Jag är en civilekonomstudent med tre terminer kvar och har själv gjort en resa i min privatekonomi. Jag tycker det är både roligt och meningsfullt att hjälpa andra få ordning på sin vardagsekonomi, och jag funderar på att starta något småskaligt vid sidan av studierna.
Min tanke är att erbjuda budget-coaching där jag fungerar lite som en “PT fast för ekonomin”. Upplägget jag skissat på är:
Klienten exporterar sina senaste 3 månaders transaktioner (CSV-fil).
Jag går igenom och identifierar de största mönstren/läckagen.
Jag ger enkla och konkreta rekommendationer (inte en överväldigande 50-punktsplan).
Jag introducerar “challenges” för att gamifiera processen – t.ex. om någon äter ute för mycket, så får de en utmaning att hålla nere till max 1000 kr under nästa månad.
Jag följer upp och fungerar som accountability partner, så att man inte bara får en plan utan faktiskt håller den.
Tanken är att ta betalt för detta, men framför allt se om det finns ett intresse och om modellen ger värde för folk.
Min fråga till er:
Skulle ni själva se värde i en sådan tjänst?
Vad hade ni velat få ut av en “budget-PT”?
Är det något jag bör tänka på, juridiskt eller praktiskt?
Tar tacksamt emot all input – positiv som negativ.
Absolut! Precis som att alla kan få ett tränings- eller kostschema från ChatGPT. Men ändå anlitar folk en PT. De flesta vet redan grunderna, ät mindre än du gör av med, träna regelbundet. På samma sätt vet alla att man bör spendera mindre än man tjänar. Men det är inte kunskapen som saknas, det är genomförandet. Den mänskliga komponenten saknas annars, någon som skräddarsyr en plan för just dig, utmanar dig, och framför allt håller dig ansvarig
Jag tror du ställer fel frågor på fel ställe. Dina frågor är bra, men tror få här har behov av en sån tjänst. Däremot på typ Familjeliv eller liknande.
Här kan du ställa frågor om exv prissättning, marknadsföring etc
Jag har inte funderat på prissättning än då jag vill testa det gratis först för att se hur mycket värde jag kan ge och vad jag därmed kan ta betalt, men har du några förslag för en sådan tjänst?
Den stora utmaningen är att få folk att lämna ifrån sig något ganska privat till en person de inte känner. Att du gör det gratis ser jag mest som oseriöst (även om jag kan förstå syftet).
Jag tror liksom du att det finns ett behov, men vet inte den bästa vägen för att hitta rätt.
Många här inne som inte har behov av en sådan hjälp/tjänst och skulle inte betala något för den.
Jag inkluderar mig själv i den gruppen.
Med det sagt så finns det massor av folk som skulle behöva en finans PT.
När jag läser dina punkter så blir jag dock lite fundersam på om du vet vad du gör. Analys av tre månader ger dig väldigt lite info. Du kan se vissa mönster, men det kan också lura dig.
Tänk själv hur sommarmånaderna kan se ut med utlandsresor där man äter ute hela tiden och sitter på puben/baren varje kväll. Jämför med lugna höstmånader eller en vinter med massor av julklappsinköp.
Meningen med mitt inlägg var aldrig att marknadsföra mig till de på forumet utan mest bolla idéer och se andras åsikter. Du har absolut rätt i att mer data ger en bättre bild, hela upplägget är dock bara ett exempel i nuläget
De som behöver en sådan coach har nog inte råd med det/är nog inte villiga att betala är min spontana tanke.
Däremot bör du kanske fundera på att bli en financial advisor.
Jag bor i USA sedan länge och vad som slagit mig många gånger är hur sjukt många financial advisors det finns här medans det knappt verkar finnas i Sverige. Varenda liten håla har ett antal wealth management och financial advisor firmor i var och varannat gathörn känns det som.
De tar i allmänhet runt 1% av sina klienters net worth per år. De måste ju med andra ord tjäna helt sjukt med pengar. Det räcker med hundra klienter (och de kommer ju alla vara relativt rika) så får du alltså in en hel genomsnitts net worth av din genomsnittklient PER ÅR.
Jag tror mer på den iden än att vara budgetcoach till folk som har svårt att få ihop sin ekonomi.
Edit: Ska erkänna att jag var i klorna på en under ett antal år. Blev rekommenderad av en kollega. Det var verkligen värdelös rådgivning och han försökte stoppa in mig i högavgiftsfonder och whole life insurance och andra halv scams. Det var rätt uppenbart att han bara ville maximera sin egen inkomst. Men ändå var han populär och tjänade enligt rykten ett par miljoner dollar per år. Vågar inte tänka på hur mycket han skulle tjäna i Stockholm bland godtrogna konflikträdda svenskar.