[10 tecken]
[10 tecken]
[10 tecken]
Direkt från min hjärna. Det förekommer förmodligen rätt ofta att de som behöver hjälp med taskig privatekonomi har mer än bara ekonomiska bekymmer. Då behöver de egentligen mer psykiskt/ pedagogiskt stöd innan man kan börja “städa upp”.
Konsulta mot kommunernas ekonomi och skuldrådgivning, eller ta på dig uppdrag som “God man”.
Större kommuner brukar erbjuda detta till hemlösa eller de som ber om återkommande stöd. Tror att inkomsterna är en svår bit precis som du också kommit fram till, om du inte gör det åt en region/kommun.
Låt dom köpa din tjänst på delbetalning, 29.99% nominell årsränta 70kr aviavgift.
(duckar)
Den här idén liknar något som jag själv tänkte mig och provade för några år sedan. Jag tycker att det är intressant med arbetsmarknadsfrågor. I perioder när jag själv varit i jobbsökartagen har det känts enkelt och smidigt att även hjälpa andra att söka och få bra jobb. Jag hade och har många vänner med utländsk bakgrund och flera av dem hade och har jobb som ligger tydligt under deras formella kvalifikationer.
Den här idén byggde på uppfattningen att alla mina vänner i grund och botten var “fullkompetenta” och att deras brister till stor del handlade om att skaffa sig välskrivna cv:n, felfria brev och lära sig att svara duktigt på intervjuer.
När jag praktiskt testade visade det sig snart att de här individerna hade mycket större psykologiska hinder som gjorde att det inte alls fungerade. Det är möjligt att de i formell mening var mycket kompetenta, i meningen att ha höga betyg etc., men det räckte inte när man inte har rätt mindset.
Som många skriver så erbjuder kommunen kostnadsfri ekonomisk rådgivning. Denna är dock säkert begränsad i omfattning så din tjänst kanske kan haka på när de inte kvalificerar sig för mer hjälp? Du kan ju också informera om att kommunen erbjuder kostnadsfri hjälp så får man välja vart man vänder sig. Det hade lugnat mina egna samvetskval om jag funderade på samma idé som du!
Man kanske också kan ha någon modell där kunden får pengarna tillbaka om de upplever att de inte tjänat in kostnaden genom att få en bättre ekonomi?
Att kunna är en sak och att lära ut sitt kunnande är en helt annan sak. Om du inte är van att undervisa (vilket jag naturligtvis inte vet något om) kan en väg att gå, vara att lära ut privatekonomi via något studieförbund för att skaffa dig erfarenhet i att undervisa. Därifrån kanske du kan ta det vidare på något sätt?
Låter mycket vettigt. De som är allra mest nedtryckta kan nog behöva stöd som jag inte kan ge, hoppas kommunen kan vara till hjälp där. Sedan skulle jag kunna komma in på nästa steg, så att säga.
Ohh jag gillart.
Ska kolla mina lokala studieförbund och se! Inte dumt alls!
Kommunen erbjuder en massa skräp som man istället kan betala för och få bättre, så jag tror inte faktumet att goda män existerar är ett hinder för affärsidén.
Jag tänker att det kunde vara en bra present-grej att ge till någon som behöver lite extra push. Tanken är väl ändå inte att hjälpa någon som är helt utan inkomst eller har psykiska problem.
Lägg till en garanti typ “spara in x kr på tre månader eller pengarna tillbaka”.
Dessutom kan priset anpassas efter ekonomin, till viss grad.
Gör vad du kan för att rikta in dig på höginkomsttagare.
Du kan ju även fungera som bollplank, helt enkelt. Leta saker som går att spara in på för någon som blivit hemmablind.
Varför måste du du hjälper och den som betalar för att hjälpa vara samma person? Det begränsar ju möjligheten till högre prissättning för dina tjänster.
Du kan ju sälja tjänsten att hjälpa någon annans närstående med deras ekonomi. T.ex. sälj till föräldrar ekonomisk hjälp till deras barn.
Hänger på. Tänk typ läxhjälp fast privatekonomisk utbildning. Finns många föräldrar med höga inkomster som kommer på sig själva med att ha gett sina barn allt. Samtidigt är det begränsat med tid med för privatekonomi i skolan.
Tror faktiskt att kommunen erbjuder detta till alla som ber om det. Min bild är också att det är är långt ifrån alla som skulle behöva det som ens känner till att det finns. Tipsar alltid om det när jag möter människor med ekonomiska problem, men man ska ju ha både insikt och mod för att kunna göra något åt saken. Kanske off topic!
Kommer att tänka på en på mitt första jobb som var på oss unga med sunda ekonomiska råd nu när vi fått vår första lön (lyssnade såklart inte). Men om jag spinner vidare på detta så kanske arbetsgivare med mycket ung, ny personal skulle vara intresserade av att bjuda de nya på denna tjänst?
Javisst, eller i något annat förhållande mellan människor/företag/skolor/organisationer. Det jag tänkte var bara att frikoppla den man hjälper från den som beställer/betalar hjälpen. För att få större möjlighet till att ta betalt för tjänsten.
Jättebra lösning!
Tack alla i tråden för mycket bra infallsvinklar och förslag! Ska kolla närmare på detta efter jobbet! ![]()
Som nämnts i tråden så bör du kolla närmare på kommunernas budget- och skuldrådgivning, så att du kan hitta din egen nisch och inte bara erbjuder en privat gräddfil till välfärden.
T.ex. verkar kommunernas formella skyldighet att erbjuda detta framförallt kretsa kring skuldsättning, så kanske kan du satsa mer på de andra delarna av ens ekonomi. Skiljer sig också mycket i hur stora resurser kommunerna lägger på detta, vissa håller sig till lägstanivån med långa kötider osv, se https://publikationer.konsumentverket.se/produkter-och-tjanster/bus-och-kvl/laget-i-landet-budget-och-skuldradgivning
Den andra konkurrerande verksamheten är ju alla appar/hemsidor för att jämföra tjänster och abonnemang osv, så satsa på något mer individanpassat som täcker helheten.
Men som också varit uppe bör du tänka igenom målgruppen. De som har störst problem har ofta inte detta pga okunskap eller brist på tid, utan snarare andra psykologiska problem som kräver en annan kompetens att jobba med än den rent ekonomiska. Och oavsett målgrupp skadar det inte att läsa på lite om pedagogik när man ska jobba med sådana här frågor.
Ideologiskt så har jag inget problem med att konkurrera med kommunen (vänstern kallar det gräddfil, jag kallar det avlastning
) . Men just i detta fall så (efter bra feedback i denna tråd!
) är det nog bäst att satsa lite mer på “nästa steg”-gruppen efter att man har kommit upp från absoluta botten.
Tänker mig att man fortfarande har mycket frågor efter att man har fått “nödhjälpen” från kommunen. Saker som; Vad gör man nu för att inte hamna i skiten igen? Hur går man vidare? Vågar jag äntligen tänka på pension nu? Oj då pensionen var läskig, kan du beskriva systemet på tre minuter? Hur ser min situation ut? Osv. osv. osv.
Ja individanpassat är nog nyckelordet här om någon ska betala.
Alternativt att man får andra att ge bort det i present togs också upp i tråden och jag tycker det var mycket smart!