Gör ni bokslut till nyår?

Balansräkning en gång per år. Jag tar även hänsyn till den latenta skatteskulden för de pensionsförsäkringar som jag har kvar.

Jag tar inte med villan, eftersom det inte är möjligt att få ett exakt värde.

Personligen finner jag det meningslöst att göra detta oftare. Om resultatet blir några tusen eller tiotusen upp per månad eller kvartal spelar ingen roll. Därmed inte sagt att jag tycker det är fel om andra gör det oftare. Någon form av hobby är väl trevligt för alla.

1 gillning

Inte varje år, men det är nog dags igen nu efter all inflation.

Korslänkning till:

samt forumtråden på ämnet:

samt

1 gillning

Sparandet följer jag upp månadsvis. Onödigt ofta, men lite kul att pilla med Excel. :slightly_smiling_face:
Årsvis följer jag upp alla utgifter, för att ha koll på vad jag kostar i drift.
Tillsammans ger detta (kompletterat med minpension.se) bra underlag för FIRE-funderingar, dvs mer kul pillande med Excel. :grinning:

6 gillningar

Intressant att läsa andras uppföljning. Med åren har det blivit mer och mer för oss särskilt sen vi slog ihop ekonomin. Också roligare när man har några års statistik och kan jämföra samt se utvecklingen över längre sikt.
Varje månad följer jag upp inkomster och utgifter samt avkastning som tillsammans ger månadens resultat. Gör även en balansräkning och kollar om utveckling lett till att jag nått någon av mina milstolpar som soliditet, eget kapital eller fire-nivå exkl pension. Vid årets slut görs i princip samma fast jag tar även med pensionstillgångar och utvärderar hela budgeten mot utfall samt gör ny budget för nästa år med alla kända förändringar i utgifter. Har även ett gäng mätetal och genomsnittliga utgifter per månad och år för ca 30 olika kategorier av utgifter vilket ger en bra bild av läget historiskt.
Sedan har vi ett upplägg för Kickoff där fokus är på personlig utveckling inom områdena relationer, hälsa, ekonomi, boende, fritid och arbete o karriär. Dessa prioriteras och följs upp olika under året men vi sätter nya aktiviteter som är i fokus under året nu i slutet av året. Har haft lite svårare med kontinuiteten med det sistnämnda av någon anledning :stuck_out_tongue: