Marknadstajma omallokering till räntor i FIRE portfölj!?

Hej,

Har för avsikt att öka på min buffert från dagens 5 års utgifter i cash/långräntor till 10 års utgifter genom att öka i AMF Lång och Lysa Räntor. (Resterande sparande har jag i 100% aktiefonder)

Denna ändring är tänkt som de sista större justeringarna i en långsiktig FIRE (Stay-rich) portfölj som jag inte har för avsikt att börja “utnyttja” riktigt än men ändå vill “säkra” upp.

Tanken jag haft var att ombalansera portföljen årligen kommande år och med lite tur använda aktiefondernas avkastning (räknat med 4,5%) till att fylla på räntedelen. Tanken är då att runt 2026/2027 kommit upp i en räntebuffert om ca 8 års utgifter och 2 års buffert på sparkonto, dvs en dubbelt så stor buffert mot idag.

Givet vart vi befinner oss nu så tänker jag att räntefonder kanske har några ljusa år framför sig nu som jag går miste om genom att vänta. Samtidigt går jag ju miste om aktiernas förväntade avkastning kommande åren om jag ökar på räntedelen redan nu. (Risken finns ju också att vi står inför dåliga börsår och jag då får nöja mig med 5 års buffert och hålla tummarna att det vänder snart) :slight_smile:

Förslag på hur jag ska tänka?
(Ping @JFB som jag vet också funderat orimligt mycket på räntor :slight_smile: )

4 gillningar

Ha ha, ja verkligen orimligt mycket :sweat_smile: men så blev det när världen lite förändrades mot senaste nästan 15 år av nollränta. Jag är nog lite trög för det har tagit en hel del tid att mata in nya tänket i huvudet. Mer om det nedan.

Jag försöker mig på en beskrivning hur jag tänker. Blir lite långt men ändå tänkt lägga ut min syntes någonstans här för att hänvisa till det. Så passar på att ta det i din tråd. Hoppas det är ok.

Jag ser det inte som marknadstajming utan mer som att portföljen måste anpassa sig för att göra ett nytt jobb i FIRE/RE dvs. att leverera det man ska leva på i första hand. Inte nödvändigtvis generera mer avkastning än så.

Jag vet inte hur många år du har kvar till det är dax att dra pluggen och man kan ju ha många strategier för att komma från nuläget (avkastning) till börläget (leverera inflationsskyddad årsbudget) när man drar pluggen. Intressant tanke att göra det årligen med typ en ombalansering men mot en annan fördelning än fjoråret. Låter som en bra idé så länge man har tillräckligt med år kvar och inte ligger med för hög risk för nära inpå FIRE/RE.

Som sagt, för mig så ändrades världen en hel del när räntorna nu drog iväg senaste tiden. Det öppnar för ett annat tänk än bara ”aktier vs räntor”. Helt enkelt att differentiera sitt tänk av räntorna och se det som tre distinkta delar, korta räntor - långa räntor - aktier som gör lite olika jobb i portföljen.

Visst, vi kanske hamnar i nollränta igen och då får man väl anpassa sig igen. Å andra sidan talar en del om typ 40 åriga cykler med långa perioder av ökande marknadsräntor och att vi skulle kunna ha gått in i en ny sådan (1940-1980 ungefär med ökande räntor, 1980-nu med sjunkande räntor, som nu då skulle ha vänt upp igen). Jag är helt agnostisk till detta men tänker att jag måste ju ändra mig om världen ändrats i den mån att räntorna nu åtminstone är på en väldigt mycket högre nivå än för ett par år sedan. Reality rules. Så får vi se vad som händer i framtiden.

Jag utgår ifrån 3 kategorier av tillgångar

• Korta räntor som i princip aldrig ska gå ner i nominellt värde. Nackdelen är att de sannolikt tappar mot inflation och att uppsidan när räntan går ner är mycket liten (0-1 års duration). Idealt sett på sparkonto eller korta väldigt säkra räntefonder (tex AMF Kort, SEB likviditet, Storebrand Kort) om man av någon anledning inte kan ha det på sparkonto. Utgångsläget är att det är detta man tar ifrån i dåliga börsår i första hand. Nominellt har man inte gjort förlust när man tar av detta.

