RikaTillsammans-programmet 2024 | Ett ekonomiskt träningsprogram under 12 mån | Reklam

RikaTillsammans-programmet är ett 12 månaders “träningsprogram” med syfte att göra ditt liv och din ekonomi rikare. Rent konkret kommer du att, tillsammans med din partner, en vän, syskon, kollega eller någon annan du bryr dig om, få göra ett antal övningar för att identifiera din livskompass, skapa din ekonomiska plan och få fokusera på dig själv och sakerna som är viktiga men inte akuta.

Ett av de största guldkornen i feedbacken från deltagarna som går/gick programmet 2023 är att de har börjat prioritera sig själva mer. Min upplevelse är att vi många gånger är duktiga på att hjälpa och prioritera alla andra än oss själva. Vi kommer nästan aldrig till de där sakerna som är bra för oss, som är viktiga, men som inte är akuta, eftersom de kan alltid göras sedan.

Det kan vara småsaker, men det kan också vara stora saker. Några av de saker som 2023-deltagarna har skrivit med egna ord på frågan “vad är du stolt över”:

• vi vågade ta beslutet att byta vardag mot den vi såg framför oss först om fem eller tio år. / jag har prioriterat upp saker i lviet

• min författardebut, en debut som antagligen dröjt ännu längre om det inte varit för Jan och det här programmet. Tack vare livskompass, ekonomisk kartläggning och lite pepp vågade jag ta steget och ge ut min barnbok, trots att det innebar en större ekonomisk utgift för min del och har tagit mycket tid i anspråk. Har dessutom startat företag, något jag aldrig trodde jag skulle göra. Men livskompassen visade tydligt hur viktigt kreativitet, lärande och nyfikenhet var för mig.

• Att jag är otroligt mycket mer resursstark är vad jag trodde / Min ekonomi är mycket bättre än jag trodde / jag har full koll på ekonomin

• Tackat ja till mer annorlunda jobb / Jag är stolt över att värderingövningarna ledde till ett byte av Jobb

• Jag är stolt över att vi äntligen börjat diskutera och planera ekonomi och livsplaner ner långsiktigt tillsammans. / Stolt över att vår dialog kring framtiden och ekonomi inte går i rundor utan leder framåt.

• Jag är inte rädd för ekonomin längre. Jag vågar vara delaktig i den mer och inte bara sticka huvudet i sanden. / Stolt över att jag lägger pengar på det som ligger i linje med mina värderingar och gör det med gott samvete nu!

• De mjuka värden är viktigare, och måste komma före, de hårda. / Extra lång föräldraledighet för att vara med familjen. / Lärdom att se vår familj och ekonomi mer som en gemensam enhet / Är mer närvarande med familjen och barnen

• Dragit på husbilssemester. / Större förståelse och accept av partners prioriteringar. / njuter mer av livet

Det handlar om ett rikare liv - inte bästa räntefonden / investeringen 2024

Det är som du alltså märker inte ett program där vi kommer prata räntefonder eller bästa investeringen. Tvärtom kommer det läggas ganska lite tid på hantverket investera (inte minst eftersom det är lätt löst med tipset: “starta ett sparande på LYSA”.) Däremot kommer vi lägga rätt mycket tid på att svara på frågor som:

• Vad är viktigt på riktigt för dig? - vilka är dina värderingar? Vilka är dina grundläggande drivkrafter? Vad är din livsintention? Hur kan du motionera dina värderingar idag?

• Hur vill du att livet ska se ut framgent? - Hur ser din ideala period ut? Vilka är dina mål? Vilka är dina standarder? Vilka kan du motionera redan idag?

• Hur ser din ekonomi ut - idag och imorgon? - hur ser resultat- och balansräkningen ut idag? Hur kommer den se ut om 10, 20, 30, 40, eller 50 år om du fortsätter i nuvarande takt? Hur vill du disponera pengarna? Hur märks dina värderingar i kontoutdraget?

Egentligen är det inget annat än 360 graders genomgång av din ekonomi och ditt liv. Det är samma sak som man gör för riktigt rika klienter där man skapar en ekonomisk, en finansiel och en emotionell plan. Den enda skillnaden är att där kostar ett sådant här projekt mellan 100.000 och 200.000 kr och det görs åt en (ja, det går köpa den tjänsten) men här gör vi det tillsammans under 12 månader via ett 15-tal övningar som du gör tillsammans med din partner, vän, syskon, kollega eller någon annan.

Vad kommer jag att få ut?

Utkomsten rent konkret kommer bli:

• En livskompass som du kan använda och uppdatera resten av livet

• En ekonomisk livsplan som du kan använda för att skapa som underlag för dina investeringar

• Verktyg och övningar att återkomma till resten av livet

• och en hel del andra konkreta saker från sammanställningar, rapporter och dokument beroende på vad som är viktigt för dig.

MEN!

• Ovan är inte det viktiga. Det viktiga och mest värdefulla kommer vara det som du gör under året. Om du läser det som de andra deltagarna har fått ut, så är det tecken på det som är ett rikt liv för dem - t.ex. jobba som ett team med sin partner, mer närvaro med barnen, gett ut en bok, bytt jobb, startat företag, känner mer trygghet etc.

Det spelar ingen roll om du har mycket pengar eller lite pengar, om du är ung eller gammal, i en parrelation eller singel. Programmet fungerar i alla fall eftersom det handlar om dig här och nu och om dig i framtiden. Du kan också se det lite som en “fortsättningskurs i privatekonomi”.

