Gör ni bokslut till nyår?

Brukar ni göra någon form av ”bokslut” vid årsskiftet? (Ekonomiskt, upplevelser, mående, träningsresultat etc.)

Själv petar jag in i Excel varje kvartal och siste december föräras även med fetstil…

Samma här!

Borde kanske även göra ett bokslut med mjuka värden…

Ja.

Varje månad följer jag upp fonderna och i början av januari summerar jag detta samt gör bokslut/efterhandsbudget med hjälp av årets kreditkortsräkningar och kontoutdrag.

Nu är det snart dags igen.

För ett antal år sen månadsvis, senare kvartal, nu årsvis :cowboy_hat_face:

Men bokför köp (och sälj) löpande såklart.

Nej. Vi kör brutet räkenskapsår för hushållet så det sker först i mitten av april.

2 gillningar

Endast ekonomiskt o bara vid års-slutet som jag sparar (dock brukar jag kolla lite hur jag löpande ligger till under innev år, om börsen gått bra, dvs 15/12-23 var nog bättre än 30/12-23 blir). Sedan jämför jag utveckling år för år from 2012

Har inte kört med mitt Excel-ark så länge, men kanske gör ett i år. :blush:

1 gillning

Nej. Bara bolaget.

Nej inte i privatekonomin. Men vi följer upp löpande men dokumenterar inte allt.

1 gillning

Yes, jag har en “Balansräkning” i Excel som jag uppdaterar varje månad, samt lite grafer som illustrerar tillgångar, inkomster och utgifter. Denna blir det att utvärdera i årets slut för att se hur det gått. Har tänkt på att skapa en resultaträkning också men känner att det kan bli lite för nördigt / overkill :innocent:

Jepp samma första åren så uppdaterade jag översikt över mina tillgångar varje månad men ju mer pengar jag har ju slappare/obrydd blir jag med det.

Idag gör jag en ordentlig översyn en gång per år över alla mina tillgångar och sammanställer eller oftast runt årskiftet.
Jag oassar på att göra lite staplar o sånt också för skojs skull :slight_smile:

Samt brukar jag vid årsskiftet försöka bestämma mig vart jag under året som kommer ska satsa på att investera på.
2024 har jag ej bestämt mig än riktigt lutar på 90 procent indexfonder 10 procent enskilda aktier.

Vi stämmer av ekonomin med resultat- och balansräkning två gånger per år :slight_smile:

2 gillningar

Ja på firman, fast de blir nog sista gången för ska lägga ner den…

Börjar varje år med en årsbudget på sparkontot, som betas ned under året. Föregående år plus 2% inflation på kontot. Så det blir lätt att räkna ut balansen när ett år har gått.

1 gillning

ja. Ekonomiskt följer jag upp, om tid och läge finns gör jag även en budget för kommande år, på månadsbasis. Även träningsmål, som har varit samma nu ett tag.

Inte kring mjuka värden, livet har andra stora hållplatser där det känns mer värt, årsskiftet känns sällan som en tid jag kan komma ner i varv för att reflektera på det sättet.

Men ekonomiskt, ja. Egentligen bara en minicheck där jag kollar vad mitt totala nettovärde är jämfört med ett år sen. Om det diffar från vad jag hade tänkt utvärderar jag kort varför och om det finns nåt jag behöver justera inför nästa år. I år har jag tex extraamorterat en del, det kommer läggas om till fondsparande nästa år, medan jag är nöjd med nettoökningen och kommer hålla samma nivå även för nästa år.

Absolut. Bokslut 31/12. Sedan skapas budget för det kommande året.

Ja, sen mer än tio år tillbaka, är spännande att se trenden.
Kan även rekommendera denna för mer mjuka värden: https://yearcompass.com/

3 gillningar

Ja, dock endast gällande mjuka värden, hur jag önskar prioritera min tid och vilka privata mål jag har för det kommande året.

1 gillning

Ja det gör jag, jag och frun har varsitt betalkort där vi köper allt gemensamt. Dessa kostnader kategoriserar jag typ elkostnader, renoveringar, mat, bil, resturang osv. Kul att se vart pengarna har gått samt jämföra mellan åren om något förändrats.