Jag har jobbat som dietist (4 år) på universitetetssjukhus som huvudansvarig och ensam med det för ett av sjukhusets 3 största vård kategorier.
Jag har under många år bett om mer kollegor efter att de 3 andra slutat. Istället har jag blivit bemött med större uppdrag och ansvar för jag haft den 3e lägsta lönen av alla dietister i länet. Efter sjukdom orsakar av jobbet har jag avslutat min tjänst för att de vägrat öka min lön, ge utbildning efter avtal, utan har bara gett mer jobb.
Jag funderar nu på att starta eget företag och har arbetat med att bygga upp hemsida, nätverka och lära mig nya saker - så som webbdesign, företagsekonomi, företags hantering, search engine optimering m.m.
Jag undrar vad ni har för tips i start av företag och kostnad för tjänster. Jag är praktiskt taget öppen för alla råd då jag inte längre ser karriärmöjligheter mot region och kommun som nyttjar monopsoni.
Ytterligare information:
Jag har i grunden en dietist examen på magister nivå, flera avancerade kurser inom nutrition och idrott, livsmedels tillverkning och media m.m. utöver detta.
Hej! Jag är också dietist fast jobbar inom primärvård (vårdcentral). Det är inte omöjligt att etablera sig som privat dietist, men det finns några saker som gör det svårare. På sjukhus jobbar man inte så ofta med livsstilssjukdomar som dietist och jag tänker att det är där du vill rikta in dig som privat dietist. Med livsstilssjukdomar menar jag övervikt, obesitas, högt blodtryck, pre-diabetes etc. Känner du dig trygg att jobba med detta trots att du eventuellt inte har så mycket erfarenhet av detta? Om du har erfarenhet av att jobba med det är ju det toppen.
En av sakerna som gör det svårt att lyckas som privat dietist är ofördelaktig konkurrens. För att du ska ha en chans att ta ut en rimlig lön behöver du nog ta minst 900 kr per besök eller per timme. Som patient betalar man ofta kring 200 kr för att träffa en dietist som arbetar i den offentliga sektorn. Det är ju såklart inte så att den faktiska kostnaden för dietisten anställd offentligt bara “kostar” så lite för arbetsgivaren, utan kostnaden utöver patientavgiften subventioneras ju av regionen.
Du behöver ha en USP som kan motivera att en person kan tänka sig att betala 900 kr för att gå till dig istället för 200 kr för att gå till en dietist på en vårdcentral. Detta kan vara kortare väntetider, att du gör ett bättre jobb eller något annat. Något som är lite roligt är att många har riktigt svårt att hitta långsiktig motivation att förbättra sina levnadsvanor och att betala ett högt pris kan göra människor mer villiga att genomföra sina uppsatta mål. En del tänker också att en dietist som tar bra betalt också är bättre på sitt jobb.
Mitt tips blir att du riktar in dig där den offentliga vården brister och det är nog framförallt väntetider. Många kan tycka att det är värt att betala 700 kr extra för att få ett besök samma vecka istället för att vänta 3 månader (det ser väldigt olika ut i olika delar av Sverige). BokaDirekt verkar ju vara en smidig tjänst som många använder sig av (typ massagesalonger eller naprapater).
Du behöver också bestämma dig om du vill jobba med friskvård eller sjukvård. Båda har ju sina fördelar/nackdelar.
Något att överväga kan vara att hålla i utbildningar och workshops av olika slag. Kunder skulle dels kunna vara yrkesgrupper och personalgrupper inom vården, men också patientföreningar för större diagnosgrupper. Med hyfsat många deltagande kan det finnas en högre betalningsvilja för den timkostnad du behöver ta ut gentemot om du inriktar dig på en individ i taget.
Du skulle också kunna titta på om det finns privata utbildningar du skulle kunna erbjuda dina tjänster till. Jag tänker mig att det finns en hel del utbildningar till personlig tränare, wellnesscoach och liknande där deltagarna betalar en kursavgift för att få en utbildning och ett diplom/certifiering. Dessa utbildningar vill säkert (om de är seriösa) ha med en utbildad och erfaren dietist i lärarkåren.
Utifrån livssjukdomar är jag relativt trygg med dem. Jag har arbetat en stor del med dem och då oftast i kombination av andra diagnoser (ex. IIH, myastenia gravis, muskeldistrofi, fibromyalgi m.fl.).
Jag är inte särskilt rädd om att inte få klienter om jag startar då jag vid ett flertal tillfällen har sökts upp av både patient/anhöriga på min privata (oregistrerade) telefon. Jag har även fått önskemål om stöd från individer i allmänhet. Men jag tror att mycket av mina “bromsar” ligger i att jag har en rädsla att starta eget.
Mitt mål är i dagsläget att starta eget med fokus på idrottsnutrition - https://www.sportsdietitian.se/ Men jag tror inte att detta kommer räcka, utan att jag behöver fylla ut med primärvårdstjänster som exempelsivs stöttning av viktnedgång, för detta lägger inte regionen (Östergötland i detta fall) resurs på.
Jag har lagt en enkät ute nu för att ta reda på mer vad folk vill ha ut av både hemsida men ev. även tjänster och vad de är villiga att betala. Den summa som tycks vara säker som lägsta nivå är ändå 1200 kr per besök á 60 minuter, men jag tror att det kan behöva närma sig 1600-2000 kr. Sen är det såklart moms (0, 6 eller 25%) och skatt som skall räknas med.
Boka direkt är en smart ide att ta del av, ev. även friskvårdslistor så som wellnet. Jag måste kolla djupare på detta.
Absolut, du har rätt! utbildningar och workshops är nog det som genererar störst intäkter till företaget när man väl har material och är igång. Jag måste fördjupa mig ytterligare vad individer vill ha och lära sig.
Mängden personliga tränare som finns ute är minst sagt många. De krävs egentligen inget att bli och är ingen skyddad yrkestidel, likaså kostrådgivare. Vad tror du skulle vara värt för dem att få kunskap från en dietist? Det är en marknad jag inte fördjupat mig i då jag tänker det är B2B.