336. Årskickoff 2024: förslag på uppgifter och reflektionsfrågor

Denna tråd hänger ihop med avsnitt 336 med målet att inspirera dig till att boka in en egen kickoff med din partner, vän, kollega, syskon eller någon annan. Se nedan som inspiration kring hur ni kan göra. :slight_smile:

Man kan lägga upp sin kickoff väldigt olika. Vi har testat allt från att ha gjort det tillsammans med andra, till att ha bokat in ett eget konferensrum, till att göra det över en middag ute på restaurang, som en spahelg till att nu ha gjort det som podcast. Det vi kan säga av erfarenhet är att formen spelar ingen roll. Ju mer till sin egen man gör den, desto bättre.

I vårt fall efter avsnittet blev utkomsten en lista med ett par områden och saker som vi vill prioritera för 2024 och det är nog så jag rekommenderar att man använder sin kickoff. Det är lätt att försöka lösa problemen i mötet (t.ex. hur ska något gå till?) istället för att se kickoffen som ett helikopter-perspektiv.

Innehållsmässigt kan man lägga upp sin kickoff väldigt olika. Vi valde i avsnittet att prioritera ett par områden:

• Livshjulet - för att snabbt ge en överblick över vilka områden i livet
  • Ideal period - hur skulle en ideal period se ut nu och i framtiden
  • Utgifter - hur prioriterar vi att använda våra pengar
  • Årets ord - ett tema för det kommande året
  • Reflektion - ett antal reflektionsfrågor (hanns inte md i dagens avsnitt)

Men det finns många andra områden som man kan välja att titta på. De som går RikaTillsammans-programmet fick det som uppgift för december månad att göra en kickoff med sin partner, vän, syskon eller någon annan. Där kunde de även välja följande områden Livskompassen i form av riktning i livet, värderingar, livsintention, inkomster, utgifter, tillgångar, skulder, ekonomisk livsplan, mål, standarder, bucketlist, riskhantering, resultat- och balansräkning för energi m.m.

Det finns hur mycket roligt som helst att titta på. Utmaningen är att de flesta av oss är så mycket bättre på att prioritera alla andra (=inkl. jobbet) än att prioritera oss själva. Egentligen handlar en kickoff inte om något annat än att göra sådant som många gör på jobbet, men här göra det i ett - enligt mig - viktigare område.

Tema: Livshjulet

Livshjulet är ett snart 60 år gammalt visuellt verktyg för att på ett snabbt sätt identifiera hur balansen är i livet just nu. Det hjälper dig att mäta det som är svårt annars mäta och direkt ge feedback kring vad som kan prioriteras, vilka områden man kan sätta upp nya mål och standarder i eller som man kan fokusera på. Det hjälper även till med att över tid se förändring och huruvida det man gör och inte gör bidrar till att göra livet rikare. Jag ser det också att det viktigaste med verktyget är att skapa underlag för ett gemensamt samtal kring det.

Visa uppgifterna kring livshjulet

Uppgift 1. Fyll i ditt livshjul så som det känns just nu.

Till din hjälp kommer du att ha följande Google Sheet (typ Excel) som gör det enkelt och dessutom visar det i form av en bild. Din uppgift blir således att:

1. Fyll i din e-postadress i detta formulär för att få länken till Google Sheet-filen med livshjulet. Spara den gärna på ett ställe där du hittar den i framtiden.

2. I kolumn B, rad 7, där det står “Datum 01” fyll i dagens datum.

3. Fyll i ett värde mellan 1 - 10 i kolumn B för de olika områdena i livet som jag har definierat, baserat på hur det känns just nu. Gå på känsla och fyll i det ganska snabbt. Låt 1 vara sämst och 10 vara bäst.

4. I de två sista raderna fyller du två egna områden om du har sådana - t.ex. ett intresse du har, något som du vill hålla extra koll på eller motsvarande. Det är frivilligt och kommer du inte på något, så bara lämna det som det är och sätt en genomsnittsiffra, t.ex. 5 (eller radera raderna). Längst ned i denna uppgift kan du få inspiration till område att fylla i.