• Obligationer som kom i spel igen när räntan typ normaliserats ur ett längre tidsperspektiv. Fördel är högre nominell avkastning (längre lån ger högre avkastning över tid) samt uppsida om räntan går ner (tumregel +1% per års duration vid 1%enhets räntesänkning). Nackdelen är att de kan gå ner i pris vid räntehöjnings perioder.
    Senaste åren lär ha varit de sämsta för obligationsfonder på mycket mycket lång tid och typiska svenska obligationsfonder gick ner runt 10% från toppen. Här tänker jag att det är viktigt att inte ha för mycket recency bias, att man är rädd för obligationer nu. Lite som att man ju bör försöka köpa ännu mer aktier i och under en börskrash. Så tänker jag lite kring obligationer nu. Men såklart vet man inte var bottnen är, precis som med börsen.
    För mig är det ändå en OK tillgång att i värsta fall sälja av från i dåliga börsår under FIRE/RE fasen, om korta räntedelen skulle helt ha tömts i en längre krasch. Det är ju trots allt bättre att realisera obligationer efter en nedgång som nu på 10% än att behöva realisera från aktiedelen efter en börskrasch på 50% som ju är ”normal” börskraschen statistiskt sett.
    Mina ”go to” obligationsfonder är AMF Mix, AMF Lång, Storebrand Obligation som är breda, billiga och i SEK (vill inte ha valutarisk här utan den kommer på aktiedelen nedan). Inte allts olikt LYSA Räntor och ganska likt räntedelen i Vanguards generationsfonder (ett bolag som jag har högt förtroende för). Dessa tre ”plain vanilla” fonder ligger i mitten av @Zino räntetriangeltråd som jag tycker är ett bra verktyg för att lägga upp sin räntedel.
    På totalen försöker jag ha ungefär 1/3 av vardera dessa tre fonder. Det ger en duration på drygt 4 år vilket är mer typ medellångt än långt. Jag är inte så pigg på att ta för hög ränterisk (typ 10-20 års duration). Om räntan går ner 1%enhet så går dessa tre fonder enligt tumregel upp runt 4%. Dessa har också hög-mycket hög kreditkvalitet för att inte ta för hög konkursrisk i perioder då ekonomin kraschar.

• Aktier såklart för att försvara sig mot inflationen på totala portföljen. Globala indexfonder, lite svenska indexfonder och i mitt fall även enskilda aktier i hobby hinken. Här kan man även ta in rena företagsobligationsfonder eller t.o.m. high-yield (junkbond) fonder men jag gör det inte i nuläget åtminstone. Eftersom aktiedelen är mestadels utländska innehav så ger detta också en valutaexponering som skyddar utifall SEK rasar i perioder, som det varit senaste åren.

Hur kan man då fördela mellan dessa tre tillgångsslag som jag ser det?

Jag utgår rätt mycket ifrån Stay Rich upplägget som @janbolmeson tagit upp flera gånger. Jag har även kört en massa Monte Carlo simuleringar mha @axr eminenta tråd.

Stay Rich upplägget är ju

• 5 årsutgifter på sparkonto
  • 25 årsutgifter i 50/50 portfölj aktier/räntor med i form av obligationer

Omräknat blir detta sett på totalen och frigjort från årsutgifterna så man inte stirrar sig blind på dem utan mer utgår ifrån en helhetsbild av portföljen.

• 17% sparkonto (eller motsvarande korta väldigt säkra räntefonder)
  • 41,5% i obligationsfonder
  • 41,5% i aktier

En sådan portfölj bör kunna försvara ett uttag (SWR) på en 3-4% om året med nuvarande ränteläge.

