Jag är en civilekonomstudent med tre terminer kvar och har själv gjort en resa i min privatekonomi. Jag tycker det är både roligt och meningsfullt att hjälpa andra få ordning på sin vardagsekonomi, och jag funderar på att starta något småskaligt vid sidan av studierna.
Min tanke är att erbjuda budget-coaching där jag fungerar lite som en “PT fast för ekonomin”. Upplägget jag skissat på är:
Klienten exporterar sina senaste 3 månaders transaktioner (CSV-fil).
Jag går igenom och identifierar de största mönstren/läckagen.
Jag ger enkla och konkreta rekommendationer (inte en överväldigande 50-punktsplan).
Jag introducerar “challenges” för att gamifiera processen – t.ex. om någon äter ute för mycket, så får de en utmaning att hålla nere till max 1000 kr under nästa månad.
Jag följer upp och fungerar som accountability partner, så att man inte bara får en plan utan faktiskt håller den.
Tanken är att ta betalt för detta, men framför allt se om det finns ett intresse och om modellen ger värde för folk.
Min fråga till er:
Skulle ni själva se värde i en sådan tjänst?
Vad hade ni velat få ut av en “budget-PT”?
Är det något jag bör tänka på, juridiskt eller praktiskt?
Tar tacksamt emot all input – positiv som negativ.
Absolut! Precis som att alla kan få ett tränings- eller kostschema från ChatGPT. Men ändå anlitar folk en PT. De flesta vet redan grunderna, ät mindre än du gör av med, träna regelbundet. På samma sätt vet alla att man bör spendera mindre än man tjänar. Men det är inte kunskapen som saknas, det är genomförandet. Den mänskliga komponenten saknas annars, någon som skräddarsyr en plan för just dig, utmanar dig, och framför allt håller dig ansvarig
Jag tror du ställer fel frågor på fel ställe. Dina frågor är bra, men tror få här har behov av en sån tjänst. Däremot på typ Familjeliv eller liknande.
Här kan du ställa frågor om exv prissättning, marknadsföring etc