5. Hoppa till kolumn E (“Önskat läge”) och fyll i ett önskat läge på 12 månaders sikt. Överväg att sätta något annat än 10 på alla, då prioritet ofta fungerar som att om allt är viktigt så är inget viktigt.

6. Klicka på fliken “Livshjul” längst ner och se så att det ser rimligt ut. Det borde se ut ungefär som nedan.

7. Klicka på knappen “Ladda ner diagram” och spara diagrammet med dagens datum så att du kan jämföra i framtiden. Om du vill ha din Livsplan i fysisk form, skriv gärna ut det och lägg det i en fin pärm. :slight_smile:

8. Bra jobbat, då är första deluppgiften färdig. Fortsätt läs vidare nedan.

Uppgift 2. Jämför och diskutera

Ett av de stora värdena i programmet är att diskutera och reflektera med din partner. Det kan vara din respektive men det kan också vara en vän, ett syskon, föräldrar, en kompis eller kollega.

1. Visa ditt livshjul för din partner och inkludera hen i hur du resonerat kring det olika delarna. Tänk på att ni kan ha olika definition av “Partner och kärlek” eller “Pengar, ekonomi och förmögenhet” trots att man bor tillsammans eller är vänner. Svara även på några av följande frågor:
  • Min reflektion och insikt från att se mitt livshjul är…
  • Det som jag är stolt över med mitt Livshjul är…
  • Det som överraskar mig när jag tittar på mitt livshjul är …
  • Idag prioriterar jag …
  • En 10 för mig i [område] är …
  • Det som skulle krävas för att det skulle bli en 10 i [område] är att …
  • Det som jag tror skulle gjort mitt liv rikare är om jag …
  • Det som skulle ge mig mer balans är …
  • Det som jag vill fokusera på närmsta tiden är …
  • Jag kan skapa utrymme i livet genom att …
  • Det som jag vill fortsätta göra är…
  • Det som jag kan börja göra är …
  • Det som jag kan sluta göra är …
  • Det som jag kan be om hjälp med är …
  • Mitt första nästa steg är …

Tema: Utgifter

I vår kickoff valde vi även att fokusera på utgifterna i vår ekonomi. Vi valde att göra det från en ganska hög nivå utan att göra en sammanställning i Excel eller liknande, något som man självklart kan göra för att ha ett bättre underlag. Vi var lite begränsade i tid och utgick från “tillräckligt bra”. :slight_smile:

Visa exempel på frågor att diskutera
  • Hur mycket spenderar vi varje månad och år?
  • Vad spenderar vi pengar på?
    • Spenderar vi pengar på det vi önskar?
    • Syns våra värderingar i kontoutdraget?
    • Syns våra livsintentioner i kontoutdraget?
    • Använder vi våra pengar för att göra upplevelsen av livet rikare?
  • Vilka är våra “regler” har jag eller vi för att använda pengar?
  • Har vi sett över “onödiga” kostnader?
  • För dig i “get rich”-fasen:
    • Hur mycket sparar vi varje månad? Räcker det för att nå våra mål?
    • Finns det något som vi skulle kunna sälja / hyra ut?
  • För dig i stay-rich-fasen:
    • Är det fortsatt hållbart att ligga på nuvarande utgiftsnivå?
    • Ska vi öka eller minska?
    • Ska vi ge bort mer pengar tidigare?