Detta upplägget stämmer också ganska väl med det jag tittade på hur Vanguard lägger upp sina generationsfonder (se bild) även om de gör det lite mer komplext med varierande aktieandel över tid.

Det stämmer också ganska väl med snittet av hur svenska generationsfonder och Traddar investerar för pensionärer som jag gjorde en tråd om. Visst, det är väldigt stor variation mellan de olika lösningarna men tittar man på snittet så ligger det nog där runt 40% aktier.

Jag får väl också säga att jag ligger lite tyngre i aktier och lite lättare på sparkonto eftersom jag vill sänka risken att kapitalet urholkas av inflationen på medelsikt. Så vi ligger väl mer 10/40/50 just nu men tanken är att ligga ungefär 20/40/40 över tid (korta räntor/långa räntor/aktier).

Hur kommer man då till sin önskade fördelning?

Säg att man idag ligger, som jag tror rätt många gör, med 10/0/90 dvs. sparkonto och det mesta i aktier, och man vill till cirka 20/40/40 då skulle jag nog börja en sådan omställning säg minst 5 år före det är dags att leva på kapitalet. Alltså stegvis göra det skiftet egentligen oberoende av börs & räntemarknad.

Du har ju kommit en hel del på vägen vad jag förstår så mitt tips är väl att ta det över några år så att du ligger med önskad fördelning ungefär när du går i FIRE/RE. Svårt att säga mer utan mer detaljer.

Vi har gjort en större omställning till obligationer under senaste två åren från cirka 10% i obligationer till nu runt 40%. Lite tidigt så de har legat lite minus under tiden men med ett månadssparande konceptet för obligationer så har de redan repat sig rätt bra efter senaste tidens lilla räntenergång. Altlså, om det går ner köp mer och om det går upp köp mer :slight_smile: Vi körde på en månadsomställning eftersom vi gjort detta lite mer aggressivt då det gällt cirka 30% av kapitalet på knappt två år.

Lycka till och hojta till om det är något du undrar över :slight_smile:

16 gillningar

Det jag kämpar med i dagsläget och inför stundande fire är om jag ska lägga allt för enkelhetens skull i en fondrobot typ lysa 60/40 eller Avanza auto 3? Kanske bäst att köra på indexfonder och räntefonder… fan, jag byter strategi och tänker fram och tillbaka varje dag?!
En Fondrobot typ 50/50 blir ju något osäker att ha i isk med swr på 3% eller??? Placerar ni räntefonder i Depå?

3 gillningar

Denna mentala förskjutning mellan “get rich” och “stay rich” samt nytt fokus på kassaflöde ut från sparandet är svår att hantera.

6 gillningar

Japp! Du är väl i det på prov eller kanske t.o.m. permanent nu?

Ärligt talat tror jag det kan vara svårt att sätta sig in det utan att själv stå inför det.

1 gillning

Ja, men det ställdes lite på huvudet iom “avgångspaketet” och att vi för tillfället inte behöver något kapitalflöde från sparandet.
Vi har nog för mycket i korta räntor (sparkonton) nu när det tickar in pengar igen och tidpunkten för start av tjp-uttag försenades jämfört med planen.
(I-landsproblem …)

Jag föredrar en ISK/KF med aktiefonder och obligationsfonder. Ett konto att ombalansera inte två olika om man ska särskilja räntor från aktier. MEN då pratar jag i huvudsak om obligationsfonder. De har jag inget problem att ha på ISK.

Korta räntefonder hör nog lite mer hemma på Depå. Men då kan man ju lika gärna köra sparkonto.

Jag undviker fondrobot eftersom jag vill ha möjligheten att enbart göra uttag från obligationsdelen. Har man allt på ett fondrobot konto och tar ut från 50/50 så säljs lika mycket aktier som obligationer. Och det vill jag kanske inte i alla lägen. Alternativet med fondrobot är då att ha två konton - ett med aktier och ett annat med räntor/obligationer. Men som sagt då föredrar jag egen ISK/KF.

5 gillningar

Gött med en ny tråd om allokering inför och under FIRE/tidig pension!

