Ny riktning som coach!

För ett tag sen skrev jag angående att jag ville bli coach för människors privatekonomi. Höll på med idén ett tag och lyckades få 2 kunder, men märkte väldigt snabbt att den modellen var svår att genomföra utan “social proof” då det krävde att människor skulle visa sina transaktioner vilket är väldigt känsligt.

Jag tänkte istället rika fokus till att kanske hjälpa människor på en mer övergripande plan där jag tänkte ha ett liknande format som Dave Ramsey, där folk “ringer" in med frågor om deras privatekonomi, jag svarar och ger råd och laddar upp det som en poddcast.

Tror det finns mycket potential på svenska marknaden vad gäller åhörare och det finns även mycket potential i att utveckla formatet till video sen, eventuella böcker osv lite som Dave Ramsey gjort.

Vad tycker ni om den här nya riktningen?

Testa! Svårast ibörjan när du skall bygga lyssnare givet att, antar jag, du inte har ett känt namn

1 gillning

Tycker för det finns en del YouTubers som gör bra innehåll kring det här! Dave Ramsey som du nämner men det finns några till med liknande upplägg som också faktiskt granskar deltagares ekonomi grundligt, framförallt Caleb Hammer med Finacial Audit och Ramit Sethi med Iwill teach you to be rich. Jag skulle absolut titta på en svensk välgjord variant av sådant upplägg.

1 gillning

Precis! Tycker att en personlighet är viktigast, speciellt en sådan som är stark. Caleb Hammer som du nämner är väääldigt rå vilket får dig att antingen älska eller hata honom. Ramsey har sina värderingar som han absolut inte släpper och om du gör något annat än de är du dum. Vad tycker du är det mest intressanta formatet? Ett 1-on-1 format med grundlig genomgång som typ Caleb Hammer blandat med lyxfällan, eller mer ett Dave Ramsey format?

Aa, precis! Tror det bara är såpass enkelt som du nämner: att testa.

Förmodligen kommer de första 100 försöken vara dåliga, men tror ifall jag fortsätter vässa på formatet att det till slut kanske kan bli något av det. Har du några förslag på hur jag kan få folk att faktiskt göra en sånhär genomgång med? Behöver en person, helst med något form av problem som är okej med att deras röst spelas in

Börja med vänner eller var kreativ. Ingen kommer kontakta dig förrän du har bevisat dig själv och du behöver öva vad som funkar och hur du får det intressant.

1 gillning

Hitta på vardagsproblem som du fejkar att ngn ringer in.

Lägg en plan på de första 30 avsnitten och efter det, typ om ett halvår, så utvärderar du om du vill fortsätta

1 gillning

Du har rätt, bra tips! Tack

Alex Hormozi pratar om att göra X antal kunder gratis (folk i ens kontaktnät) mot att få recensioner, och sakta trappa upp priset när du har ett överskott av kunder. Lät klokt, har ingen erfarenhet själv.

1 gillning

Ta det inte personligt, men är det något den här världen inte behöver fler av är det väl coacher? Självutnämnda experter drivna av sitt eget bekräftelsebehov är inget jag skulle lägga pengar på :wink:

1 gillning

Sant, 100m dollar leads?

Behöver inte mer än ett intresse och att vara hyfsat insatt för att hjälpa folk på en sånhär övergripande plan. Plus så är det ingen produkt jag säljer nu, utan gör allt helt gratis så du kan behålla dina pengar min vän :wink: