Van forumanvändare här som vill kika närmare på möjligheten att starta en digital verksamhet och sälja onlinekurser. Ni är de första jag delar detta med och jag vill gärna lyssna till er klokskap. OBS ni kanske inte är målgruppen - så ha det i åtanke när ni ger feedback.
Jag är sugen på att bygga och lansera en kurs som hjälper deltagaren att få finansiellt självförtroende och bli börsmiljonärer. LUGN, inga köprekommendationer såklart utom köp hela höstacken och sitt på händerna i flera år blir budskapet.
Sparande och investeringar är mitt största intresse och har varit i många år. Men jag fattar att alla inte orkar lyssna på poddar utan bara vill ha själva buljongtärningen - hur gör jag för att få finansiellt självförtroende
Vad jag vill dela med mig av är att det går att bli börsmiljonär. Alla kan om de vill och om de skapar vanan att få ett överskott i sin ekonomi och investera överskottet över tid.
Men många känner sig osäkra och rädda att ta råd. Många vet inte var de ska börja (även om RT har en bra Börja Här del) så tror jag ändå det är svårt att nå fram. Man googlar och ju mer man läser ju snurrigare blir man.
Jag vill bygga finansiellt självförtroende och min målgrupp kommer förmodligen bli kvinnor mellan 25-45 vilka jag enklast kommer kunna relatera till mig som förtroendeingivande kursledare.
Marknaden för olinekurser spås öka och jag är sugen på att se om jag kan få hänga på den resan och på sikt skapa mig ett friare och roligare arbetsliv.
Så - tror ni att det finns en marknad för kurs med ungefär detta innehåll: (det här är inte genomarbetat ännu, ni får vara först ut för feedback)
Beskrivning av mig och min resa (kan jag så kan alla)
målsättning, vision och deltagarens varför
grundläggande vad är börsen
risk vad är det och hur fungerar det
tidshorisont, vad innebär det? Är periodiserade utgifter sparande?
Börspsykologi
praktiskt - hur gör man?
nästa steg osv.
Kanske finns det någon onlinekursskapare här inne också om vill dela lite know how?
Ja precis, jag förstår helt och hållet dina tankar här.
Jag tänker att på sikt skulle det vara en dröm att göra energigivande saker ihop. Dela våra resor, vara med i varandras poddar osv men jag är ju absolut inte där ännu. RT är ju en del av, vad ska man säga, “min vardag” och mitt liv och så mycket av det jag vill nå ut med (främst till yngre kvinnor som verkligen behöver få upp ögonen för ekonomin) finns ju här också. Ingen av oss pratar om något nytt utan vi försöker ju bara nå ut till våra målgrupper och leverera värde.
Legitimiteten som RT byggt upp är ju rättfärdigad efter år av nötande. Jag har en bit att vandra där . Men som jag också lärt mig här, om jag inte gör nya saker får jag inte nya resultat.
@Ross Vore ju kul om det kom in fler tjejer & kvinnor hit till RikaTillsammans Såg att du har en magisterexamen i företagsekonomi, så jag önskar dig lycka till med ditt projekt
Är det för att du känner att du redan vet hur du ska göra? Eller vad är det som får dig att känna “usch”? Brukar du kanske läsa dig själv till hur du ska göra saker och ting?
Nej, det hade jag inte. Däremot hade jag varit nyfiken och intresserad om det dök upp en kurs för den ekonomiska biten för företagande, med allt vad det innebär.
Det verkar vara extremt komplext, för någon som aldrig satt sig in i det.
Vilken är din målgrupp förutom kvinnor och åldern, det är inte någon homogen grupp direkt. Och vad är målet (målen) med kursen? Jag tänker i termer om lära sig investera, få kontroll på sin privatekonomi, motivera att spara, sätta upp ekonomiska mål etc? Jag tror det är bättre att börja i den ändan.