Jag funderar lite på vad ni menar med “årsutgifter”? Jag tror jag sett det användas lite olika så vill gärna dubbelkolla. Menar ni endast uttag från “privat portfölj” eller menar ni “privat portfölj” + pensionsutbetalningar?

2 gillningar

Stort tack @JFB!! Du tar dig alltid tid att förklara på ett utförligt och lättbegripligt sätt och ditt upplägg är väldigt genomtänkt och verkar bra!!

Det jag kommit fram till gällande allokeringen är nog att jag redan i år ska öka på till iaf 8 års utgifter i buffert. Jag har landat i att jag kommer gräma mig så oerhört mycket mer i en nedgång än vad jag skulle göra av att jag kanske går miste om lite avkastning i en uppgång. :slight_smile:

Sen behöver jag kanske inte allokera hela bufferten om 10 år nu men med 8 års utgifter känner jag mig trygg med att årsvis sedan fylla på lite.

Jag har dock lite svårt för detta upplägg och har ifrågasatt det i andra trådar. :slight_smile: Tycker inte jag har fått några riktigt bra argument i de andra trådarna till varför man egentligen ska ha så mkt som sammantaget 17,5 årsutgifter i buffert!? Kanske landar det helt enkelt i personliga preferenser här?

Jag gillar ju den enkla grundregeln att ha:

0-3 år på sparkontot
3-10 år i långa räntefonder
+10 år i aktiefonder

…och ser inte varför man då ska gå från 10 år till 17,5 år i stay-rich/FIRE!?

Ovan ger, om man räknar om det lite grovt en 10/23/67 portfölj (sparkonto/långränta/Aktiefonder)

Alltså att landa någonstans kring 70% aktier även i en stay-rich portfölj tycker jag känns mer rätt (för mig) än att gå så lågt som 40% aktier. Tycker det finns en påtaglig risk att avkastningen ska bli för låg med så låg andel aktier och det får mig att tänka på denna tråd: The (Expected) Cost of Pessimism

Finns väl också rätt mycket simuleringar som visar på att 80/20 och 70/30 portföljer håller betydligt längre (speciellt om man kan vara flexibel och täcka utgifter genom att ta från räntefonder i börsnedgångar) än portföljer där aktiedelen bli så låg som 40%-50%.

Eller tänker jag fel här?

Finns det rimliga belägg för att man bör ta höjd för en större buffert än 10 års utgifter i en FIRE portfölj? Dvs att det ska ta börsen mer än 10 år för att komma tillbaka på ungefär samma nivå som nu.

Jag räknar enbart privat portfölj eftersom jag är en bit ifrån pension och ser pensionen som en “bonus”. Men här tror jag vi räknar väldigt olika.

Kan inte bli för många :slight_smile:

7 gillningar

Vanguard har en snygg och enkel monte carlo-snurra att testa allokering av FIRE-portföljen i (skärmklipp nedan).

Jag rekommenderar också varmt att titta in i denna tråd:

4 gillningar

Njae, så är det ju inte riktigt. Alla ränteplaceringar är inte buffert. Sparkonto/korta säkra räntefonder ser jag som buffert (5 av de 30 åren, 17% ca) och det är ju absolut väl tilltaget. Därav att vi ligger mer mot 10% som skulle räcka tillräckligt länge för oss.

Obligation / långa ränteplaceringar ser jag absolut INTE som buffert :wink: Obligationer är som jag försökte förklara ett tillgångsslag som de flesta helt fortfarande verkar missa. Det har historiskt alltid varit en större del av investeringsportföljer.

Problemet är bara att vi nog till mans lider av recency bias, IMHO, och har typ glömt bort dem pga. 15 år ish i nollräntemiljö.

1 gillning

Kanon! Riktigt bra den! :+1::+1:Enkelt, tydligt och säkert good enough för de allra flesta, speciellt de som drar sig för MC simuleringar som kräver rätt mycket mer.