Praktisk information om programmet 2024

Du kan läsa mer om programmet på hemsidan, men det viktigaste att veta är:

• Det löper mellan februari 2024 och januari 2025

• Det är digitalt och består av ett 15-tal övningar med tillhörande stödstrukturer (digitala tillfällen, förklaringar, studiecirklar m.m.) räkna med att det tar någon timme i månaden att göra uppgifterna.

• Priset är ca 6600 kr, då jag utgick från ett gymkort i Malmö som motsvarar ca 550 kr/mån. Priset inkluderar både dig och en person till. Så det är de facto gå-två-betala-för-en. Det spelar ingen roll om du går med din partner, en vän, kollega syskon eller motsvarande.

• Är du inte nöjd efter de 3 första tillfällena så kan du hoppa av och få pengarna tillbaka.

• Programmet kommer inte köras 2025 i denna form som det ser ut nu.

Om du tycker att ovan låter spännande, så får du gärna boka din plats redan nu:

Om du har några frågor, hojta gärna till nedan!

Tack!
Jan

4 gillningar

Denna jämförelse om gymkort leder tankarna till om man kan rättfärdiga detta som friskvård. :upside_down_face:

3 gillningar

Haha, det tycker jag definitivt. :rofl:

Om det räknas under kategorierna “stresshantering” eller typ “mental träning för stresshantering” kommer jag lätt anmäla mig i alla fall!

1 gillning

Skulle så gärna vilja gå programmet men är osäker på om jag är i rätt fas av livet för detta. Har sjukersättning och min man går i pension efter nyår. Vi har dom pengar vi har och har inte så stor möjlighet att påverka inflödet. ”Tåget kanske har gått” så att säga. Är annars nördigt intresserad av privatekonomi och budget och tycker det är roligt att pyssla med mina excelark och min budget i YNAB. För mig är kursavgiften väldigt hög så jag tar gärna emot synpunkter om ni tror att jag har nytta av kursen

1 gillning

@Eva2, ja, jag vill ju gärna tro det. :slight_smile:

Fokus i programmet är minst lika mycket på “ett rikt liv bortom pengar” och hela första delen i programmet handlar om det, den andra delen handlar om att identifiera hur det ser ut och vilka möjligheter man har.

Det är INTE ett program som är “så här blir du rik” eller “så här maxar du inkomsterna”. Jag tror nämligen på balans och att göra det bästa man kan av de resurser som man har tillgängligt.

Jag tror dessutom att det kan vara perfekt att göra det här tillsammans nu eftersom ni står för ett väldigt uppenbart skifte i livet. Då passar programmet extra bra eftersom det skapar en struktur för samtalet. Så jobbet att pilla med en budget är typ 1 av 16 uppgifter. :wink:

Jag lägger även ett DM till dig så kan vi ta en privat diskussion om dina förutsättningar.

2 gillningar

Två frågor jag fick på mejl idag:

Behövs det några förkunskapskrav (inom ekonomi)?

Nej, det behövs inte. Tvärtom kommer faktiskt första delen av programmet handla om Livskompassen och rikedom bortom pengar. Det som behövs kunnas inom ekonomi kommer vi gå genom. :slight_smile:

Jag kan inte vara med på alla de digitala tillfällena…

Det gör faktiskt ingenting. Under 2023 hade jag en deltagare som gjorde hela programmet utan att närvara på ett enda digitalt kvällstillfälle till följd av sin familjesituation. Förmodligen är han också en av dem som fick ut mest av programmet, grundbulten i programmet är nämligen de 15 - 20 övningarna som man gör i sin egen takt.

Allt - digitala kvällstillfällen, inspelningar, studiecirklar, video- och textinstruktioner är stöd för att kunna göra uppgifterna. De digitala kvällstillfällena är “bara” en reflektion på föregående uppgift och en introduktion till nästa uppgift.

Fler frågor och svar:

4 gillningar

Jag skulle vilja hjälpa och puffa för den här tråden om det är någon som funderar på att gå programmet men inte har någon att göra det med :slightly_smiling_face:

6 gillningar

Jag vill vara med på detta program.
Men jag har ingen partner.
Får man vara med ändå?

Hej @Hannaterese! Självklart! Inga problem.

Det är flera som går programmet med me, myself and I. :slight_smile:

3 gillningar

Låter som ett toppenläge att gå programmet. Jag applåderar ditt initiativ till till ett ledigt år för omkalibrering! Borde vara obligatoriskt någon gång i livet :slight_smile:

3 gillningar

Sista datum för anmälan?

1 gillning

Vi kör igång nästa vecka, den 7 feb, så helst innan. :slight_smile:

2 gillningar

Hej Jan!
Har anmält mig till programmet 2024 men hittar inte mer info om start och upplägg utom i denna tråd att det kommer igång 7 februari. Finns den en länk som kopplar direkt till programmet?

1 gillning

Japp, hittade länken i välkomstbrevet, nu ser jag alla programpunkter där😁
Återstår för min partner att skapa eget konto

1 gillning

En fundering till, det var bara jag som fick välkomstbrev och löst in inbjudningslänk. Ska min partner få egen länk eller använder vi min?

1 gillning

Jag kommer att skicka ut info nu i helgen också. :slight_smile: Från nästa vecka kommer jag skicka till alla. Vissa har velat ge bort programmet till sin partner och därför har jag inte mejlat till båda. Men nu och framgent kommer det ske.

3 gillningar

Tack för ditt svar😁
Vi har en uppgift kvar, livshjulet 2024. Har kommit en bit på vägen och skapat två kopior. Nu gäller det att få till det senast onsdag 7 februari☀️

2 gillningar