Intressant. Ja kan hålla med. Jag tycker ju själv att receptet är enkelt. Lite så som en snickare tycker det är enkelt att bygga en altan eller en kock tycker det är enkelt att komponera en god rätt.
Men när jag pratar med andra så känner jag inte att de känner samma sak om investeringar. Jag känner inte att de flesta skulle vara bekväma att googla sig till bästa sättet. Men det är klart, många här på forumet ÄR redan bekväma och trygga och har svårt att sätta sig in i utomståendes situation. Tack!
Jag skrev en bok för några år sen som heter Sparsmart. Gav ut den gratis i e-bok format. Hade även kurser via sensus som första omgången va gratis och andra gången kostade det ett par hundra att delta. Kursen med min bok som kursmaterial hålls fortfarande av Sensus. Min tanke (och dröm) var också att kunna leva på att föreläsa för ungdomar om ekonomi och även ha onlinekurser, men för min del var det inga pengar i det. Kanske tar jag upp tanken igen nu till hösten när jag tänkte vara ledig från jobbet för att prova en annan företagsidè, men som sagt så var det svårt att få någon vettig inkomst på det sist jag provade.
Har även en bekant som kör just onlinekurser riktade mot kvinnor. Tror hon tar ett par tusenlappar i pris men hon får inte heller in någon vidare inkomst på det.
Med det sagt så betyder ju inte våra misslyckandes att din idè inte kommer fungera, men ville dela med mig av min erfarenhet då jag mer eller mindre försökt med samma koncept utan att lyckas
Jag har föreläst för Nordnet samt bloggat både under Nordnet-flagg och själv. Det var otroligt kul men helt ärligt så undrar jag om jag verkligen gjorde skillnad för någon. Hade en tanke på något liknande som dig under en tid men kom fram till att det var svårt att få lönsamhet i det. Det är nog också svårt att få intäkter över tid med affärsmodellen givet att när de är klara så behöver de inte längre dina tjänster.
Jag vill uppmuntra dig till att köra, för jag tror verkligen att det kan ge många människor något, men jag upplever att det är svårt att få gemene man (och kvinna) att ta steget att investera över huvud taget. Lite hårddraget ser jag det som att det finns tre grupper när det kommer till ekonomi och investeringar:
Människor som är villiga att göra jobbet och har drivet (där tillskansar man sig lätt gratismaterial eller läser böcker eller liknande). Mao större delen av detta forum.
Människor som känner att de “borde” investera men aldrig skapar action. De säger att det är svårt, men när de får argumentet från mig att det tar ca. 5 min att skapa ett konto på en nätbank och sedan ytterligare 10 minuter för att skapa ett månadssparande i några billiga fonder så säger de “ja, jag borde verkligen ta tag i det där någon gång” alternativt “kan inte jag bara ge dig pengar och så löser du allt åt mig”. Jag misstänker att det här framförallt skulle vara de som ligger i ditt kundunderlag. Problemet som jag ser det är att om de inte har motivationen att göra ens det, hur skulle man då få dem att betala för en kurs där de ändå måste göra saker själva i slutändan?
Personer som verkligen borde se om sin ekonomi men aldrig skulle komma på tanken att investera. Dessa kommer inte ens veta att du existerar.
Om mitt lätt negativa inlägg inte avskräckt dig (jag hoppas inte det) så skulle jag försöka hitta kunder på universitet, egenföretagare eller liknande platser där det finns någon typ av inre driv men där man saknar kunskap om ränta-på-ränta och vad investeringar kan ge över tid.
Tanken är god men de ämnen du har med i din kurs finns redan gratis på på t.ex. RT, småspararguiden, boogle heads on investing, rational reminder. Sen finns det ekonomiska rådgivare som man kan betala för individuell rådgivning ( vilket din kurs kommer sakna). Jag tror det ända sättet att det ska bli lönsamt är att du säljer din själ och bedrar dina kunder med passiv inkomst snacket som t.ex. AI tradingbotar.