Tema: Årets ord

Årets är en lek vi brukar göra på nyår för att sätta en intention eller ett tema för det kommande året. Mitt ord för 2023 var “omkalibrering” som gled över till “förenkling”. Det har i år tagit sig uttryck i form av bland annat:

• I privatekonomin: stängt konton, fokuserat på indexfonder etc
  • I hemmet: fjärrvärme, sålt grejer, fixat
  • I karriären: slutat konsulta, tackat nej till styrelseuppdrag, fokus
Läs mer om årets ord

Exempel på ord som man kan välja är t.ex.: balans, flow, nystart, medveten, utmana, välbefinnande, ordning, manifestera, förändring, pension, tillräckligt, misogi, värdighet, care, våga, mod, minimalism, kartritning eller något annat.

Exempel på reflektionsfrågor kan vara:

• Mitt ord för 2024 är …
  • Jag valde det för att …
  • För mig innebär det att …
  • Exempel på vad det innebär konkret är …

Tema: Ideal period

Som ett komplement till att fundera på mål och standarder, så kan man tänka kring hur en ideal period (=dag, vecka, månad, kvartal, år etc) kan se ut. Mitt tips är att fundera på det här i två deluppgifter:

• Ideal period utifrån nuvarande förutsättningar
  • Ideal period i framtiden med andra förutsättningar

T.ex. ser en ideal period för oss med små barn och 6 träningar på kvällstid i veckan annorlunda ut idag jämfört med om t.ex. 10 år då barnen är utflugna.

Visa exempel reflektionsfrågor
  • Min ideala [dag, vecka, månad, kvartal, år] idag innehåller …
  • Min ideala [dag, vecka, månad, kvartal, år] i framtiden innehåller …
  • Mellan 30 och 40 år vill jag/vi …
  • Mellan 40 och 50 år vill jag/vi …
  • Mellan 50 och 60 år vill jag/vi …
  • Mellan 60 och 70 år vill jag/vi …
  • Efter 70 år vill jag/vi …
  • Det som jag skulle vilja är den största skillnaden i mitt liv om fem år jämfört med nu är…
  • Skillnaden i min ideala period sedan förra gången är …
  • Känslorna som jag vill känna är …
  • Det som jag kan börja göra redan idag är …
  • Det som jag kan sluta göra är …
  • Det som jag vill fortsätta göra är …
  • Det som jag kan be om hjälp om med är …

Tema: Reflektionsfrågor

Redan Sokrates sa att ett liv utan reflektion är inte värt att leva. Nedan följer förslag på ett par reflektionsfrågor att ta avstamp i.

Visa exempel på reflektionsfrågor:
  • De tre sakerna som är bra i mitt liv är …
  • Det som jag är orolig över framgent är …
  • Det jag är mest stolt över i [privatlivet|karriären] är …
  • Det som jag uppskattar mest hos min partner just nu är…
  • Det roligaste ögonblicket under året var när …
  • Det som jag är tacksam över är …
  • Det jag har blivit bättre på under detta år är …
  • Min största framgång under året var …

Får jag be om en tjänst? Dela med dig!

Jag tvekade ett tag över att lägga ut dessa frågor och uppgifter. Men till slut tog nyfikenheten överhanden. Därför skulle jag gärna vilja be dig om en tjänst. Om du gör en kickoff, återkom gärna efteråt med vad du / ni fick ut. Det vore fantastiskt roligt att höra och jag tror dessutom att det skulle inspirera andra. Skriv därför gärna en kommentar nedan. :pray::heart:

Avslutningsvis, vill jag göra reklam för RikaTillsammans-programmet 2024 eftersom ovanstående uppgifter är tagna därifrån. Syftet med programmet är att du under 12 månader ska få möjlighet att göra uppgifter som dessa med fokus att göra livet rikare. Som du ser ovan berör det alla områden i livet, allt från den konkreta ekonomin till det mjuka emotionella, från hur livet är idag till hur jag vill att det ska vara i framtiden. Du gör programmet tillsammans med din partner, en vän, kollega, syskon eller någon annan.

Tack och lycka till!
Jan

6 gillningar

Har fått en del som begär “Redigering”-behörighet på Google Sheets-filen.