2 gillningar

Årsutgift är i vårt fall den totala kostnadsnivå netto som vi vill ha under ett år.

1 gillning

Tack! Noterar att en “5+25” portfölj, alltså 20/40/40 har 93% chans att överleva i 40 år i den simuleringen.
En 10/23/67 (alltså 3 år på bankkonto, 7 år i räntefonder och resten i aktiefonder) har 92% att överleva i 40 år.
Alltså väldigt snarlik “sucessrate” med bägge uppläggen men med väldigt olika avkastning.

Anledningen till att jag inte pillat så mkt med monte carlo simuleringar är att det verkar svårt att simulera att man i första hand tömmer sparkonto/räntefonder vid nedgång. Dvs kan man undvika att göra uttag i aktiedelen i anslutning till de djupaste dipparna tror jag man kommer ganska nära en sucessrate på 100% istället.

I detta inlägg diskuteras att 80% aktier och ett uttag på 3,5% verkar vara en balanserad risk.

Denna studie: Buffett’s Asset Allocation Advice: Take It … With a Twist pekar på en failure rate på 3,5 vid 40% aktier och en lägre failure rate på 1,2 vid 70% aktier. (Och i övrigt verkar också 90/10 vara ett riktigt bra bet om man kan göra som vi tänker och vara lite flexibla med uttagen)

Dvs tycker det finns en del som pekar på att när man går under 70-80% aktier så ökar inte successrate nämnvärt (tom minskar om man går för lågt) men potentiell avkastningen minskar ganska drastiskt.

Aha, då förstår jag hur du resonerar @JFB och det skiljer mot hur jag tänker :slight_smile:

Jag väljer att se räntor som ett garage för pengarna och räknar inte med någon avkastning. (även om, precis som du skriver, mkt nu pekar på att det faktiskt finns potential för avkastning kommande åren)
Lysa skriver om sina räntor att : I kraftiga marknadsnedgångar ökar korrelationen mellan tillgångsslag vilket gör det utmanande att skydda kapitalets värde. Lysa har därför valt att fokusera på obligationer som skyddar investerarens kapital i marknadsnedgångar. Jag tolkar detta som att Lysas räntor är valda utifrån att skydda kapitalet snarare än att ge avkastning. Aktierna står primärt för avkastningen.

Mao räknar jag med att på 3-10 års sikt kommer mina räntor hos Lysa förhoppningsvis inte tappa (speciellt mkt) i värde och kanske tom kanske ge lite avkastning men det ser jag mer som en bonus. Som vi tidigare konstaterat så ger väl ränteportföljen med Storebrand obligation/AMF lång/mix också liknande stabilitet/duration som Lysa och borde också skydda väl vid marknadsnedgångar. (Sen finns det absolut som du skriver mer exotiska räntefonder (HY etc) som alternativ till aktiefonder, men dit räknar jag inte riktigt ovan nämnda räntefonder.)

Så…jag ser mitt sparkonto tillsammans med mina räntefonder som min buffert och har för avsikt att kliva in i FIRE med en buffert på ca 10 års kostnader för att kunna plocka från dessa i 10 år utan att behöva röra aktierna om nödvändigt. Detta kommer då att motsvara ungefär en 70/30 portfölj (som borde kunna leva vidare efter mig om jag inte köper mig en Lambo och Hugh Hefners playboy mansion när jag är 80)

Men…jag är helt öppen för att jag kanske tänker fel någonstans här och uppskattar verkligen all input och avvikande åsikter :grinning:

4 gillningar

Jo, så är det absolut. Å andra sidan räknar den nog med standard utveckling. Kör man Monte Carlo simuleringar så kan man tex testa ”sequence of return” risken tex med sämsta 5 åren först när man är som känsligast dvs kapitalet är som störst.

Sen blir det nog väldigt hög sannolikhet ändå. Det låter som du har 30+ årsbehov och det krävs ju inte så mycket för att stretcha det till 40 år.

