Ett ekonomisnack per kvartal - för en enklare familjeekonomi?

Hej!

Idag hade jag och min fru vårt första försök till “oroskvart” - även kallat kvartalssnack - i syfte att förbättra vår gemensamma ekonomi.

Det var ett första trevande försök som gjorde tydligt att en dagordning behövs. Jag skulle önska feedback på denna - det bör finnas ett redan uppfunnet hjul att inspireras av men det har hittills undgått mig. Jag klistrar in “protokollet” nederst i inlägget.

Syftet är att

1. “oroa” oss under ett samlat samtal en gång per kvartal, istället för att ha vardaglig stress, oro, kval över småsaker. Det blir inte någon kvart, snarare 1-3 timmar.

2. möjliggöra kombon rikedom i både tid och pengar - ex. hur lite kan vi jobba och ändå nå våra sparmål?

3. hitta och åtgärda små läckor - säga upp abonnemang, byta försäkringar, etc

4. bli vana att prata pengar och likrikta våra vägar mot ett rikt liv.

5. omsätta de där 5-minuterssakerna i handling, istället för att fortsätta prokrastrinera

Kvartalssnack

Inkomster och nuläge

- förväntas era inkomster ändras nästkommande 3 månader?

- under de senaste tre månaderna, har er nettoförmögenhet minskat, ökat, eller oförändrat?

Målsättningar

- är era ekonomiska målsättningar fortfarande SMART-a?

- med nuvarande strategi – är ni på väg att nå målen?

Problem

- Har ni under de senaste 3 månaderna ältat något problem som kan lösas med pengar?

- Om ja: ställ klockan för att hitta en lösning tillsammans.

Små smarta saker

- Har ni, under de senaste 3 månaderna, funnit små smarta saker som kan förenkla, förbättra, förgylla ekonomin?

- Om ja: ställ klockan och fixa nu.

Utgifter

- Kan ni, med enkla medel, minska någon utgift?

- Om ja: ställ klocka och åtgärda. Om >5 min: sätt upp i Task som ”Att göra”

Q1: boende Q2: försäkringar Q3: gåvor Q4: abonnemang och övrigt

Sparposter

- baserat på senaste 3 månaderna, behöver ni justera nuvarande sparposter – pausa? minska? öka? behåll oförändrat?

Inköp

- finns det något på er “att köpa” som legat länge?

- Om ja: ställ klockan och beställ nu

Målsättningar – igen

- efter samtalet – är målen ännu SMARTA-a?

- Om nej: ställ klockan och justera dem utifrån ert nya utgångsläge

Tack på förhand!

1 gillning

Välkommen till forumet!

Jag läser din text och kan inte hjälpa att känna mig tveksam till hela upplägget. Visst mått av oj vad ambitiöst, men sen, är det här inte saker som faktiskt borde lösas löpande?

Någon annan kanske har ett liknande upplägg och får då gärna dela sitt. Men jag har då aldrig gjort något liknande.

Jag hade mer funderat över varför vi inte kunde lösa saker tillsammans när de uppstår istället för att oroa sig i det tysta under flera månader. Det känns inte helt sunt.

4 gillningar

Idén är bra, men den är i stort behov av ett namnbyte!

Oroskvart - Låter tråkigt och negativt. Ni ska inte oroa er, snarare hitta ett bättre sätt att leva och hantera er ekonomi, göra livet och vardagen bättre. Det kommer inte heller ta en kvart att prata igenom allt det där… Jag är inte på namn-inspirations-humör just nu så jag har inga spontana förslag, men ni kan nog komma på nått bättre, som är lite mer åt det positiva hållet så att ni faktiskt vill göra det :wink:

En god tanke i grunden att regelbundet prata ekonomi :slight_smile: Antar att ni är i början av er resa, bra att ni kommer igång! Ett tips är att inte göra det större och krångligare än vad det är. Jag och min partner kollar av ibland, men mer som information i förbifarten. Försöker hålla det så enkelt som möjligt. Men då är vi medelålders och etablerade sedan länge i de här frågorna.

Men undrar en sak, är det vanligt att era inkomster varierar stort mellan månader?

1 gillning

Det låter inte så kul. Ser ingen anledning att “oroa sig” så ofta och helt i onödan.

Sätt mål en gång om året , så kan ni följa upp dem halvårsvis eller årsvis istället?

Ni kan kalla det något motiverande i stil med trygghetsmål eller så.

Exempel på mål:

Mål 1: Krisbuffert på x kr. Används till trasig bil/frys eller akuta och oförutsedda kostnader. Målsumma på sikt: y kr, mål för 31/12 2026 z kr.