Kort kommentar: jag kan INTE dela redigeringsbehörighet på Livshjuls-filen eftersom det skulle innebära att dina ändringar kommer att synas för alla som kommer efteråt.

Det som du behöver göra är:

1. Logga in på ditt Google-anslutna konto

2. Tryck på Arkiv i menyn

3. Tryck på “Kopiera”

Då kopierar du Livshjulet till ditt eget Google-konto och kan redigera fritt utan att någon annan kan se det. Dessutom blir det perfekt att had et för framtiden när du uppdaterar det. :slight_smile:

PS. @ErikZ m.fl. ni hade rätt, det var jag som i början inte slagit på länkdelningen. Sorry! :see_no_evil:

3 gillningar

Lite roligt att Ramit Sethi hade en liknande uppmaning. Hans tips lät:

In each of these areas, what does your Rich Life look like?

• Friends & family
  • Experiences & adventure
  • Health & fitness
  • Work
  • Hobbies & personal expression
  • Self-improvement
  • Giving
  • Spirituality
RICH LIFE AREA WHAT DOES A RICH LIFE LOOK LIKE
IN THIS PART OF YOUR LIFE?
Friends & family Inviting friends to a weekend at a lake house
Planning drinks before you all see a comedy show
Experiences & adventure Skydiving
Taking an improv class
Health & fitness Setting a big fitness goal like a marathon, 5K
Hiring a trainer/online coach
Work Taking a risk at work to stand out/get a promotion
Switching jobs to a new industry
Hobbies & personal expression Taking a class on a new craft (crocheting, origami, etc.)
Starting a vegetable garden
Self-improvement Hiring a Spanish tutor
Buying any course that interests you (I have purchased programs from Disney, Ritz-Carlton)
Giving Setting a minimum amount you’ll tip every year
Picking 1-3 charities and automating your monthly giving
Spirituality Going on a 3-day silent meditation retreat
Finding a spiritual coach/mentor

Before you do your own Rich Life Review, a few pointers to keep in mind:

• Annual Rich Life Reviews are meant to be FUN! It should leave you refreshed, energized, focused, and eager to begin the next chapter of your Rich Life.

• Start with your Rich Life Vision. While you (and/or your partner) may have open questions you want to resolve, I recommend you start with your Rich Life Vision. The goal is to think big and realign. Smaller, more day-to-day issues will only pull you out of that creative, visioning state. Plus, once you’re realigned on your Rich Life Vision, you’ll find it easier to solve more minor problems.

• Take your time! The more time you can spend, the better. Cass and I spent several days while on a destination vacation. But this isn’t structured, “hard work” time. We give ourselves enough time and space to have our annual Rich Life Reviews organically, spread out over a longer period of time. This reduces pressure and makes them more enjoyable. (Even if you don’t have days to give to this, you can still lean into the “take your time” spirit. For example, instead of cramming it into a busy day, right before bed, set aside several hours on a Saturday morning.)

• Celebrate! This is a great opportunity to celebrate all the progress you’ve made over the past year. For example, one Rich Life Goal my wife and I are saving toward is a big 10-year anniversary party. Our annual Rich Life Reviews give us a chance to not just look at our savings progress, but talk about our hopes and dreams for the event, share new thoughts we’ve had, and add to our vision.

• Use the “Yes, and …” principle. In improv, people use the “yes, and …” principle to keep a skit going. This works because "no’’ usually stops a conversation in its tracks — the last thing you want to do in your Rich Life Reviews. “You want a car? Oh, what kind of car?” “You want new family photos? What kind of photo shoot were you thinking about?” You could even set a rule — there are no “NOs” in this conversation — just “yes, and …” or "Tell me more.”

• Get out of your day-to-day environment. It’s hard to think big — and think differently — when you’re sitting in the same place you always sit. My wife and I love to do our annual Rich Life Reviews while on a destination vacation, but you don’t have to go to that extreme. Even getting a hotel room or visiting a new coffee shop can help you shift your perspective.

