Starta eget företag - synpunkter på min idé

Hej,

Jag har bestämt mig för ett starta ett företag och varför jag vänder mig till det här forumet är att jag vill ha synpunkter på min affärsidé om man kan kalla det så.

Tänker även att jag får bäst rättvisast svar här.

Min idé är att ge människor i min (närhet / lokalt) en kurs, vägledning, utbildning att förbättra, utveckla sin privatekonomi.

Har även kommit längre en så i mina tankebanor. Men jag är så ny med det här att jag inte ens vet hur mycket man ska avslöja om man nu har en bra idé :).

Men just för att jag ställer frågan som jag gör är för att när jag själv tittar på bolag jag ska köpa aktier i så utgår jag alltid i från att jag förstår vad bolaget sysslar med enligt den korta bolags beskrivningen.

Jag skulle avråda dig från att ge finansiella råd kring aktieinvesteringar till folk i din närhet.

2 gillningar

Vad blir det viktigaste målet i ditt nya företag, att hjälpa människor? Eller att tjäna bra med pengar?

Jag kan ibland tycka att det borde finnas hjälp för skuldsatta att reda ut ekonomin lite så som man gör i programmet lyxfällan där någon kliver in analyserar utgifter och hjälper till med en budget. Tror det hade minskat lidandet för de som stuckit huvudet i sanden och låter räkningarna samlas på hög. Dock har ju de som behöver detta mest minst möjlighet att betala för det.

Det finns bolag som ägnar sig åt detta, även jag själv gör det i viss mån. Spontant så finns det ett motstånd att betala för en tjänst man kan få gratis, i detta fall från från kommunens skuld- och budgetrådgivare. Tittar du på Instagram och liknande så hittar du flera som säljer kurser och mallar inom privatekonomi och budget.

Fundera över hur din tjänst skiljer sig åt och är värd att betala för?
Vad är din kompetens inom området? Ska man betala för tjänsten så vill man veta att man får hjälp av en expert.
Fundera också på att utöka upptagningsområdet till mer än lokalt/i närheten för att kunna nå flera.

OBS: Jag säger absoluti inte att det inte går, utan mer att du behöver slipa på idéen. Ta kontakt med en affärscoach som kan hjälpa dig, tex via Almi.

Som någon skrivit redan så får man som privatperson inte ge finansiella råd när det kommer till investeringar etc. Privatekonomi och budgetering generellt bör vara ok. Däremot kan man agera coach, dvs, man kan få sin klient att själva titta på avgifter på befintliga fonder etc och sedan själva ta ett beslut utifrån avgifter, historisk avkastning etc

Jag upplevde det dock som svårt att hitta klienter för just det ändamålet, jag upplevde att det fanns tre kategorier av pressumtiva kunder:

1. Personer som verkligen skulle behöva hjälp med sin ekonomi men aldrig skulle betala för tjänsten (de skulle förmodligen kanske inte ens ta hjälp även om de fick den gratis)
  2. Personer med en relativt välordnad ekonomi och en vilja att skapa mer kontroll över sin ekonomi men som ville att någon annan (jag) skulle göra jobbet åt dem. Som en typ av private banking fast utan förmögenheten bakom. Även här upplevde jag att det var väldigt få som aktivt hade betalat för tjänsten eftersom de inte hade något problem med sin ekonomi.
  3. Personer som själva var intresserade av ekonomi och därmed inte behövde en privatekonomisk coach.

Jag tror även att man måste vara ganska väldiversifierad inom sitt expert-område för att kunna skapa sig ett namn. Som exempel är jag värdelös på pension, så jag tog det smarta beslutet att referera en klient till @Monica som jag visste var expert på just det området.

Jag säger som Monica, det behöver inte vara omöjligt, men fundera på vilka dina kunder skulle vara, hur du hittar dem, hur stort upptagningsområde du har etc.

Lite inspiration: Det finns ju även olika appar som kan vara aktuella om man vill skapa en tjänst utan att coacha själv. Elin Helander har ju bland annat skapat appen getdreams och eftersom det finns en miljard (nåja) meditations -och träningsappar, varför inte skapa en app som hjälper människor med sin privatekonomi? Bör att gå att få ner kostnadsmassan rejält när den väl är skapad och därmed minska kostnaden för slutkund.

2 gillningar