag man kan avkräva så att familjen verkligen förstår varför.

3 gillningar

Kommunikationen, ja.
Bestämma, nej.

3 gillningar

Det är nog olika för olika individer.

Jag är uppväxt med gemensamma beslut och lever likadant idag. Men det är kanske format av att vi kommer från egnaföretagarfamiljer. Sällan man kan köra precis som man vill i den miljön.

2 gillningar

De är med på det. Och det betyder inte att jag är sämre pappa snarare bättre som kan laga mat och vara mer närvaro med mig själv, familj och vänner

2 gillningar

FIRE och 7000 in på jobb? :thinking:

Är det “extraknäck för att det är skoj”?

Familj, bostad, nöjen, hälsa etc… allt påverkar. Men som vanligt är väl 3-6 månaders utgifter ganska rimligt som buffert.

2 gillningar

Kolla gärna:

3 gillningar

Ni som ska påbörja FIRE

Intressant video :+1:

2 gillningar

Hobbyinkomst minst 7000 efter skatt upp till max 20000 kr
Ja extraknäck för att det är skoj.

1 gillning