1 gillning

Sahil Bloom är också inne på samma tema:

The end of the calendar year presents us with a valuable opportunity to reflect on the year that was and plan for the year that will be.

It’s easy to glaze over the former and focus on the latter, but failure to reflect will eventually manifest as a failure to grow.

“We do not learn from experience…we learn from reflecting on experience.” ― John Dewey

I started conducting a Personal Annual Review 10+ years ago as I was nearing the end of college. It has been an immensely helpful exercise to which I would credit many of my greatest areas of progress.

De 7 frågorna som han har valt att utgå från är:

• Question 1: What did I change my mind on this year?

• Question 2: What created energy this year? What activities, people, or projects consistently CREATED energy in my life?

• Question 3: What drained energy this year? / What activities, people, or projects consistently DRAINED energy from my life?

• Question 4: Who were my boat anchors in my life? (Boat anchors are people that hold you back from your potential. You’re trying to push, full speed ahead, but they literally create a “drag” on your life.)

• Question 5: What did I not do because of fear?

• Question 6: What were my greatest hits and worst misses this year?

• Question 7: What did I learn this year?

To get even more out of it, consider conducting the Annual Review in a small group format. Go through it individually, but then get together with a small group of your intellectual sparring partners and walk through it. Pressure test, question assumptions, and provide feedback. This is a great way to reflect on the year that was and prepare yourself for 2024 to be the best year of your life.

1 gillning

Jag såg det. Jag ska nog dra min kickoff-strategi ett varv till och komplettera den jag har nu med inspiration från dig, Ramit och andra.

3 gillningar

Jag skruvar alltid på mig när jag läser något av Ramit. Hans ton är som om han skriver till en femåring :sweat_smile: :laughing:

3 gillningar

Haha, ja, det är väl det som behövs i USA. Såg någon rapport att Trump pratar som en 7-åring. Det gick ju tydligen hem hos halva befolkingen. :scream:

Ah, vad kul! Kan du inte återkomma kring hur du gör och vad du har fått ut? :heart:

1 gillning

Självklart! Det brukar bli en powerpoint med några fasta sidor, men i år blir det nog något annat. Kommer att göra en för mig själv och en för varje bolag.

2 gillningar

Hejsan och tack för trevligt avsnitt. :smiling_face::pray:

Tänkte dela lite hur jag och min partner jobbar med detta då vi tagit det till sin extrem och det fungerar otroligt bra och har förbättrat våra liv enormt.

Varje kvartal (4 ggr om året)
visionskonferens där vi åker bort fredag-söndag.
Vi sätter på förhand en agenda med olika punkter att arbeta på eller diskutera samt 1-2 teman som är relevanta att fokusera på just där ni är just då. Vi bokar också in finare middag på kvällarna samt någon typ av gemensam aktivitet (tänk typ teambilding med jobbet :slight_smile: ).

Under dessa konferenser går vi igenom

• övergripande livsvision som vi har varsin. Där handlar det mycket om vilken typ av person man vill vara, vilka kvaliteer vi vill ha i livet, var vi vill bidra med, vilka känslor vi vill känna osv
  • kvartalsmål 5-7 st konkreta saker som vi kommer jobba på under kvartalet
  • planering för kommande kvartal, större saker vi vill göra, resor, aktiviteter osv som gör livet rikare
  • ekonomisk översikt

I januari varje år så går vi även igenom

• livsmål på lång sikt uppdelat på 20,10, 5,3 och 1 år. Dessa ligger sedan till grund för kvartalsmålen
  • årskompssen från förra året samt gör en ny för kommande året. Den finns här om ni är intresserade https://yearcompass.com/

Utöver dessa standardpunkter så pratar vi även om konkreta problem vi har - ex något vi återkommande inte är överens som vi reder ut ordentligt (vi använder då en samtalsteknik som är inspirerad av bland annat John Gottman). Vi har även ”coachning” sessioner med varandra om vi har något konkret problem man tampas med - ex nästa steg i karriären eller annat.