Om du jagar avkastning så ska du såklart inte ha en Stay Rich vars primära syftet är att bevara kapital/köpkraft, inte avkastning. Så i din situation är kanske då en 70/30 portfölj bäst som du är inne på.

Kanske din kritik av Stay Rich portföljen är mer relaterat att den inte är vad du behöver?

Då tycker jag är ärligt talat att du sitter fast lite i nollränte-tänket :wink: Obligationer har alltid varit en komponent i avkastning i portföljer. Tills vi kom till 2009. Men vi är alla olika :grinning:

Absolut är det som du säger. Aktierna är det som primärt ska ge avkastning, men att klumpa alla räntebärande tillgångar enbart som barlast tycker jag personligen inte är rätt. Obligationer ger över tid en avkastning någonstans mellan korträntor och aktier.

Men visst, man kan skippa obligationer och köra mer aktier med en rejäl buffert (10 årsbudgetar som du är inne på), men man måste vara beredd på volatiliteten i en stor aktieandel. Räknar man med genomsnitts kraschen på börsen på -50% så får man vara beredd på att totala kapitalet krymper med -35% om aktieandelen är 70%.

Sen kanske du ska fundera på om du ens ska ha obligationer eller bara köra korta räntor. Jag tänker att det inte alltid är optimalt att ha något i sin portfölj som man inte tror på. Jag menar, om man inte ser att obligationer ska ge någon vettig avkastning så tar man ju bara ränterisk. Säg att räntorna fortsätter upp och din obligationsdel går dåligt, då är kanske risken att du säljer dessa innehav av vid fel tillfälle.

Så lite tankar. Lycka till :slight_smile:

1 gillning

Tack för dina tankar! Uppskattas som alltid! :slight_smile:

Jo, men jag har inte hittat något sätt att simulera att jag dessa år enbart tar från min buffert (eller bond tent som jag såg det kallades i en annan tråd :-)) Så ärligt talat misstänker jag att simuleringarna inte kommer ge så mkt

Jo, så är det väl, liter mer än 30+ finns men inte mycket mer

Det kanske är så. Avkastning ÄR viktigt för mig eftersom mitt mål är att till stor del kunna leva på avkastningen, men samtidigt känner jag att detta borde väl inte vara unikt för mig?

Jag vill ju hävda att om man har lyckats skrapa ihop så mkt som 30 årsutgifter eller mer så har man ju faktiskt goda förutsättningar för att till en rimlig risk kunna leva på avkastningen…om man inte introducerar för mkt räntefonder :slight_smile:. Har man ett något mindre kapital som man har för avsikt att sätta sprätt på så har jag mer förståelse för att man behöver mer fokus på att bevara kapital/köpkraft och introducera mer räntor.

Kanske…men det handlar också till stor del om att jag helt enkelt inte förstår upplägget. Jag ser helt enkelt inte varför man behöver så mycket som 17,5 årsutgifter i vad jag kallar “buffert”. Känns som det relativt enkelt borde gå att visa matematiskt vad som historiskt varit optimalt för att övervintra längre börsnedgångar. Jag uppskattar att det ligger mkt forskning och teori bakom flera av råden här på RT men just 5+25(50/50) uppfattar jag mer bygger på någon slags “magkänsla” än forskning/simulering. Hade gärna förstått mer kring vad denna rekommendation bygger på. Personligen tycker jag 10 år känns väl tilltaget men jag låter mig gärna motbevisas :slight_smile:

Jag köpte min första räntefond i år :slight_smile:

Helt enig, och jag klumpar inte ihop olika räntefonder. Jag har en förhoppning på att mina räntefonder på sikt ska ge lite högre avkastningen än sparkontot (och lägre än aktier)…men jag RÄKNAR inte med det! :slight_smile:

Neej, inte skippa obligationer, utan se dem som en del av bufferten som kanske också med lite tur bidar lite till avkastningen :wink:
Volatiliteten tror jag att jag kan leva med om jag har en bra buffert. Det jag tycker är mer intressant att fundera på är hur lång tid det generellt sett tar för börsen att återhämta sig till en rimlig nivå från en 50% krasch …dvs tar det runt 10 år max så är bufferten rätt i storlek. Tar det i snitt runt 17,5 år så har jag lite mer problem. Och i nästa steg får man ju fundera kring om man ska dimensionera buffert utefter worst case scenario eller något slags medel.

