Denna tråd hänger ihop med avsnitt 336 med målet att inspirera dig till att boka in en egen kickoff med din partner, vän, kollega, syskon eller någon annan. Se nedan som inspiration kring hur ni kan göra.
Man kan lägga upp sin kickoff väldigt olika. Vi har testat allt från att ha gjort det tillsammans med andra, till att ha bokat in ett eget konferensrum, till att göra det över en middag ute på restaurang, som en spahelg till att nu ha gjort det som podcast. Det vi kan säga av erfarenhet är att formen spelar ingen roll. Ju mer till sin egen man gör den, desto bättre.
I vårt fall efter avsnittet blev utkomsten en lista med ett par områden och saker som vi vill prioritera för 2024 och det är nog så jag rekommenderar att man använder sin kickoff. Det är lätt att försöka lösa problemen i mötet (t.ex. hur ska något gå till?) istället för att se kickoffen som ett helikopter-perspektiv.
Innehållsmässigt kan man lägga upp sin kickoff väldigt olika. Vi valde i avsnittet att prioritera ett par områden:
- Livshjulet - för att snabbt ge en överblick över vilka områden i livet
- Ideal period - hur skulle en ideal period se ut nu och i framtiden
- Utgifter - hur prioriterar vi att använda våra pengar
- Årets ord - ett tema för det kommande året
- Reflektion - ett antal reflektionsfrågor (hanns inte md i dagens avsnitt)
Men det finns många andra områden som man kan välja att titta på. De som går RikaTillsammans-programmet fick det som uppgift för december månad att göra en kickoff med sin partner, vän, syskon eller någon annan. Där kunde de även välja följande områden Livskompassen i form av riktning i livet, värderingar, livsintention, inkomster, utgifter, tillgångar, skulder, ekonomisk livsplan, mål, standarder, bucketlist, riskhantering, resultat- och balansräkning för energi m.m.
Det finns hur mycket roligt som helst att titta på. Utmaningen är att de flesta av oss är så mycket bättre på att prioritera alla andra (=inkl. jobbet) än att prioritera oss själva. Egentligen handlar en kickoff inte om något annat än att göra sådant som många gör på jobbet, men här göra det i ett - enligt mig - viktigare område.
Tema: Livshjulet
Livshjulet är ett snart 60 år gammalt visuellt verktyg för att på ett snabbt sätt identifiera hur balansen är i livet just nu. Det hjälper dig att mäta det som är svårt annars mäta och direkt ge feedback kring vad som kan prioriteras, vilka områden man kan sätta upp nya mål och standarder i eller som man kan fokusera på. Det hjälper även till med att över tid se förändring och huruvida det man gör och inte gör bidrar till att göra livet rikare. Jag ser det också att det viktigaste med verktyget är att skapa underlag för ett gemensamt samtal kring det.
Visa uppgifterna kring livshjulet
Uppgift 1. Fyll i ditt livshjul så som det känns just nu.
Till din hjälp kommer du att ha följande Google Sheet (typ Excel) som gör det enkelt och dessutom visar det i form av en bild. Din uppgift blir således att:
-
Fyll i din e-postadress i detta formulär för att få länken till Google Sheet-filen med livshjulet. Spara den gärna på ett ställe där du hittar den i framtiden.
-
I kolumn B, rad 7, där det står “Datum 01” fyll i dagens datum.
-
Fyll i ett värde mellan 1 - 10 i kolumn B för de olika områdena i livet som jag har definierat, baserat på hur det känns just nu. Gå på känsla och fyll i det ganska snabbt. Låt 1 vara sämst och 10 vara bäst.
-
I de två sista raderna fyller du två egna områden om du har sådana - t.ex. ett intresse du har, något som du vill hålla extra koll på eller motsvarande. Det är frivilligt och kommer du inte på något, så bara lämna det som det är och sätt en genomsnittsiffra, t.ex. 5 (eller radera raderna). Längst ned i denna uppgift kan du få inspiration till område att fylla i.
-
Hoppa till kolumn E (“Önskat läge”) och fyll i ett önskat läge på 12 månaders sikt. Överväg att sätta något annat än 10 på alla, då prioritet ofta fungerar som att om allt är viktigt så är inget viktigt.
-
Klicka på fliken “Livshjul” längst ner och se så att det ser rimligt ut. Det borde se ut ungefär som nedan.
-
Klicka på knappen “Ladda ner diagram” och spara diagrammet med dagens datum så att du kan jämföra i framtiden. Om du vill ha din Livsplan i fysisk form, skriv gärna ut det och lägg det i en fin pärm.
-
Bra jobbat, då är första deluppgiften färdig. Fortsätt läs vidare nedan.
Uppgift 2. Jämför och diskutera
Ett av de stora värdena i programmet är att diskutera och reflektera med din partner. Det kan vara din respektive men det kan också vara en vän, ett syskon, föräldrar, en kompis eller kollega.