Utöver dessa kvartals sessioner så har vi
Check-in en gång i veckan
Där vi:

• går igenom livsvisionen och ser om vi lever enligt den eller om något behöver justeras
  • livshjulet
  • uppföljning av mål
  • definiera viktigaste punkterna för kommande veckan
  • planering av veckan speciellt med avseende på livsmålen

Utöver detta har vi olika modeller/metoder (med grund inom psykologin) för att arbeta med oss själva och det som hindrar oss från att leva det liv vi vill. Exempelvis är det viktigt för mig att känna harmoni och närvaro i vardagen och det har jag behövt arbeta på för att komma dit.

Någon gång skriver vi nog en bok om denna galenskapen (för det funkar så otroligt bra och har förändrat våra liv och relation i grunden).

Hoppas det kan vara till inspiration för någon :smiling_face::sweat_smile::heart:

9 gillningar

Tack för detta - jag och min fru ska köra en årskickoff för första gången. Men när jag fyller i mina nummer i livshjulet och se diagrammet så skrivs inte samtliga 10 rubriker ut. Något som vet varför detta sker?

Tack för allt!

1 gillning

Bra avsnitt! Försökt dra med hela familjen på en kick-off, ännu inte fått till det men hoppas att det ska komma senare i veckan! :slight_smile:

Jag har samma bekymmer med livshjulet att inte alla rubriker syns, i första vyn, och när jag laddar ner den ser den ut såhär för min del:

chart

Är det något som jag själv behöver korrigera eller är det något i grundlayouten som kanske är bekymret? Jag har läst ett par gånger till i instruktionerna men jag kanske missar något uppenbart!

Det är tyvärr Google som fungerar lite kass. Jag brukar “fuska” och använda skärmklipp-verktyget i Windows eller MacOS. Då kan man göra en egen skärmbild. Fungerar det?

2 gillningar

Försökte detta också, men då hade jag samma bekymmer som @Mebbsson ovan, att rubrikerna längst upp och längst ned inte syntes! I Youtube-avsnittet så syntes ju era rubriker prima om jag minns rätt, så det kanske är Google som fått fnatt :thinking:

Testar igen senare i veckan, återkommer då om hur/om jag lyckas lösa det! :+1:

2 gillningar

Prova följande:

1. Gör fönstret på datorn större i höjdled.

2. Använd Zoom-funktionen i webbläsaren (Ctrl och -)

Hojta till om det inte löser problemet.

1 gillning

Hej Jan och tack för detta eminenta forum och för svaret på frågan. Jag sitter på 13 tums laptop och kör fullscreen. Provade zoom funktionen men måste zooma in orimligt mycket för att 10 rubrikerna ska med. Synd att det inte går att lösa på annat sätt. :frowning:

2 gillningar

Tack för alla värdefulla tips :heart: Hur gör ni med utgifter kring era kickoff ur skattemässiga synpunkter? Är både du och din man anställda i bolaget? Är nyfiken då jag är enmansföretagare och min sambo är suppleanten och vet inte om jag behöver betala arbetsgivaravgift medan han förmånsbeskattas vid gemensam kickoff?

1 gillning

Sent om sider unnade jag mig en kickoff i veckan. Efter ha hämtar inspiration från ett gäng olika källor blev det riktigt bra.
De stora målen faller mer och mer på plats och med dem även delmålen.
Delmålen bröts ner i “nästa steg”/aktiviteter att göra under kommande kvartal.
Det var allt från hälsodelar (vikt och träning) till mindre arbete och mer fritid. Dessutom mer fokus på mina vänner och att planera in roliga saker ihop!
Sen har jag varit dålig på uppföljning av intäkter och kostnader de senaste månaderna så det behöver jag också ta tag i (så att jag har koll på vad jag kostar nu när räntorna är högre även andra kostnader har skjutit iväg).

2 gillningar