Hej!
Idag hade jag och min fru vårt första försök till “oroskvart” - även kallat kvartalssnack - i syfte att förbättra vår gemensamma ekonomi.
Det var ett första trevande försök som gjorde tydligt att en dagordning behövs. Jag skulle önska feedback på denna - det bör finnas ett redan uppfunnet hjul att inspireras av men det har hittills undgått mig. Jag klistrar in “protokollet” nederst i inlägget.
Syftet är att
-
“oroa” oss under ett samlat samtal en gång per kvartal, istället för att ha vardaglig stress, oro, kval över småsaker. Det blir inte någon kvart, snarare 1-3 timmar.
-
möjliggöra kombon rikedom i både tid och pengar - ex. hur lite kan vi jobba och ändå nå våra sparmål?
-
hitta och åtgärda små läckor - säga upp abonnemang, byta försäkringar, etc
-
bli vana att prata pengar och likrikta våra vägar mot ett rikt liv.
-
omsätta de där 5-minuterssakerna i handling, istället för att fortsätta prokrastrinera
Kvartalssnack
Inkomster och nuläge
- förväntas era inkomster ändras nästkommande 3 månader?
- under de senaste tre månaderna, har er nettoförmögenhet minskat, ökat, eller oförändrat?
Målsättningar
- är era ekonomiska målsättningar fortfarande SMART-a?
- med nuvarande strategi – är ni på väg att nå målen?
Problem
- Har ni under de senaste 3 månaderna ältat något problem som kan lösas med pengar?
- Om ja: ställ klockan för att hitta en lösning tillsammans.
Små smarta saker
- Har ni, under de senaste 3 månaderna, funnit små smarta saker som kan förenkla, förbättra, förgylla ekonomin?
- Om ja: ställ klockan och fixa nu.
Utgifter
- Kan ni, med enkla medel, minska någon utgift?
- Om ja: ställ klocka och åtgärda. Om >5 min: sätt upp i Task som ”Att göra”
Q1: boende Q2: försäkringar Q3: gåvor Q4: abonnemang och övrigt
Sparposter
- baserat på senaste 3 månaderna, behöver ni justera nuvarande sparposter – pausa? minska? öka? behåll oförändrat?
Inköp
- finns det något på er “att köpa” som legat länge?
- Om ja: ställ klockan och beställ nu
Målsättningar – igen
- efter samtalet – är målen ännu SMARTA-a?
- Om nej: ställ klockan och justera dem utifrån ert nya utgångsläge
Tack på förhand!