- Visa ditt livshjul för din partner och inkludera hen i hur du resonerat kring det olika delarna. Tänk på att ni kan ha olika definition av “Partner och kärlek” eller “Pengar, ekonomi och förmögenhet” trots att man bor tillsammans eller är vänner. Svara även på några av följande frågor:
- Min reflektion och insikt från att se mitt livshjul är…
- Det som jag är stolt över med mitt Livshjul är…
- Det som överraskar mig när jag tittar på mitt livshjul är …
- Idag prioriterar jag …
- En 10 för mig i [område] är …
- Det som skulle krävas för att det skulle bli en 10 i [område] är att …
- Det som jag tror skulle gjort mitt liv rikare är om jag …
- Det som skulle ge mig mer balans är …
- Det som jag vill fokusera på närmsta tiden är …
- Jag kan skapa utrymme i livet genom att …
- Det som jag vill fortsätta göra är…
- Det som jag kan börja göra är …
- Det som jag kan sluta göra är …
- Det som jag kan be om hjälp med är …
- Mitt första nästa steg är …
Tema: Utgifter
I vår kickoff valde vi även att fokusera på utgifterna i vår ekonomi. Vi valde att göra det från en ganska hög nivå utan att göra en sammanställning i Excel eller liknande, något som man självklart kan göra för att ha ett bättre underlag. Vi var lite begränsade i tid och utgick från “tillräckligt bra”.
Visa exempel på frågor att diskutera
- Hur mycket spenderar vi varje månad och år?
- Vad spenderar vi pengar på?
- Spenderar vi pengar på det vi önskar?
- Syns våra värderingar i kontoutdraget?
- Syns våra livsintentioner i kontoutdraget?
- Använder vi våra pengar för att göra upplevelsen av livet rikare?
- Vilka är våra “regler” har jag eller vi för att använda pengar?
- Har vi sett över “onödiga” kostnader?
- För dig i “get rich”-fasen:
- Hur mycket sparar vi varje månad? Räcker det för att nå våra mål?
- Finns det något som vi skulle kunna sälja / hyra ut?
- För dig i stay-rich-fasen:
- Är det fortsatt hållbart att ligga på nuvarande utgiftsnivå?
- Ska vi öka eller minska?
- Ska vi ge bort mer pengar tidigare?
Tema: Årets ord
Årets är en lek vi brukar göra på nyår för att sätta en intention eller ett tema för det kommande året. Mitt ord för 2023 var “omkalibrering” som gled över till “förenkling”. Det har i år tagit sig uttryck i form av bland annat:
- I privatekonomin: stängt konton, fokuserat på indexfonder etc
- I hemmet: fjärrvärme, sålt grejer, fixat
- I karriären: slutat konsulta, tackat nej till styrelseuppdrag, fokus
Läs mer om årets ord
Exempel på ord som man kan välja är t.ex.: balans, flow, nystart, medveten, utmana, välbefinnande, ordning, manifestera, förändring, pension, tillräckligt, misogi, värdighet, care, våga, mod, minimalism, kartritning eller något annat.
Exempel på reflektionsfrågor kan vara:
- Mitt ord för 2024 är …
- Jag valde det för att …
- För mig innebär det att …
- Exempel på vad det innebär konkret är …
Tema: Ideal period
Som ett komplement till att fundera på mål och standarder, så kan man tänka kring hur en ideal period (=dag, vecka, månad, kvartal, år etc) kan se ut. Mitt tips är att fundera på det här i två deluppgifter:
- Ideal period utifrån nuvarande förutsättningar
- Ideal period i framtiden med andra förutsättningar
T.ex. ser en ideal period för oss med små barn och 6 träningar på kvällstid i veckan annorlunda ut idag jämfört med om t.ex. 10 år då barnen är utflugna.
Visa exempel reflektionsfrågor
- Min ideala [dag, vecka, månad, kvartal, år] idag innehåller …
- Min ideala [dag, vecka, månad, kvartal, år] i framtiden innehåller …
- Mellan 30 och 40 år vill jag/vi …
- Mellan 40 och 50 år vill jag/vi …
- Mellan 50 och 60 år vill jag/vi …
- Mellan 60 och 70 år vill jag/vi …
- Efter 70 år vill jag/vi …
- Det som jag skulle vilja är den största skillnaden i mitt liv om fem år jämfört med nu är…
- Skillnaden i min ideala period sedan förra gången är …
- Känslorna som jag vill känna är …
- Det som jag kan börja göra redan idag är …
- Det som jag kan sluta göra är …
- Det som jag vill fortsätta göra är …
- Det som jag kan be om hjälp om med är …
Tema: Reflektionsfrågor
Redan Sokrates sa att ett liv utan reflektion är inte värt att leva. Nedan följer förslag på ett par reflektionsfrågor att ta avstamp i.
Visa exempel på reflektionsfrågor:
- De tre sakerna som är bra i mitt liv är …
- Det som jag är orolig över framgent är …
- Det jag är mest stolt över i [privatlivet|karriären] är …
- Det som jag uppskattar mest hos min partner just nu är…
- Det roligaste ögonblicket under året var när …
- Det som jag är tacksam över är …
- Det jag har blivit bättre på under detta år är …
- Min största framgång under året var …
Får jag be om en tjänst? Dela med dig!
Jag tvekade ett tag över att lägga ut dessa frågor och uppgifter. Men till slut tog nyfikenheten överhanden. Därför skulle jag gärna vilja be dig om en tjänst. Om du gör en kickoff, återkom gärna efteråt med vad du / ni fick ut. Det vore fantastiskt roligt att höra och jag tror dessutom att det skulle inspirera andra. Skriv därför gärna en kommentar nedan.
Avslutningsvis, vill jag göra reklam för RikaTillsammans-programmet 2024 eftersom ovanstående uppgifter är tagna därifrån. Syftet med programmet är att du under 12 månader ska få möjlighet att göra uppgifter som dessa med fokus att göra livet rikare. Som du ser ovan berör det alla områden i livet, allt från den konkreta ekonomin till det mjuka emotionella, från hur livet är idag till hur jag vill att det ska vara i framtiden. Du gör programmet tillsammans med din partner, en vän, kollega, syskon eller någon annan.
Tack och lycka till!
Jan