Osv.

Vid uppföljningen kan ni kolla om ni är i fas med målet.

1 gillning

Jag tycker det borde heta orossamtal :wink:

2 gillningar

Tack för alla svar!

Som så ofta ute i etern får man feedback på saker man inte såg, eller insåg, själv - som att namnet på idéen har en negativ klang, eller att “oro” är onödigt.

Vad jag tar med mig av svaren är att idéen kan fungera (kan också vara onödig) men att den, i så fall, ska syfte till någonting positivt, roligt, motiverande – inte oroligt och tråkigt.

I skrivande stund tror jag att mitt inlägg fraserades fel - gav en negativ klang - snarare än att idéen är värd att förkasta i sin linda.

Jag får delge utfallet när den är testad! :slight_smile:

Tror inte alla vet vad du syftar på här, du kanske vill förklara metoden och hur den används?

Jag tror att idén att ibland sätta sig ner och prata igenom ekonomi, mål, vardag osv. är jättebra. Då liksom synkar man ihop sig och känner att båda har koll och har gemensamt mål/synsätt framåt. Försöker skriva ner några viktiga mål eller fokusområden framöver så att man kan följa upp, men vi är inte så noga med att det måste vara mätbart och tidsbestämt och sånt.

Vi har kanske liknande, men inte bara fokus på ekonomi utan livet i stort (inklusive ekonomi). En gång om året en hotellvistelse med resturang där vi pratar om året som varit och hur vi skulle önska att det blir framöver. Är det något viktigt för den ena som behöver prioriteras (tid, pengar).

Sen kort veckoplanering varje vecka där vi kollar på om det är något speciellt som hänt veckan som varit och vilket schema vi har veckan som kommer och delar upp vem som tex tar barn till tandläkartiden osv. Behov av veckoplan kom när vi fick flera barn, annars var vardagen inte något speciellt att planera. Denna kanske tar 15min.

Sen försöker vi ha någon avstämning per kvartal, får vi till restaurang är det bra, annars kanske en långpromenad eller nått där vi läser igenom årsmålen/önskningarna, pratar om hur det går eller om vi behöver lägga till eller stryka eller justera nått.

För oss har det inte passar med någon strikt agenda, men märker att det ändå är bra att skriva ner lite anteckningar så att man inte glömmer bort.

Jag skulle hellre dela ut ansvar att genomföra, tex du ser till att boka in städhjälp, jag ser till att avsluta gymmedlemskapet istället för att göra det under ”mötet”, lätt att det driftar iväg eller att det blir stressigt medbrottsling tid att göra ett stort inkörning man har en klocka som tickar, men det är en personlig preferens, det kanske funkar bättre för er.

1 gillning

Det känns konstigt och väldigt ineffektivt att vänta med att optimera något i ekonomin till något kvartalssnack. För mig känns det helt automatiskt att ha ekonomin optimerad alla dagar på året.

Om min lönebank kommer med någon avgift, då byter jag bank samma dag. Om räntan sänks på mitt sparkonto, då skapar jag ett nytt sparkonto samma dag osv. Jag tycker att man alltid ska ha den bästa bolåneräntan, den billigaste försäkringen eller den billigaste elen, samt aldrig ha något abonnemang som man verkligen inte behöver - utan att vänta ett kvartal för att tänka på sådana grejer.

Det enda som skulle behöva diskuteras på det sättet du säger är engångsgrejer som att köpa ett hus, flytta utomlands, byta jobb osv., men då finns det ingen logik i att vänta med diskussionen till något datum - det ska man prata om direkt.

Så mina råd är att ha sin ekonomi i bästa möjliga ordning hela tiden samt att prata om viktiga saker direkt och inte vänta “ett kvartal”.

2 gillningar

Jag och min man gör så här:

I början på varje år pratar vi om hur vi känner i för vår karriärer. Vi bestämmer då också vems karriär som är prioriterad det året. Är det ens egen karriär som är prioriterad kan man ge sig själv utrymme att tex helt uppslukad av jobbet ett par veckor inte riktigt hinna med familjen och barnen. Man har också lite mer rätt att generellt säga; “kan du lösa det, jag har mycket på jobbet just nu”.

Vi har en automatisk budget varje månad med utgifter, sparande mm. När vår inkomst ändras är vi över budgeten och tar beslut om hur budgeten ska ändras.

Allt annat tas upp löpande vid behov. Tex om någon vill ändra budgeten.

1 gillning

Tänk på att när man inför en ny rutin så ska man göra den så enkelt och liten som möjligt. Först när den sitter ska man bygga på. Desto större ambition desto större risk att den dör dirket.

3 gillningar