Jag tror på räntor långsiktigt från läget vi har nu, jag bara inte RÄKNAR med avkastningen. :slight_smile: utan ser det som förmodad trevlig bonus

Tack för att jag får bolla med dig! Uppskattas som sagt verkligen! :slight_smile:

2 gillningar

@janbolmeson har du någon referens / forskningsrapport på Stay Rich portföljen alltså 5 år cash + 25 år i 50/50 ?

Det är en bra fråga men jag känner mig trygg med det efter alla de där Monte Carlo simuleringarna. Dock hade det ju inte skadat med annan uppbackning.

2 gillningar

Vad tänker du dig för nivå på den ? Jag tänker att långsiktigt bör aktier ligga ca 5-6% realt, men obligationer bara ca 1% realt. Det bör vara en skillnad på ca 4% eller så.

Jag är väldigt skeptisk till just långa obligationer (statsobligationer då som aktie stabilitet, dvs ränterisk) men istället mer inne på IG och kanske en liten del HY samt EM sov gov.

Jag tror långa statsobligationer är bra om man har en mindre likvid del, mindre buffert. Men att ha både stabilitet i hela portföljen via långa räntor OCH stabilitet från buffert / kort räntor / bond ladder kan bli lite för riskabelt pga låg avkastning tänker jag.

Jag tänker mig en plan med stabilitet från buffert och säker bond ladder, med lite mer aktie “motor”. :slightly_smiling_face: I mitten har jag tänkt köra mest IG bonds. Kanske lite långa stats räntor, men det blir en mycket mindre del.

Jag skulle vilja ha mer information om hur man bäst designar räntedelen dock. Känner mig inte alls klar :slightly_smiling_face:

1 gillning

Realt ligger väl börsen över lång tid på 7% realt och obligationer på runt 2% realt.

En 50/50 portfölj blir ju då runt 3,5% realt vilket stämmer bra med en 3-4% SWR. Alltså leva på avkastning och inte se behovet av att totala kapitalet drar iväg.

Sen är ju en fördel med obligationer att man får ombalanseringeffekt vid börskrasch när räntor typiskt sänks för att stimulera ekonomin. Aktier ner. Obligationer upp (tumregel +1% per års duration per procent räntesänkning). Då kan man ombalansera och på så sätt köpa aktier billigt inför nästa uppgång. Den effekten får man inte med korta räntefonder.

Men visst, vill man eller behöver högre avkastning än ovan, och kan hantera volatiliteten även när det inte kommer in nya pengar i FIRE/RE, så har man ju alternativet att öka aktieandelen eller stega in i rena företsgspapper.

Själv är jag klar med räntedelen som jag beskrev ovan :grinning:

1 gillning

Man får ju billiga aktier även om man ombalanserar från korta räntor eller företagsobligationer (de har ränterisk). Jag tror en liten del långa statspapper kan va ok ändå för just det du nämner. Vi har redan en del i VETY, vanguards Euro statspapper med utdelning. Men väldiversifierade IG, tex IEAA tror jag kommer fungera väldigt bra för FIRE. Det var ju också rekommendationen från Von Essen (hette han så?) på AP7, bra avsnitt.

Vi har nu nått 80/20 nivå, så ganska mycket bonds redan. Det kommer öka ytterliggare lite när vi köper bond ladder (iBonds, IG) för 5 år. Men vi ska nog ner en bra bit till innan det är dags. Exciting! :face_with_peeking_eye:

Jag tycker det låter som ca 1% lite för optimistiskt räknat, eller stämmer detta historiskt ? Även om det är historiskt rätt tror jag att jag kör mina 5-6% och 1% :slight_smile: